Spinozaur – „kolczasty jaszczur”
Spinozaur (Spinosaurus) to dinozaur należący do teropodów. Należy do rodziny spinozaurów (Spinosauridae). Spinozaur występował na terenach obecnej Afryki Północnej od około 112 do 93.5 mln lat temu. Pierwsze skamieniałości spinozaura zostały odkryte przez niemieckiego paleontologa Ernsta Stromera w Egipcie w 1912 roku.
Znaleziony przez Stromera okaz spinozaura został niestety zniszczony podczas II wojny światowej. W 2005 roku znaleziono jednak kolejną czaszkę dorosłego osobnika. Dotychczas nie ma jasności, czy rodzaj Spinosaurus reprezentowany jest przez jeden czy dwa gatunki. Najlepiej poznanym gatunkiem jest Spinosaurus aegyptiacus pochodzący z Egiptu. Szczątki znalezione w Maroku, być może należą do przedstawiciela drugiego z gatunków Spinozaurów – Spinosaurus maroccanus.
- Nadrząd: dinozaury
- Podrząd: teropody
- Rodzina: spinozaury
- Rodzaj: spinozaur
- Gatunki:
- Spinosaurus aegyptiacus
- Spinosaurus maroccanus
Spinozaur stał się niezwykle popularny dzięki III części Parku Jurajskiego, filmu zrealizowanego przez Stevena Spielberga (reżyserem tej części był Joe Johnston). Występujący w filmie gad dokonuje rzeczy wręcz obrazoburczej – pokonuje samego króla – tyranozaura. O ile spinozaury znane były paleontologom, o tyle szerszemu gronu przybliżył je właśnie film.
Była to świetna decyzja, gdyż dinozaury te wyraźnie różnią się od siebie, czego nie można powiedzieć o finałowym pojedynku w najnowszej części Jurassic World, gdzie Indominus rex ściera się z T. rexem i dla niewprawnego oka trudno te gady w trakcie pojedynku od siebie odróżnić.
Na temat hipotetycznego pojedynku tyranozaura ze spinozaurem przygotujemy oddzielny artykuł, już dziś jednak możemy przybliżyć skąd wziął się taki pomysł. Filmowcy chcieli wprowadzić poza znanymi z poprzednich części dinozaurami, nowych bohaterów. Dinozaury takie jak giganotozaur (Giganotosaurus) czy karcharodontozaur (Carcharodontosaurus) swym wyglądem niewiele różniłyby się od Tyranozaura, stąd filmowcy pod bacznym okiem paleontologów, zdecydowali się na wprowadzenie Spinozaura, który dzięki swej charakterystycznej sylwetce – wysokie wyrostki kostne, przypominające garb – był łatwy do odróżnienia od T. rexa.
Uprzedzając jednak nieco wspomniany artykuł, polecamy uważane przyjrzenie się rysunkowi poniżej. Porównując kościec obu gadów, widać, że czaszka T. rexa z pewnością była mocniejsza. Wielkość (wysokość) spinozaura w dużej mierze brała się z żagla, który stanowiły wyrostki kolczyste. Był to raczej zbędny balast, który spinozaur musiał dźwigać na grzbiecie i z pewnością nie dodawał mu sprawności ani siły.
Spinozaur posiadał charakterystyczny wydłużony pysk, zbliżony do paszczy krokodyla. Jego kończyny przednie były niewielkie w stosunku do wielkości ciała, niemniej istotnie większe niż u pozostałych teropodów. Ogon był długi, grzbiet zaś złożony był z wydłużonych wyrostków kostnych pokrytych skórą. Przypominały one garb, lub „żagiel” na grzbiecie.
Nie ma pewności do czego spinozaurowi służył garb, choć naukowcy skłaniają się do teorii, wedle której służył on do regulowania temperatury ciała. Żagiel mógł skutecznie chłodzić, lub zwiększać temperaturę ciała, w zależności od położenia względem słońca lub wiatru. Powstaje jednak pytanie, czy spinozaur nie przegrzałby się, gdyby zasnął? Z drugiej zaś strony kwestia chłodzenia jest dyskusyjna, gdyż spinozaury najpewniej pożywiały się rybami, zapewne często brodząc w wodzie, więc woda raczej bez trudu chłodziłaby rozgrzane ciało dinozaura.
Stromer przyjął założenie, że żagiel mógł być wyższy u samców niż u samic. Wiemy jednak, że u teropodów często samice były większe od samców, więc ta teoria jest dyskusyjna. Wg niektórych paleontologów, długie przednie kończyny mogły pozwalać spinozaurowi na chodzenie, przynajmniej okazjonalnie, na na czterech łapach.
Jedna z teorii przypisuje „żaglowi” istotną funkcję wabienia partnera w okresie godowym? W końcu jeśli paw ma ogon tylko w takim celu, to dlaczego nie. Pozostaje jednak otwarte pytanie, po co w takim razie samica miała garb również?
Spinozaur występował na terenach obecnej Afryki Północnej od około 106 do 93,5 mln lat temu. Najnowsze odkrycia pochodzące z Australii wskazują, że karłowaty krewny spinozaura mógł istnieć również na kontynencie australijskim.
Nie ma pewności, czym odżywiał się spinozaur. Ze względu na jego budowę – głównie wydłużona czaszka ze szczęką przypominająca szczękę i uzębienie krokodyla (stożkowate zęby), nozdrza położone wysoko, oraz odnalezienie spokrewnionego ze spinozaurem barionyksa, którego żołądek zawierał rybie łuski i kości młodego iguanodona, stwarzają sugestię, iż spinozaury odżywiały się rybami. Pojawiają się również sugestie, że spinozaur mógł również polować i zapewne nie gardził padliną.
Z jednej strony zwolennicy chcący widzieć spinozaura jako króla drapieżników twierdzą, że oczywiście duże. Przeczą jednak temu zarówno szczeki oraz zęby – które są dużo słabsze niż u tyranozara, który dużej mierze odżywiał się padliną. Zęby i szczęka spinozaura przypominają szczęki kajmana, który żywi się głównie rybami. Kwestia polowania, pozostaje również otwarta. Jeśli spinozaur miałby osiągać takie rozmiary jak 18 metrów długości i wagę 20 ton, to kogo mógłby z taką masą dogonić?
Wg obecnych szacunków spinozaur przewyższał tyranozaura wagą oraz długością. T. rex posiadał za to dużą większą (największą ze wszystkich zwierząt na Ziemi) siłę nacisku szczęk. Na dodatek oba dinozaury żyły w różnych epokach. T. rex pojawił się na Ziemi, długo po wyginięciu Spinozaura.
Spinozaur (Spinosaurus)
Dane/wymiary
- Długość: 12,6 – 18 m (20m?)
- obecnie uważa się, że osiągał 15 – 16 m rekonstrukcje (2014 – 2018)
- Wysokość: 6 m (od podłoża do szczytu „żagla”)
- Długość czaszki: 1,5-1,75 m
- Długość wyrostów kolczystych: ponad 1,65 m
- Waga: 7 – 20.9 ton
- 7 – 9 ton – najczęstsze rekonstrukcje
- 6.4–7.5 tony – najnowsze rekonstrukcje (2014 – 2018)
Występowanie
- Afryka Północna
- 106 – 93,5 lub 112 – 93.5 mln lat temu
- Kreda
Klasyfikacja
- Podrząd: teropody
- Infrarząd: tetanury
- Nadrodzina: megalozauroidy
- Rodzina: spinozaury
- Podrodzina: spinozaury
Wraz z pojawiającymi się nowymi odkryciami, rekonstrukcje dinozaurów ulegają zmianie na przestrzeni lat. Poniżej prezentujemy historię rekonstrukcji spinozaura na przestrzeni ostatnich 100 lat.
Polecamy:
- Pojedynek tyranozaur vs spinozaur
- Spinozaur – najnowsze rekonstrukcje
- Tyranozaur
- Tyranozaur – ciekawostki
- Giganotozaur (Giganotosaurus)
- Karcharodontozaur (Carcharodontosaurus)
- Mapuzaur (Mapusaurus)
- Spinozaur (Spinosaurus)
- Tyranozaur T.rex
- Tyranozaur – mity i fakty
- Albertozaur (Albertosaurus)
- Najdłuższe drapieżne dinozaury
- Największe drapieżne dinozaury
Current blog, fresh information, I read it from time to time!!
Co to za brednie o 20 metrowych Spinozaurach o wadze 20 ton .. Spino wg obecnych szacunków miał niecałe 18 metrów długości przy czym maksymalna waga wynosiła do 8 , 5 tony … przy czym przeciętna masa wynosiła 6 – 7 ton .. Ze Spinozaura nie był żaden zabójca jego największymi ofiarami padały krokodyle.. Wiadomo też , że Tyranozaur , Giganotozaur i Karcharodontozaur były od niego wyższe i cięższe … Odnośnie T.rexa skamieniałości UCMP 1184742 I 137538 zostały całkiem niedawno potwierdzone. Giganotozaur był niemal tak groźny jak T.rex jedyne co przeważa na stronę Rexa to większy mózg i mocniejsze szczęki . Karcharodontozaur był według mnie najmniej groźny z nich ponieważ miał malutki mózg. Wracając jednak mogę wymienić aktualne wymiary wszystkich tych teropodów-
T.rex
długość: do 15 , 3 metra
wysokość : nieco ponad 6 metrów
waga : max. 16 , 5 tony ( przeciętna 9 – 10 ton )
Nacisk szczęk : od 4 do 8 ton na centymetr kwadratowy
Czaszka : do 1 ,6 metra
zęby : największe ponad 30 cm
Giganotozaur :
długość : do 14 , 5 metra
wysokość : nieco ponad 6 metrów
waga : max. prawie 14 ton ( przeciętna 9 – 10 ton )
nacisk szczęk : od 3 do 5 ton na centymetr kwadratowy
czaszka : około 2 metrów
zęby : największe ponad 20 cm
Karcharodontozaur :
długość : ponad 13 metrów
wysokość : nieco ponad 6 metrów
waga : max. 15 ton ( przeciętna 8 – 9 ton )
nacisk szczęk : od 3 do 5 ton na centymetr kwadratowy
czaszka : ponad 1,6 metra
zęby : największe około 20 cm
Spinozaur
długość : max. około 18 metrów
wysokość : razem z żaglem 5,7 metra
waga : max. 8 , 5 tony ( przeciętna 6 ton)
nacisk szczęk : od 2 do 4 ton na centymetr kwadratowy
czaszka : 1,75 metra
zęby ; największe około 15 centymetrów
Mam 16 lat dinozaurami interesuje sie odkąd mam cztery lata. Kiedyś ja też uznawałem Spinozaura za króla , ale teraz po nowych odkryciach wiem ,że królem był T.rex albo Giganotozaur .. albo raczej na pewno Terizinozaur.
Ps. Dino Animals tej wypowiedzi nie kieruje do Was , a do tego ,,eksperta ” od Spinozaura 🙂 byłbym wdzięczny jednak gdybyście wzięli pod uwagę dane na temat teropodów które tu przedstawiam 🙂
Maćku, są przeróżne szacunki – od 7 do niemal 21 ton, podobnie jak rozbieżności dotyczące długości spinozaura. Ponadto Park Jurajski nakręcił w wyobraźni ludzi, że spinozaur zjada T. rexa na śniadanie, stąd i takie wyobrażenia. Nie ma nowych odkryć dotyczących spinozaurów, są jedynie nowe szacunki, więc trudno dziś jednoznacznie odpowiedzieć jak wielki był to gad. Obecne szacunki mówią, że przekraczał 15 metrów długości.
Przyjacielu mogę się zgodzić , większość to tylko szacunki … Ale nie przesadzajmy 21 ton to więcej niż niektóre zauropody .. Spino wówczas musiałby być czworonożny bo na dwóch nogach nie dałby rady utrzymać na dwóch nogach .. Wg mnie masa teropodów kończyła się na 15 – 16 tonach na tomiast wszystko powyżej tej masy jest u teropodów absolutnie wykluczone .. jedynie mogłoby tak być gdyby Spino chodził na czterech nogach
Niektóre zauropody ważą poniżej 7 Ton
Jest zauropody o wadze 1 tony
Także uważam, że te 15-16 ton, to raczej maksymalna waga, jaką mogłyby osiągać dwunożne gady, choć i to wydaje się nieco dziwne do wyobrażenia. Bieganie 16-tonowych kolosów na dwóch nogach mogło być niezmiernie trudne.
Maciek ma 10,5 lat, a ty 16 lat, a mimo to twoja lista jest idiotyczna!!!!!!!!!!
Pewien odkryty w Australii szkielet spina ma 20 metrów długości, a w dodatku to szkielet młodziaka. Spinosaurus aegyptiacus-młodziak miałby 26 metrów długości, a ty 15,3 metrowego T-rexa wziołeś z kosmosu, [ tak spłyszałem o C-rexie o 10 procent większy od Sue] Wracając na pewno spinozaur był najgroźniejszym i najdziwniejszym dinozaurem. A tak poza tym dorosły spino miałby 30 metrów długości [a nawet więcej!] i 20 ton wagi, to i tak byłby sprinterem!
To prawda Święte słowa
Jak i ty jesteś najdziwniejszy 😉
Słuchaj ja mam 16 lat a Ty masz max. 8 . Spino nie przekraczał 18 metrów długości i 9 ton wagi . Te dane o 30 metrach bierzesz Ty właśnie z kosmosu … Spino nie był najgroźniejszy jadał głównie ryby i zwierzęta wodne … Nie był też najgroźniejszy gdyż jego żagiel na grzbiecie łatwo się łamał co prowadziło do wykrwawienia i uszkodzenia kręgów… Wiem wiem dzieciaku ,żer naoglądałeś się Parku Jurajskiego i Prehistorycznych bestii … To bardzo stare ,, dokumenty ” w dodatku tryz czwarte z nich to brednie … Wiesz co poczytaj trochę o teropodach a dopiero potem się wypowiadaj bo aż żal mi czytać co tu piszesz … Spino był dość słabo zbudowany i jego meidnica na pewno nie utrzymywałaby 20 ton … T.rex , Giganotozaur i Karcharodontozaur miały natomiast mocniejszą budowę ciała i największe osobniki mogły osiągać wagę 13 – 16 ton .. A Ty te swoje ,, fakty ” na temat Spinozaura wymyślasz sam …
Robert i mi wydaję się dość dziwne bieganie kilkunastu tonowych dwunożnych bestii jednak nie zapominajmy , że taką masę osiągały tylko największe nieliczne osobniki 😉
A i fanie Spinozaura jedyną przewagą tego gada nad innymi wielkimi teropodami były jego ogromne przednie łapy( u Karcharodontozaura jeszcze rozmiar mózgu przeważa na stronę Spinozaura ) Jednak T.rex lub Giganotozaur wg mnie pokonałyby spinozaura bezpośredniej walce . Mają mocniejsze szczęki , są masywniejsze , inteligentniejsze i lepie j zbudowane . Wg mnie wystarczyłoby nawet jedno ugryzienie rexa w kark spinozaura by go zabić ( kark pękłby pod tak potężnym naciskiem ) Giganotozaur ma nieco słabsze szczęki niż T.rex jednak i on bez trudu pokona Spinozaura
A i jeszcze dodam ,że Spino nie mógłby mieć ponad 30 ( nie przekraczał 18 więc o czym my tu mówimy ? ) bo czyniłoby go to większym od wielu zauropodów w tym Diplodoka lub Apatozaura a bło to niemożliwe .
Giga polował na zauropody. T-rex był padlinożercą. Wszystkie dane jakie były na stronie Fardom powed wikia to bzdura!!!!! T-rex polował tylko na inne T-rexy bo był kanibalem!!! Tyranozaur jest znany z polowania na triceratopsy i ankylozaury, tak naprawde żywił się ich zwłokami.??
Skąd dane że był kanibalem i że żywił się tylko padliną ??
Po prostu kocha spinozaura a nienawidzi t.rex
No bo skoro ma 8 lat i oglądał prechistoryczne bestie gdzie spinozaur zabijał wszystko co się rusza to tak ma pomieszane w główce ?
i tu sie mylisz 🙂 nawer sam zalozyciel t teorii o padlinozerstwie t.rexa ( nie moge przypomniec sobie nazwiska ale chyba Horner ) zrzekl sie tego 😉 teraz zarowno on jak i duza czesc naukowcow sa zgodni, ze t.rex mial wystarczajaco mocne kosci nog i miednicy by utrzymac jego ogromna mase nawet w biegu . biegal wprawdzie dosc szybko ale wylacznie na krotkich dystansach . rowniez znalezione kosci t.rexow ze sladami rogow triceratopsa oraz kosci triceratopsa z otworami idealnie pasujacymi na ogromne zeby t.rexa co jest dowodem walk miedzy wielkim teropodem i rogatym dinozaurem. zostały znalezione rowniez kosci nog t.rexa, ktore byly zlamane czego sprawca byl ankylozaur ze swoja ponad 200 kilogramową bulawa na ogonie. wszystkie te znaleziska zmusiły naukowcow do zniesienia teorii o padlinozerstwie t.rexa , nie mowiac juz o skamienialosciach wielu gatunkow hadrozaurow a slady zebow t.rexa swiadcza o tym ze na nie polowal ( chodzi oczywiście o to , jak slady te zostały zostawione )
Ślady zębów T rexa na kościach innych dinozaurów o noczym nie świadczą. Ślady interakcji innych dinozaurów na kościach T rexa (po rogach czy bławie kostnej) wskazują że jednak walczył on z innymi dinozaurami. Spinozaur natomiast mógł prowadzić podobny tryb życia co krokodyl a wystawiomy poza wodę żagiel słóżył do ogrzewania ciała. Wtedy mógłby pozwolić sobie na lżejszą budowę kości z powodu wyporności. W wodzie mógłby wtedy poradzić sobie z T rexem ale na lądzie nie miałby szans.
„Ślady zębów T rexe na kosciach innych dinozaurów o niczym nie świadczą” pewien jesteś bo to dobry dowód
Myślałem, że Horner cały czas upiera się, że T. rex był jedynie padlinożercą.
wyczytalem gdzieś (nie pamietam juz gdzie ) , ze i on jest teraz za obaleniem tej teorii
Maćku ja i Redakcja dinoanimals przyznaliśmy że tyranozaur jest padlinożercą bo gdyby osiągałby takie rozmiary nie dałby rady się poruszać!!!! Sorry że psuje wizerunek fanom tyranozaura, co do giganotozaura osiągał wrawdzie 15 metrów długości i do blisko 6 metrów wysokości, ale ważył tylko 8 ton z czego 2 metry przypada na głowę. Karcharodontozaur ma do 14 me w metrów długości i 5,5 metra wysokości oraz8 ton. Jak wy go nazwaliście? Młody australijski spino miał 20 metrów długości, egipski 25 m. Nie obchodzi mnie żadne zmniejszenie spina!!
Dzięki że nazywasz mnie ekspertem od spinozaura. Zaraz czy ty mi napisałeś że królem jest terizinozaur. HAHAHA!!!!!! Terizinozaur zjada termity, mrówki i rośliny. Żadnego polowania!!!
Nie jesteś zadnym ekspertem . Terizinozaur owszem , nie mógł biegać , nie polował też aktywnie , poteżne pazury jednak wystarczyły do pokonania każdego zwierzęcia. Co może Spinozaur jest królem ? Spinozaur zywił się głównie zwierzętami wodnymi i to zwłaszcza mniejszymi od swojej czaszki , gdyż nie mógl on rozrywać mięsa . Redakcja przyznaje ,ze T.rex był zarówno padlinożercą jak i aktywnym łowcą . Ale pomińmy T.rexa wrócimy do tych Twoich 20 metrowych Spinozaur . Nie jest pewne czy Spinozaur dorastał do 18 metrów . 25 metrów to tylko Twój własny wymysł . Jesteś po prostu fanatycznym fanem Spinozaura . Tak trudno zrozumieć ,że nie był największy ani najgroźniejszy ? I anprawdę jak chcesz sie wypowiadać w dziedzinie dinozaurów , to lepiej żebyś dostał jutro jakąś dobrą ksiązkę o nich , gdyz nie masz bladego pojęcia jakie rozmiry osiagał jaki dinozaur . 25 metrowy Spinozaur … Te australijskie nie miały 20 metrów tylko około 10. co dlaej ? 100 tonowy Liopleurodon czy welociraptor wielki jak człowiek?
Maciek, terizinozaur nie na daje się na króla pazury mogły służyć do obrony i zbierania roślin był głupi i wolny nie polowal nie miał dużej głowy on ma być królem?
„Im większy tyranozaur tym większa szansa, że padlinożerca”, a to Ci dopiero zabawna i „naukowa” teoria 😀
Maciek żeby T-rex miał sześć metrów wysokości musi się wyprostować. Tyranozaur raczej nie przyjmował pionowej pozycji, a więc należy podawać wysokość w pasie biodrowymi?. Tyranozaur ma wysokość 4 metrów. Nie wiem ? skąd wzięliście 16 metrowego tyranozaura.
16,5 tony też nie wchodzi w grę. T-rex miał dużo pustych w środku kości, co zmniejszało jego ciężar do 6,8 ton. Giganotozaur (zanim odkryto spinozaura) był uważany za największego teropoda, ale przeszkodził mu spinozaur.
Karcharodontozaur ma 12-14 metrów i 8 ton wagi ♎ ♎. Spinozaur waży 7-9 ton, nie zaprzeczaj Wikipedii.
Typie Spinozaur a opisano wcześniej od giganotozaura
Spinozaura odnaleziono w 1915 roku a giganotozaura w 1996. Jeśli mam złe daty prosze mnie poprawić
Giganotozaur – odkrycie 1993 r, opisany – 1995 r
Spinozaur, por raz pierwszy został opisany w 1912 roku. Stromer opisał go w 1915 roku.
Blażej, Został odkryty w 1912 roku.
Opisany w 1915. Bo dwa razy napisałeś opisany.
Tak, masz rację.
I wczytałeś to na wikipedii? 😉 W ostatnim czasie masę tyranozaura szacuje się w okolicach 8-8,5 tony (nieco więcej niż masę giganotozaura a także wszystkich innych- spinozaura, karcharodontozaura itd) . Giganotozaur napewno nie był uznawany za większego od spinozaura wcześniej, albowiem spinozaur został opisany 80 lat wcześniej przed giganotozaurem… 😉 Jednak wydaje się, że giganotozaur był większy od spinozaura, Hartman szacuje metodą GDI osobnika teoretycznie większego od holotypu giganotozaura o 6,5% na 8,2 tony, gdzie masa Sue tą samą metodą wynosi 8,4 tony. W przypadku spinozaura jest to 6-7 ton (Ibrahim 2014). Karcharodontozaur był mniejszy od giganotozaura. Jeszcze większa różnica wychodzi w przypadku metody alometrii kończyn. Tyranozaur obiema metodami jest cięższy od reszty. Nie ma żadnych powodów by to negować, jeśli są przedstawcie konkretne obliczenia lub wykażcie co autorzy prac zrobili źle wtedy możecie negować te dane 😉
Nie
Wikipedia o nie !! Informacje są tam mało aktualne 😉 T.rex był mocniej zbudowany od Spinozaura a jego waga z pewnością dochodziła do 9 ton , podczas gdy Spinozaura nie . Również zaczynam powątpiewać w 16 tonowego T.rexa czy 15 tonowego Karcharodontozaura. Shahen wracając do jednego z Twoich komentarzy pod moim innym komem muszę Ci pwoiedziec ,ze odnośnie Deinozucha i Siatsa zdania są podzielone ( uwzględniłem ten fakt w odpowiedzi ) jednak naukowcy szacują ,że Deinonych ( czy tam jakiś inny dromezoaur nie pamiętam jaki ) żył z t.rexem . A i o rybożerności Spinozaura świadczą wg naukowców zęby i szczęki . i zgadzam się teoria ,że im wiekszy T.rex tym bardziej padlinożerny jest śmieszna 😉
Akurat teoria o padlinożerności rexa nie jest bezpodstawna. Nie mówię że tyranozaur nie był zdolny do polowania, ale po co ma ryzykować życie walcząc z triceratopsem, skoro mógł zabrać padlinę paczce dromeoezaurów?
Ale polował także na edmontozaury które nie miały żadnej broni więc świadczy o tym że był drapieżnikiem
A jakie dziś zwierzęta, poza sępami są typowo padlinożerne? Hiena zarówno poluje, jak nie wzgardzi padliną. Sęp zaś w przeciwieństwie do orłów ma zupełnie inny dziób i szpony. Co do T.rexa, po co by mu była taka potężna postura i siła, skoro miałby się jedynie zadowalać padliną?
Zgadzam się z tobą mieszko
Dlaczego nie miały? Edmontozaury mogły ważyć aż 14 Ton i miał duży ogon.
Możliwe że edmontozqur mógł kopnąć tyranozaura ale nie aż tak żeby go zabić. Ja myślę że tyranozaur był drapieżnikiem bo przecież miał doskonały wzrok,węch i 6 tonowy nacisk szczęk. Padliną mógł się żywić tylko w czasie wymierania kredowego.
*Edmontozaur
Spinozaurek t.rex był drapieżników tylko to pisze do potwierdzenia.
Skąd wziąłeś 1,6 metra długości czaszki dla T-rexa? Największa czaszka ? tyranozaura ma 1,5 metra długości ?
Ty! Skąd wziąłeś 160 centymetrową czaszkę T-rexa! Po pierwsze nacisk szczęk T-rexa nie przekracza 6 ton, po drugie skąd masz te informacje dotyczące nacisku szczęk reszty. Co spino ma nie przekraczać 8,5 tony i jeszcze chodzić na czworaka, a T-rex przekraczający 16,5 dwunożny tak! Lepiej poczytaj sobie informacje na Internecie i dopiero mnie po komentujesz,
Spino:
16-18 metrów długości
Wysokość z żaglem:7 metrów
Waga:7-9 ton
T-rex:
Długość:12-12,8 metra
Wysokość:zaledwie 4 metry
Waga:dawniej:4,5-9,5 tony, obecnie:5,4-6,8 ton
Giganotozaur:
Długość:13,6 metra
Wysokość:4,5 metra
Waga:6-8 ton
Karcharodontozaur:
Długość:12-14 metrów
Wzrost:4,5 metra
Waga:8 ton
Myślę że jest dobrze?
Czaszka Scotty ma 160 cm.
W gwoli ścisłości czaszka Scotty ma ~ 149,5 cm.
Jesteś dzieciak bo za chwilę się zsikam . Spinozaur to NAJWIĘKSZY TEROPOD ZIEMI a ty jesteś pewnie zagorzałym fajne t rexa więc się nie znasz
Tak, to podaj obliczenia publikację numer katalogowy tego okazu
Ciekawi mnie skąd bierzesz informacje , ponieważ nie wiem kto mógłby pisać o „30” metrowych tyranozaurach i gigantozaurach
Przesadziles z rozmiarami karcharodontozaurhdow…
Co on mówi Redakcjo DA?
czego nie rozumiesz?
Jak zdania mogą być podzielone 😀 To akurat jest bezdyskusyjne, każda praca naukowa która zawiera opis danego gatunku czy osobnika zawiera informacje, gdzie i w jakiej formacji odnaleziono szczątki… Nie ma takiej możliwości…. 😉 Poszukaj dokładniej, ale nie jesteś dzieckiem i głupi też nie jesteś sięgaj nie do źródeł jakiś tam, korzystaj bezpośrednio z prac naukowych wtedy będziesz mieć zawsze informacje na bieżąco i prawdziwe. Jeśli chcesz wiedzieć więcej co i jak to odezwij się do mnie fb- Krzysztof Shahen Stuchlik, wytłumaczę Ci skąd i gdzie zdobyć poszczególne prace. Pozdro
Ty pacanie troodon żył z T-rexem coty nie oglądasz filmów dokumentalnych
Akurat datowania troodona i T. rexa nie zazębiają się:
Troodon: 77.5–74.5 mln lat temu
Tyranozaur: 68–66 mln lat temu
A długość czaszki:
Spinozaur:175 cm
Giganotozaur:180-195 cm
Karcharodontozaur:160 cm
Tyranozaur:1,5 metra rekordowo, średnio:1,3-1,4 metra
Jeśli do tej pory nie znaleziono pełnego szkieletu, tylko czaszkę i szkielet żągla to skąd wiadomo że chodził na dwóch a nie czterech nogach jak krokodyl ??
Nie ma pewności. Odkryto jednak kilka podobnych do siebie gatunków (Suchomimus, Baryonyx walkeri, Oxalaia) i na tej podstawie niejako wspólnie dokonuje się rekonstrukcji. W przypadku suchomima i barionyxa materiał rekonstrukcyjny zawiera zdecydowanie więcej fragmentów).
Maciek (!) może i Horner się wycofał się z padlinożerności, ale inni naukowcy są zdania że T-rex był padlinożerca.
Moim dowodem na to jest powiększenie tyranozaura
-im większy tyranozaur tym bardziej prawdopodobne, bardziej prawdopodobne by T-rex był padlinożerca niż drapieżnikiem. ??
Shahen i Macio nic nie wiecie o dinozaurach! Ankylozaur ma 50 kg buławe, giga został odkryty przed spino. Maciek jeśli myślisz że spino był czworonożny to się mylisz! Tyranozaur rex ma nie 15, lecz 12,5 metra długości i ważył nie 17 lecz 6,8 tony, z czego 6,5 przypada na tłuszcz, reszta na śmieci. Wystarczy 10 troodonów by takiego klocka upolować.
Redakcjo weś coś temu Maćkowi powiec.
No cóż, każda strona ma swojego trolla :D. Sęk w tym że ten świadomie piszę o swojej niewiedzy. Miejmy nadzieję że zmądrzeje z wiekiem 🙂
Ależ brednie wyssane z palca wypisujesz…
po 1 skąd dane o takiej masie buławy ankylozaura?
po 2 dzieciaku- Spinosaurus został opisany przez Stromera w 1915 toku, natomiast Giganotosaurus w 1995 roku przez Coria i Salgado
po 3 skąd dane o masie tyranozaura – 6,8 tony? przedstaw obliczenia a nie pisz bredni tym bardziej skąd takie dane o 6,5 tony tłuszczu? przedstaw nam te inteligentne obliczenia skąd to masz 😉
Shahen 200kg wyczytałem w jakiejś anglojęzycznej stronie. ten drugi punkt jak mniemam kierujesz do Łukasza . Achyt czy o moją niewiedzę chodzi ? Ja wymieniam tylko teorie zaproponowane przez naukowców które wg mnie są najbardziej prawdopodobne . Chociaż wycofuję się z tezy o 16 tonowym T.rexie bo skoro był aktywnym drapieżnikiem to przy 16 tonach raczej nie mógłbiegać . Ps. piszmy pod jedną odpowiedzią , bo to trochę niewygodne psiac pod kilkoma
Maciek nie chodzi o cb. miałem na myśli Łukasza nie dość że pisze wszędzie o przerośniętych Spinozaurach, to jeszcze atakuje innych… Takie zachowanie wg. mnie jest delikatnie mówiąc niestosowne 😛
Ok 🙂 40 Spinozaur nieźle nie ? hahah i on mówi ,że przy takiej długości ważył jedynie 9 ton 😀 a i odonośnie jego straszenia przytoczę takie powiedzenie : ,, nie strasz , nie strasz , bo się …. 🙂 😀
Maciek przestań kłamać i pisać brednie. Shahen GIGANOTOZAURA ODKRYTO W 1993 ROKU, A SPINOZAURA W 1912 ROKU. Shahen naucz się liczyć po drugie Maciek nie oszukuj , wikipedia nie jest żadną brednią dorośnij! Po drugie nie zmyślaj giganotozaur ma do 13,5 metra, a największy okaz giga mierzył 13,6 m, karcharodontozaur ma max. 14 metrów, a T-REX,A T-REX ZADOWALAŁ SIĘ PADLINĄ TO DOWÓD ŻE NIE MIAŁ 15METRÓW. Trzy najwięsze tyranozaury to:
1.Sue-12,8 m.
2.Stan-10m.
3.(najmniejszy szkielet odkryty) Jane-6,5 metra
Nie kompletny szkielet spinozaura różnie się oszacokuje
np. Proporcje jak u suchomimus czyli 16-18 metrów i 7-9 tony.
Ponieważ był teropodem, a teropody są 2 nożne
Maciu, terizinozaur nie zabijał żadnych dinozaurów! Obejrzyj film ? ,,The Dino king 2012″ gdzie tyranozaur/tarbozaur zabija terizinozaura. Wasz czworonóg-spinozaur prowadzi wodny tryb życia. Dziś rano w telewizorze były ,,Prehistoryczne bestie:spinozaur”?. Tam jest przedstawiony najprawdziwszy wygląd zwierzęcia. Taki spinozaur jest dwunożny, a i Achycie w tym filmie jest pokazane że spino egipski jest wodno-lądowy i nie sprzeczajcie się.?
Prima Pris ! Ten tłuszcz po prostu mnie śmieszy, poza tym Sue nie waży 18,5 tony, lecz tylko 6,1 tony. Barania głowo. Wikipedia na tle innych encyklopedii jest bardzo mądra. Z Wikipedii korzystam od wakacji. Pierwszym kandydatem był lew amerykański. Poza tym DinoAnimals.pl samo się przyznało o swoim żarcie o kosmicznych T-rexach 😀
Achyt do mnie to było!?!?
INformacje o wadzę buawy ankyla wziełem z filmu „Tarbozaur, najgroźniejszy z dinozaurów cz.2”. Po drugie T-rex waży max. 7 ton, a spinozaur 9,5 tony (lub więcej). Po trzecie …co to jest arkosaurus, a co to jest richoraptor best?
Arkosaurus i richoraptor to wymyślone stwory 😉
Ola wygląd zwierzęcia łatwiej odtworzyć dzięki tomografii komputerowej ?.
I kolejne brednie Carnotaurus rex
Po pierwsze naucz się czytać – napisałem „opisano” a nie „odkryto” pojmujesz różnicę między tymi dwoma słowami? Ważna jest data publikacji pracy naukowej i to ten rok podałem , czytaj ze zrozumieniem co napisałem wyżej. Po 2 to tak czy inaczej nie miałeś racji że giganotozaura odkryto wcześniej …
Co do wikipedii powtarzam po raz setny nie jest to naukowe źródło, w żadnym wypadku nie znajdują się tam potwierdzone dane (jeżeli już to na angielskiej wersji ale też nie wszędzie)
Co do tyranozaura a to się uśmiałem, argument na padlinożerce temu bo mierzył tyle albo tyle? Chyba żartujesz 😀 😀
Kolejna rzecz, trzy największe osobniki tyranozaura, jest o wiele więcej osobników tyranozaura
FMNH PR2081 ok 12,3 m 8,4 tony
MOR 008 – bardzo duży czaszka szacowana nawet na 150 cm choć może to być przesadzone jak sugerują niektórzy – (12,8 m ?)
CM 9380 (holotyp)- 11,9 m 7,5 tony
AMNH 5027 11,8 m 6,5 tony
BHI 3033 10,9-11,3 m 6,5 tony
MOR 1126- prawdopodobnie ogromny według szacunków Hornera (~13,5 m)
UCMP 137538 szacowany na ogromne rozmiary
MOR 555 ~11,6 m 6 ton ?
MOR 980 12,2 m 8 ton ?
„Scotty” ~12 m
„Trix” 12-12,5 m ? 8,5 tony ? (bardzo masywny)
Carcharodontosaurus był mniejszy od giganotozaura i mniej masywny. Obydwa były mniejsze od tyranozaura.
Chodziło mi co mówi ta osoba z avartem.
Po pierwsze informacji z Wikipedii o odkryciach spino i giga, nie wziąłem. O odkryciu spinozaura wyczytałem z DinoAnimals, a o giganotozaurze z mojej nowej encyklopedii.? Wszystkie karcharodontozaury dorównywały lub przewyższały wielkością tyranozaura. Poza tym przy karcharodontozaurach tyranozaur to zwykły słabeusz. Spinozaur umiał zabić paralitytana który jest większy od tyranozaura. Tyranozaur ma 12 metrów długości, 4 metry wzrostu i wagę 6-7 ton, albo jest zwykłym padlinożercą ?. No dobra ? niech będzie spino ma 16-20 metrów długości i 7 metrów wysokości i 9 ton. Żeby T-rex miał 16,5 tony. Musiałby żyć tylko w wodzie (wychodzić na ląd by zjeść padlinę). Jeść 3 tony mięsa dziennie, i nie zużywać Energi. I czy w końcu ktoś odpowie na pytanię:co to jest arkosaurus i richoraptor best!!!!!!
Dziecko, poco tobie odpowiadać na jakiekolwiek pytanie, skoro ty nie kierujesz się żadną metodologią ani logiką. Jeżeli nie mierzyłeś i nie badałeś osobiście tyranozaura, spinozaura ani innych wielkich teropodów to musisz podać źródło danych, napisałeś z 50 komentarzy i ani razu nie udowodniłeś na co się powołujesz. Nie zacytowałeś, żadnego fragmentu, nie podałeś autora tytułu itd. Nie podałeś też żadnych własnych obliczeń. Zresztą to samo tyczy się wielu osób tutaj komentujących, komentujecie, spamujecie ale ktokolwiek z was podał logiczne wytłumaczenie dlaczego tyle a nie tyle itd?
Chodziło mi o wagę tyranozaura. 18,5 ton. To chyba o wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele za dużo jak na dwunożnego drapieżnika? Nie prawdaż?
R4i mówi:,,Obecny blog, nowe informacje, czytam ją od czasu do czasu!!”
Dzieciaku ogarnij się . Nie znasz się na tymt emacie a się wymądrzasz . Ja moze ekspertem nei jestem pomimo ,że długo się interesuję dinozaurami ale Shahen to ekspert a Ty jesteś czwartoklasistą który zamiast pogodzić się z faktami wymyśla własne farmazony .
Chyba ty , oglądanie filmów , które kłamią jest po prostu …. Nie długo się okaże że film disneya ukazuje prawdę.Nie wyzywaj bo nawet temacie poprawnie napisać nie umiesz
*tym nie umiesz poprawnie napisać*
I tu się mylisz na ,,Król Dinozaurów jest tylko jeden!” podałem osobnika Giganotosaurus Carolinii który miał 7-9,5 tony, jak nie wierzysz to wejdź w Google wpisz Spinosaurus vs tyrannosaurus vs Giganotosaurus vs allosaurus i zobaczysz że Giganotosaurus ma 9,5 tony ?.
Tylko , że są to dane pochodzące sprzed badań np. Hartmana i tam Giganotozaur został pierwotnie oszacowany na sporo większe rozmiary niż było naprawdę , podobnie jak Spinozaur
dziwny ten komentarz po angielsku…
Dlaczego dziwny? Dlatego, że po angielsku, czy dlatego, że ma avatar? Avatar jest jeszcze z tych czasów, gdy do zamieszczenia komentarza konieczne było podanie e-maila, dzięki temu można było mieć swój avatar.
Dlaczego tutaj tyranozaur ma 15m, a przecierz największy znaleziony szkielet tyranozaura miał prawie 13 metrów.
Kompletny szkielet Sue rzeczywiście ma 12,3 metra długości. Jednak dwa niekompletne znaleziska szkieletów tyranozaurów UCMP 118742 oraz UCMP 137538 (15,3 m; 16,5 tony) wskazywały, iż T.rex mógł być większy.
Słuchaj no redakcjo GDYBY T-REX RZECZYWIŚCIE WAŻYŁBY 16,5 NIE DAŁBY RADY SIĘ PORUSZAĆ. Wszystkie dinozaury które polują mają zredukowaną wagę do 9 ton. Dlatego spinozaur jest dwunożny. A tyrek z masą ponad 16 ton, nawet z pneumatyzowanymi kośćmi nie mógł się poruszać. Tyranozaur który ma taką masę leżeć na ziemi przez większość czasu spać. Tyranozaur akurat nie ma szczęścia, i pojawia się T-rex ważący tylko 6 ton i zabija 16 tonowego krewnego. Żaden teropod nie może być czworonożny bo musi polować. Spino-czworonogów nie może polować jak krokodyl. Peter Peteree spinozaur ważący 6 ton z 15 metrową długością byłby tak szybki jak gazela!? ??
Redakcjo jak ktoś się zaloguje to mu odpowiecie.Tak? Ja się zalogowałem. I skąd wzięliście 16,5 tonowego T-rexa?
Odpowiadamy na większość pytań 🙂 Osobnik T. rexa o oznaczeniu UCMP 137538 opisywany był jako największy z odkrytych tyranozaurów. Powstały sugestie, jakoby mógł mierzyć 14-15 metrów i ważyć nawet 16.5 tony. Problematyczne jest jednak, iż materiał, który odnaleziono jest znikomy i nie pozwala na tego typu rekonstrukcję. Niemniej świat paleontologiczny przez pewien czas ten osobnik rozpalał (w sumie nadal budzi emocje).
Co każdy ma z tym UCMP 137538 I UCMP 118742? Przecież nie ma szans na taka wagę ;-).
Dlaczego tyranozaur ma tu aż 15 metrów? Przecierz on jest o 2 metry krótszy i waży 7 ton, a nie 16 ton. Chce szybką odpowiedź.
Remingu tyranozaur ma 12, a nie 16 metrów i waży 5,4 do 6,8 tony. Maćku Dąbrowski nie pisz mi tu o kosmicznych tyranozaurach. W Wikipedii nie ma ani słowa o 15 metrowych T-rexach, nie ma w ogóle na żadnych innych encyklodediach. DinoAnimals was nabrało!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A co ma wikipedia do tego? Tam informacje zazwyczaj są wyssane z palca i o jakich encyklopediach mówisz?
Nie fikaj mi po nerwach Shahen. Po pierwsze skąd masz te informacje o kosmicznych tyranozaurach? Bo national geo channel to brednie bo:
1.Mażungazaur żył w lasach
2.velociraptorom nie dano upierzenia, a w dodatku jeszcze umieszczono je w lasach.
3. Wzięli z kosmosu 9 metrową anakondę (anakonda ma max.8 metrów długości)
4.Ich danie mapuzaur jest największym teropodem i waży 11 ton (mapuzaur max. waży 5,5 ton)
Nie! Nie! T-rex nie jest największym teropodem. Obejrzyj film ?,,park jurajski 3″ (wiem, wiem że zaraz napiszecie że w tym filmie nie ma prawdy). Otóż jest prawda. Tyranozaur miał równe szanse w pojedynku, i przegrał. Bla bla bla bla bla bla i bla.
KCR przecież Hartman oszacował metodą GDI wagę tyranozaura na 8,4-8,8 t I waga spinozaura nie przekraczała 7 ton
Nie, Hartman oszacowal, ze Waga T. Rexa to 8400 kg, a Franoys oszacowal ze T-Rex wazyl 9110 kg
Wiem już że Scotty ważył 9,5 t kiedy to pisałem myślałem że Sue waży 8,4 t
Wikipedia to nie jest naukowe źródło podaj numer katalogowy tego okazu czy publikację naukową
Po 1. Gdyby miał tyle tłuszczu to by się nie poruszał
Po 2. Wikipedia to nie naukowe źródło
Po 3. Waga tyranozaura metodą GDI wynosi jakieś 8,4-8,8 t A waga spinozaura to 7 ton giganotozaura około 8,2 t
Po 4. Największy teropod to t rex potem jest giganotozaur potem spinozaur
Po 5. Skąd masz takie dane że spinozaur miał ponad 20 m?
Po 6. Spinozaur by czworonożny
Dlaczego spinozaur waży tutaj aż 20 ton,a nie 10 ton.Chyba był lżejszy.
Zerknij proszę do danych – większość szacunków to 7-9 ton w przypadku spinozaura. 20 ton to jeden z szacunków i to nieco wątpliwy, stąd znak zapytania przy nim. Niemniej warto o nim wspomnieć aby zachować poprawność naukową. Podobna kwestia dotyczy szacunków długości – nie dysponujemy bowiem kompletnym szkieletem.
Shahen Wikipedia to portal internetowy i najmądrzejsza z pośród wszystkich encyklopedii w Internecie.??
Wikipedia nie jest żadnym, źródłem jest pisana przez byle kogo. Jeszcze angielska jest na w miarę poziomie ale polska pod tym względem w większości przypadków to klapa.
Nie
Może jeszcze napisz że jesteś mądrzejszy niż wszystkie encyklopedie razem wzięte! Nie to że was nie lubię (Nie LUBIĘ SPACETACO Z YOUTUBE).?
Oj! Chciałem napisać,, ich zdaniem mapuzaur jest największym teropodem”.
To, że spinozaur miał słabe szczęki to nie znaczy, że musiał nimi atakowac. Mógł używac swoich łap np. oxailia miała wielkie łapy barionyx i suchomim też. Spinozaury miały wielki i silne łapy jak na teropody kończyły śię też wielkimi pazurami.
Owszem spinozaur miał większe przednie kończyny niż T.rex. Niemniej przyjrzyj się proporcjom – te jego przednie łapy w niczym podczas walki mu nie mogły szczególnie pomóc. Czemu miałby je przeciwstawić? Potężnym szczękom T.rexa?
Jaki był największy dinozaur europy. Roślinożerny i mięsożerny
Największy dinozaurem Europy był wg dzisiejszego stanu odkryć turiazaur (Turiasaurus riodevensis). Największym drapieżnym dinozaurem Europy był Torwozaur (Torvosaurus).
Najwiekszym europejskim jest „Frankoposeidon”
A co to za dinozaur Frankoposeidon? Nie natknąłem się na taką nazwę dinozaura.
Francoposeidon, nieoficjalna nazwa dinozaura. W artykule o megazauropodach (Megazauropody czyli Jaszczury Gromu) jest pod nazwa Francuski Gigant. Przypisano do niego 2 kosci udowej, jedna ma 2.2 m, a druga – 2.6 m!!! To nieco mniej od argentynozaura (2.7 m).
Ale spino mógł przygryźć krokodyla na pół?
Oxalaia to tylko kawalek czaszki
Spinozaur wali swymi łapami o łeb t-rexsa , i leży , jest wyjątkowy żaden dinozaur oprócz rodziny spinozaurów nie miał takiego arsenału co on , gigantozaur , t-rex , ceratozaur , alozaur , carnotaur , zamiast rąk miały jakieś pokurcze a spino nie , i zanim się do mnie przyspieszy jakieś dziecko które niezna dinozaurów oprócz t-rexsa to poszukaj sobie w internecie zanim coś napiszesz !
Dziennik za uwagę .;D
Też tak uważam 🙂
Wg mnie to spinozaur pokonałby t.rexa swoimi ogromnymi, twardymi i osrymi pazurami, które mogłą przedziurawić drzwi od samochodu, a co dopiero skórę innego dinozaura.
Arek. Pisze się giganotozaur, a nie gigntozaur.
GrauerWolf i Arku chyba jako jedyni wiecie kto wygra w walce spinozaur vs tyranozaur wygra spinozaur ?.
„I za nim się do mnie przyśpieszy jakies dziecko ktore nie zna dinozaurow oprocz T-reksa to poszukaj sobie w internecie zanim cos napiszesz” widać że nie masz bladego pojęcia o dinozaurach spinozaur był prawdopodobnie czworonożny i mniejszy od tyranozaura
Spinozaur
Waga 6-7 ton
Długość 14-15 m
Tyrannosaurus Rex
Waga 9,5 tony
Długość 12-13 m Scotty 13 m
Scotty mial 12 m.
Spinozaur byl dwunozny (zobacz rekonstrukcje GetAwayTrike i Franoysa)
Nie bardzo wyobrażam sobie tę jego dwunożność. Te rekonstrukcje np. Ibrahima są jakieś dziwne. Spinozaur pływał jak krokodyl a chodził na dwóch nogach? Gdzie tu środek ciężkości w rekonstrukcji u Franoysa? Ten spinozaur padłby na pysk, gdyby nie podpierał się przednimi łapami w tej rekonstrukcji.
Skąd informacja że miał 12 m ?
tyle że rekonstrukcja Franoysa jest akurat starsza i nie wiadomo czy nie będzie nowszej.
Scotty mial 12 m wedlug szacunkow Paleonerd01
Skąd dane że Scotty miał 12 metrów? Skoro był dłuższy od Sue która ma 12,3 m i fakt że t rex mógł ważyć nawet 9,6 ton
Scotty miał 12 m wg. szacunków Paleonerd01
Dobra przesadziłem z 13 metrów lecz miał 12,5 m
Tak się składa że puki co nie wiadomo jak chodził ja sądzę że był czworonożny
Ja też tak sądzę
Łapy spinozaura przecież były najważniejsze. Przecież wystarczyło by jedno machnięcie ręką o nacisku dwóch ton w głowę trexa a ten by padł i zmarł. A spinozaur wcale nie miał słabych szczęk. Mógł nimi skręcić kark. A poza tym chciałbym przypomnieć , że spinozaur miał 24 m długości. A trex ogólnie 14,5. Trex był na czwartym miejscu, bo jest tak: 1 spinozaur 2 giganotozaur 3 karcharodontozaur a dopiero czwarte trex. A poza tym samice trexa miał tylko 9 m dł a samca 14. Spinozaur miał i szczęki oraz szpony rąk a nie jak trex , miał tylko szczęki. Jestem ośmioletnim dzieckiem , ale znam się na dinozaurach najlepiej ze szkoły. A w ogóle czemu spinozaur jest tak mało znany? Przecież jest największy , a jakiś trex na czwartym miejscu zabrał mu koronę.
Skąd masz informację o takiej sile łap spina? Niestety muszę Cię rozczarować, bo raczej ten dinozaur nie osiągał 24 metrów długości. Nie wiadomo, czy dał radę osiągnąć chociaż 18.
A jaki był największy dinozaur mięsorzerny , który zamieszkiwał afrykę poza spinozaurem i karcharodontozaurem?
Z dużych drapieżnych dinozaurów Afryki można wymienić np.: Afrovenator – 9 metrów długości; Suchomim – 11 metrów
No wlaśnie! Spino rządzi!!!!!
Dlaczego w głowę?? Spinozaur przewraca tyranozaura na grzbiet i przebija mu klatkę piersiową i niszczy mu najważniejsze narządy.
Julian to Karcharodontozaur jest większy niż Giganotozaur ważyły po 8 ton, ale Karcharodontozaur jest dłuższy o pół metra.
Skąd dane? Giganotozaut ważył około 7,3 t podczas gdy karcharodontozaur 6,4 to prawie tona różnicy
Ale przecież znaleziono żuchwę , której spinuś-właściciel musiał osiągać 23,5 m długości ( czytałem w encyklopedii). A z tymi łami to zobaczyłem w filmie pt. „Prechistoryczne B : Spinozaur .” A odnaleziono szkielet spinozaura , który miał 18 m dł a był bez dwóch kręgów ogonowych , więc spokojnie mógł osiągać ponad dwajścia m długości. I zgadzam się z komentarzem Arka.
25 metrów, a nie 23,5
Ani 25 m Ani 23,5 Ani 20m Ani 40 m Ani 18 m lecz tylko 15 m
To trochę wina kina i III części Parku Jurajskiego – wyolbrzymili tam spinozaura i taki pozostał w masowej wyobraźni. Po za tym spinozaur, to chyba w ostatnich 2 dekadach najbardziej modyfikowany dinozaur.
Wielu ludziom spinozaur z jurassic Park namieszał w głowie i ciężko to odróżnić
Dziękuję. Chodziło mi o afrovenatora. On też miał duże kończyny przednie jak spinozaur. I myślę też , że był on wrogiem spinozaura. Wiem wiem, afrowenator żył w niger a spinozaur w Egipcie. Ale czemu karcharodontozaur był w północnej Afryce a spinozaur tylko w Egipcie? Myśle, że spinozaur żył ogulnie w Afryce! A temu nie znaleziono tam spinozaura , bo on miał bardziej kruchę kości niż inne karnozaury.
On nie jest karnozaurem.
Ale on nie widzi różnicy pomiędzy karnotaurami a spinozaurydami
Rauhut i Pol uwazaja, ze Spinozaur to tez karnozaur
Spinozaur jest spinozaurydem
Spinozaurydy naleza do Karnozaurow
Nigdy się z tym nie spotkałem
Który gatunek spinozaura był największy , a który najmniejszy?
I ile miały metrów?
Nie ma jasności, czy rodzaj Spinosaurus jest reprezentowany przez jeden czy dwa gatunki. Najlepiej poznanym gatunkiem jest Spinosaurus aegyptiacus z Egiptu. W Maroko odnaleziono szczątki Spinosaurus maroccanus. Podział rodzaju Spinosaurus jest tematem spornym. W ocenie Ibrahima i jego współpracowników z 2014 roku, nie ma dowodów na istnienie różnic w proporcjach kręgów obu gatunków spinozaura.
A co my tak gadamy o Trexe? Przecież mamy mówić o spinozaurze a nie o tej miniaturze giganotozaura.
Julian. Jednak indozuch [ o którym wspominałeś na jakimś artykuje] był jednak abelizaurem, a nie krokodylem. Sorry
Biedną, spokojną, rybożerną reputację spinozaura właśnie szlag trafił…
Spokojny żywiący się rybami spinozaur, nie zagrażający nikomu, łowi (na swój sposób) ryby, aż tu nagle jacyś ludzie stawiają go na arenie z tyranozaurem! Proszę was nie szkoda wam najdłuższego teropoda??
Gdyby jacyś ludzie (czytaj Spielberg) nie postawili go na arenie do walki z tyranozaurem w III części Parku Jurajskiego, to mało kto by o nim w ogóle wiedział. A tak spinozaur stał się medialną gwiazdą 🙂
Przepraszam bardzo, czy powiedziałeś miniatura giganotozaura???!!!
No, a co, żle?
No, a co, nie jest ?
No, a co, nie jest miniaturą giganotozaura ?
Ładna miniatura – oba te dinozaury miały niemal takie same rozmiary. Ponadto T. rex był masywniej zbudowany.
Giganotozaur miał ponad 16m. A t-rex tylko 12-13,5m. To miniatura czy nie, Robert ??! A tobie Peter Pinetre, spinozaur nie był łagodny. Jednym ciosem łapy zabił by trexa.
Gigan jest szacowany na niewiele powyżej 13 metrów, a ten którego tak bardzo nie lubisz, tylko metr mniej. Więc raczej do miniatury mu daleko. I chyba przesadzasz z tą siłą łapy spina. Raczej przy straszliwych szczękach tyranozaura wyglądały niegroźnie.
Gigan to robo-potwór z filmu ,,Godzilla kontra Gigan.
Gigan to był skrót myślowy. Firerodanowi chodziło o giganotozaura.
Następny fanatyk Prehistorycznych bestii .. T.rex był znacznie mocniej od Spinozaura zbudowany, ponadto był inteligentniejszy , cięższy i miał o wiele mocniejsze szczęki . Spino owszem ma mordercze pazury i wielkie przednie łapy jednak na pewno nie zabiłby T.rexa jednym ciosem ( raczej w ogóle by mu się nie udało ) T.rex ma najmocniejszą czaszkę ze wszystkich teropodów . Jest typową maszyną do zabijania. Zresztą wadą Spinozaura jest żagiel na grzbiecie – był mocno ukrwiony i podczas pojedynku łatwo pękał a to prowadziło do uszkodzenia kręgów i wykrwawienie gada …Wystarczyłoby jeden chwyt szczęk T.rexa na kark Spinozaura by ten padł .
Zaciekaj zajrzyj na stronę ,,Zapytaj Onet” tam jest napisane spino austalijski który jest młody ma 20 metrów długości. Egipski spinozaur by być nie tykalnym ma 26metrów długości. Skąd to wziąłem ? Skarbie przy pytaniu większego z podgatunków wygrał spino egipski. W Google była informacja brzmiała: Spinozaur ma 15-25 metrów długości i 6-16 metrów wzrostu. No ja tylko mówię że egipski jest większy więc miałby młody 26 metrów długości. Więc dorosły 35metrów d. A co do mojego wieku to w nowym roku skończę 10lat. Więc w 2017 będę miał 11 lat. To nie znaczy że nie wiem kto wygra w walce T-rex vs spino. Tyrek ma 12 metrów długości i 4 metry wzrostu i sześć ton wagi. A i jeszcze jedno: Redakcjo dlaczego niektóre z moich komentarzy nie zapisujecie?
Wiem widziałem to , jednak to są tylko wymysły fanów Spinozaura. Spinozaur na pewno nie osiągał 20 metrów ani nawet 18 a T.rex dorastał do ponad 15. Po raz kolejny napiszę , pogódź się z tym faktem – Spino nie był królem .
Witaj barania głowo tęskniłem ?. Owszem dostałem na święta ? encyklopedię o dinozaurach. No dobra ? tam jest napisane że spinozaur ma 17 metrów długości i 7 metrów wzrostu. Maćku chciałem ci powiedzieć że nie zauważyłeś że ciężka budowa ciała wiążę się z większym ciężarem. Im większy ciężar tym trudniej się poruszać. 16,5 tony na dwóch nogach jest niemożliwe ?, nawet przy najtwardszych kościach. Poza tym nie można być pewnym jakie rozmiary ma spinozaur, nieodnaleziono kompletnego szkieletu?.
Ha!Ha!Ha! Spizaur umie walczyć na dystans. Spino wali w głupi łeb równie głupiego T-rex, łamie się czaszka tyreka i drugi cios w mózg i obiad dla spinozaura gotowy! Spinozaur waży 7-9 ton i 16-18 metrów długości i 7 metrów wysokości z żaglem. Tyranozaur ma 12 metrów d. 4 m wysokości oraz 5,4 tony. J. P. 3 spinosaurus ma silne szczęki, grubą siłe i więcej życia lądowego. Shahen i Maciek nawet nie próbujcie mnie przekonywać! Upór jest daremny!!!!!!!!!!!!
WIECIE CO OBEJRZYJCIE FILMIK SPINOSAURUSA FANA. I ZOBACZYCIE KTO NAPRAWDĘ WYGRA?
Ale T-rex ważył max.6,8 tony,a spino minimum 7 ton więc jest minimum 200 kilogramów cięższy od tyranozaura,a w dodatku Sue waży 6,1-6,4 ?.
King Carnotaurus skoro sugerujesz , że im większy Tyranozaur to tym większa szansa , że jest padlinożerny ,.to dlaczego ze Spinozaurem miałoby być inaczej ?
Ze spinozaurem mogłoby być inaczej, gdyż spinozaur prowadził najprawdopodobniej wodno-lądowy tryb życia. Jego masa nie przeszkadzała mu w przypadku polowań w wodzie np. na ryby.
Jednak , jak Shahen wspomina w swoim artykule – większość obecnych obliczeń mówi o tym ,że Spinozaur dohcodził max. do 7, 7 tony
Młody spinozaur miał ponad 18m. Pomyślmy więc jaki jest rekordzista gatunku. Oglądnij sobie ,, prechistoryczne bestie: Spinozaur. Tam zobaczysz jak zabija karcharodontozaura, który jest większy od tyranozaura.
Widziałem ten program. Poza ładnymi animacjami, nie ma w nim nic fajnego. Jak zwykle Discovery poniosła wyobraźnia, przedstawili Spinozaura takim, jakiego chcieliby widzieć docelowi odbiorcy tego programu, czyli głównie dzieci i ludzie nie mający żadnego pojęcia o prehistorycznych gadach. Przedstawili go jako żądnego krwi drapieżnika, dla którego wszystkie inne wielkie stworzenia były przekąskami, mimo iż de facto żywił się głównie rybami. Oczywiście ani słowa o tym w programie, bo przecież to nie pasuje do tak przerażająco wyglądającej bestii.
Spinozaur wg. mnie naprawdę dobrze został pokazany w programie ,,Planeta Dinozaurów” od BBC.
Tylko spójrzmy 9 metrowy Europa tak po prostu zostaje złapany w czaszkę na Tym filmie to Spinozaur miał z 7 metrową czaszkę I zamiast ryba mamy sprinter przescigajacy O wiele mniejsze zwierzęta
Rugops i rybaka
Giga ma ponad szesnaście metrów.
Potrafisz mi to jakoś udowodnić? Na razie to tylko puste słowa, z Twojej strony.
Często te programy telewizyjne przyjmują rzeczywiście jakąś tendencyjną tezę, lub popularny obrazek i przedstawiają dane zwierzę, czy dinozaura nie takim, jak wynika z badań i odkryć, tylko większym i groźniejszym niż jest (mógł być) w rzeczywistości. Tak, aby lepiej sprzedać historię. Skoro więc Spielberg w Parku Jurajskim przedstawił spinozaura jako bestię zdolną pokonać tyranozaura, to podążają tym tropem dalej.
On był łagodny.
Mnie nie obchodzą jakieś Prehistoryczne bestie! Mnie obchodzi national geographic!
Ja ci tu zaraz dam łagodnego spinozaura. Spinozaur zabijał: ryby, gady morskie, głowonogi, roślinożerców, krokodyle, a nawet inne drapieżniki. I przestańcie mi kasować komentarze, mnie to strasznie denerwuje
Ten program to same śmieci!
FIRERODANIE, masz u mnie przyjaciela, Adrianie ty też!
Spinozaur miał 40 metrów długości i 16 metrów wysokości i kropka! Wygrałem! Tak wygrałem ? w kłótni!!!!!!!!
Nie
Skąd ty bierzesz te dane od 4 letniego brata ?!
Już nawet 4 latek lepiej by to opisał od KCR
Powiedz mi ile masz lat Julianie…
No, ale nowy szkielet spinozaura to wkleiliście!
Macie racje. Nie czytałem national geographic chanel. Ten program mnie zamulił. Inny jest spino, niż myślałem, chociaż wolał bym żeby wyglądał jak w discowery. Sory za bezsensownà kłótnie. Przepraszam.
Nie ma sprawy 🙂
National geographic channel to najgłupszy film świata! Zajrzyjcie na artykuł giganotozaur
Jak powiedział Ibrahim: spinozaur
był dziwniejszy niż mogliśmy
sobie wyobrazić 😀
Wiecie co jest śmieszne? To że spinozaura rekonstruowano na podstawie jego krewniaków
, tylko że on wyglądał zupełnie inaczej! 😀
A jaka była wielkość mózgu?
Spinozaura, oczywiście.
Nie odnaleziono kompletnej czaszki spinozaura, zatem trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.
Moim zdaniem na pewno był
roztropniejszy niż mogliśmy sobie wyobrazić.
czy spinozaur mógłby polować na roślinożerców
Główny składnik diety spinozaura stanowiły zapewne ryby, ale z pewnością polował również na inne zwierzęta zarówno roślinożerne, jak i drapieżne. Dinozaury drapieżne nie były raczej wybredne i jadły najprawdopodobniej to, co im wpadło w paszczę. Podobnie jak rekiny.
W filmie Megapotwory spinozaur chodził na czterecz nogach.Naprawde miał aż tak długie ręce?Prosze o odpowiedz.
Jeśli zerkniemy na główne zdjęcie w artykule, przedstawiające spinozaura w pozycji pływającej, to zobaczymy, iż kończyny przednie spinozaura były długie. Część paleontologów skłania się ku tezie, że spinozaury pomagały sobie lub nawet poruszały się na czterech kończynach. Spinozaury są tu przeciwieństwem abelizaurów (ostatnio opisywaliśmy karnotaura), których kończyny przednie były w zaniku.
Spinozaur był największym drapierznikiem lądowym ale napewno nie najsilniejszym.
Przecież wystarczyło do, żeby się przewrucił na bok i udeżył żaglem o ziemie a złamał by kręgosłup.
Na filmie Planet dinosaur pokazano go jako zwierzę „uzależnione od ryb” w prawdzie złapał pterozaura ale był całkowicie bezradny spotkał karcharodontozaura wywalczył padlinę ale stracił życie bo tamten go ugryzł w żagiel a karol zadał głupie pytanie pół na pół
Aha gdzie się lepiej czuł spinozaur ? W wielu filmach pokazano go prowadzącego tryb życia jak krokodyle a w innych całkowicie lądowego. Proszę o szybką odpowiedź.
Większość naukowców uważa, że spinozaur polował zarówno na lądzie jak i w wodzie. Obecne odkrycia wskazują na to, że prowadził wodno-lądowy tryb życia. Trudno jednak jednoznacznie wskazać przewagę któregokolwiek środowiska.
Nowy Spinozaur z pewnością lepiej czuł się w wodzie, natomiast Spinozaur z 2005 roku woli ląd ?
Na filmie Planet pokazano go jako zwierzę „uzależnione od ryb” w prawdzie złapał pterozaura ale był całkowicie bezradny spotkał karcharodontozaura wywalczył padlinę ale stracił życie bo tamten go ugryzł w żagiel a karol zadał głupie pytanie pół na pół
pszedniełapy spinozaura miały siłę 1 tony a szczęki t rexa 6ton aspinozaur mał szęki onacisku 4 ton długośćspinozaura to usamic 16 m a u samców niecałe 17m
Czy u wszystkich gatunków teropodów samice były większe od samców
Nie ma takiej pewności. To jedynie teoria, która opiera się w dużej mierze na odkrytych szkieletach tyranozaurów oraz wielkości bioder poszczególnych osobników (samice mają szersze biodra). Ponadto naukowcy jako uzupełnienie tej teorii biorą pod uwagę kwestię podobieństwa do współczesnych ptaków drapieżnych, u których samice są większe.
Nie, u kriolofozaura i spinozaurydów i monolofozaura i być może dilofozaura samce były większe.
Ciekawe skąd to masz… skoro Monolophosaurus i Cryolophosaurus znane są z pojedynczych osobników nie mówiąc już o ustalaniu płci… 😉
Słuchaj ja mam informacje z filmu ,,Królestwo dinozaurów:zwycięzcy ewolucji”. Dilofozaur i monolofozaur były z nim blisko spokrewnione. Chyba?
Informacje z filmów… dlatego właśnie masz takie informacje a nie inne, które mają mało wspólnego z nauką a głównie z sensacją.
Jaki dinozaur lepszy barionyks czy suchomim
Co znaczy lepszy 🙂 W jakim sensie lepszy?
suchomim lepszy w polowaniu
Przeczytałem wszystkie komentarze i bawią mnie te kłótnie. A ten jest większy, t-rex jest lebszy itd. spinozur i tyranozaur żyły na innych kontynentach i każdy kiedy indziej, więc nie ma co ich stawiać przeciwko sobie.
Tez mnie to bawi , a szczególnie błędy ortograficzne , i jeszcze te dzieci które albo filmy albo encyklopedie . Tylko dzieci się tak kłócą!
Mówisz o błędach ortograficznych, a sam je robisz?.
A spinozaur to żarł jeno ryby czy padlinkę też.
sorry mój brat to napisał,.
Czy czasami Spinozaur nie był czworonożny?
Nie ma takiej pewności, choć ostatnie analizy sugerują, że spinozaur mógł być zwierzęciem czworonożnym, a przynamniej często używał przednich łap do podparcia.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DinoAnimals jeszcze raz napisz mi tylko że, spinosaurus był czworonożny! W filmie ,,Mega Bestie” był dwunożny, miał kończyny zbudowane tak by mógł biegać, więc był dwunożny.
Rekonstrukcje są różne i zmieniają się w czasie 🙂 W filmach prezentowane są także różne podejścia – jak choćby pozbawione piór raptory, choć coraz więcej przesłanek wskazuje, na to, iż były opierzone. Prehistoryczne bestie, to serial sprzed 7 lat, więc nie uwzględniał obecnych rekonstrukcji, które i tak nie są jednoznaczne.
Dlaczego każe ile pisać jak miał na imię Sienkiewicz?
Aby komentarz mogli zamieścić jedynie inteligentni czytelnicy 😉
Mam jedno pytanie jak się zalogować na YouTube.pl? ??
Hm
A czy spino wygrałby walkę z t- rexem dinoanimals
Naszym zdaniem to T. rex miałby większe szanse w takim pojedynku.
Tacy jesteście mądrzy? No, to odpowiedzcie mi na pytanie.-kto wygra w walce dwunożny spinozaur, taki jak w filmie jurassic park 3 czy prehistoryczne bestie; kontra king kong
Ale na lądzie owszem a w wodzie?
W wodzie zapewne spinozaur miałby przewagę. Wystarczyłoby aby ugryzł T. rexa w nogę i pozamiatane.
Większy był spinozaur egipski, czy spinozaur marokański?
Oficjalnie S. Aegyptiacus.
Oficjalnie wielu ludzi uważa, że spinozaur był dwunożny, a skamieniałe kończyny należały najprawdopodobniej do osobnika młodego, lub nawet innego gatunku – sigilmassasaurus.
Ja uważam że spinozaur mógł być czworonożny a teoria która została przedstawiona przez tych badaczy może być całkiem sensowna. Mamy dużego rybożernego teropoda który zamieszkiwał podmokłe tereny gdzie dwunożność byłaby raczej przeszkodą (przy tak dużej masie ciała powyżej 7 ton mógłby zapadać się w błocie).
….będąc w pozycji dwunożnej oczywiście, przy czteronożnej ciężar ciała mógłby rozkładać się bardziej równomiernie.
Hej! Ja sobie wziołem nazwę spinozaurFan
Ale ja jestem Spinosaurus Fan, ten z YouTube.
Spinozaury nie były krwiożerczymi drapieżnikami, jak np. tyranozaur lub giganotozaur. Żywiły się w większości dużymi rybami. Tyranozaur żywił się głównie dużymi roślinożercami, a w dodatku wiele z nich było dobrze uzbrojone-triceratops, ankylozaur…
T. rex najpewniej polował również na jedne z największych dinozaurów – alamozaury, o tym często się zapomina, że dinozaury te żyły na tym samym terenie i w tym samym końcowym okresie kredy.
Alex prędzej alamozaur zabije T-rexa niż odwrotnie?. Tyranozaur to nie Akrokantozaur że może zabić przeciwnika dziesięciokrotnie większego od siebie. Tym razem mam nawet dowód. W filmie ,,Prehistoryczna Ameryka” i ,,Prehistoryczne bestie” jest pokazane jak Akrokantozaur radzi sobie z astrodonem i paluxizaurem. Nawet znaleziono tropy polowania?
I skąd znów taki pomysł, że tyranozaur nie walczył z alamozaurem, wielkie rozmiary były mu do czegoś potrzebne
Spinosaurus Fan niedawno oglądałem twój filmik ma YouTube, przedstawiający walkę T-rexa i spino. Ten filmik jest mega, super jesteś debeściak!!!!!
Shahen może dlatego że nie miał odpowiednio przystosowanego karku ?
Ha! Zdziwisz się bo był, był naturalnym wrogiem paralitytana. I nie zaprzeczycie mi, bo tym razem mam po swojej stronie DA. W artykule ,,paralitytan” jest napisane że spinozaur jest naturalnym wrogiem paralitytana. Jak mi nie wierzycie to przeczytajcie artykuł o paralitytanie.
Podobno Spinozaur miał australijskiego kuzyna. Ych gdyby spino polował by na ankylozaury, to była by dla nie go prościzna-obejrzyj film ,,Prehistoryczne bestie”
Łukasze
Prehistoryczne Bestie – Spinozaur to dokument delikatnie mówiąc daleki od prawdy. Spinozaur jest w nim przedstawiony jako krwiożercza bestia atakująca wszystko co się rusza, łącznie z paralitytanem… :D. Nie ma tam przedstawionych dowodów o tym że spinzaur prowadził wodny tryb życia i polował głównie na ryby. Zamiast tego mamy 9 tonowego sprintera który prześcigał o wiele mniejsze dinozaury….. i żył prawie wyłącznie na lądzie….ponadto przedstawiona jest pod koniec scena gdzie kilka małych rugopsów zagryza na śmierć spinozaura !!! :D. Po prostu poziom absurdów w tym dokumencie przerasta nawet filmy Park jurajski… Jak chcesz obejrzeć w miare dobry dokument o spinozaurze to zobacz: BBC planeta dinozaurów: nowe olbrzymy. Aaa co do ankylozaura to Spinozaur choć znacznie większy raczej nie zrobiłby mu krzywdy.
Achyt już się nie podpisuje nazwą ,,Łukasze” chciałem napisać ,,Łukasz”. Po za tym tam mówią że ważył 8 ton, a spinozaur i tam jest mięsożernym sprinterem [ podobnie jak karnotaur, który ma prędkość 50 km/ h ] jest równie szybki co struś, nawet dinoanimals się zgodzi że spino osiąga prędkość 50km/ godz.; ale dzięki że odpowiadasz i …. dlaczego DinoAnimals jak piszę nazwę waszej strony to podkreślacie ją na czerwono?!?
To przeglądarka ci podkreśla – nie ma po prostu nazwy w słowniku 🙂
50 kilometrów na godzinę to o wiele za dużo jak na ziemno-wodnego dinozaura którego pazury na tylnych kończynach maja płaską budowę. Tego typu budowa charakteryzuje zwierzęta które sporo pływają jak np. współczesne ptactwo wodne. Spinozaur miał podobnie zbudowane stopy jak np. współczesne gęsi, być może były nawet pokryte błoną pławną. U dinozaurów szybko poruszających się na lądzie pazury na tylnych kończynach były zakrzywione dzięki czemu lepiej mogły łapać przyczepność. Spinozaur więc na pewno nie był szybkim dinozaurem, ponadto najnowsze rekonstrukcje podają że poruszał się raczej na czterech kończynach. Gatunki czworonożne które potrafią szybko biegać mają specjalnie zbudowany kręgosłup którego dwa bądź trzy kręgi zachodzą na siebie podczas ruchu i dzięki temu kręgosłup wygina się w łuk i nie pęka na wskutek powstałych przeciążeń. U Spinozaura mamy długi i wysoki żagiel którego budowa uniemożliwia wyginanie się kręgosłupa. Niestety ale fizjonomii nie da się oszukać. 50 km/h nie osiągają nawet inne duże teropody jak np. całkiem szybko poruszający się jak na swoje gabaryty Karcharodontozaur.
Osobna kwestia to rozmiary spinozaura które podajesz, wgl. skąd ty je bierzesz? żadne publikacje naukowe ich nie potwierdzają. Z twoich danych wynika że spinozaur jest większy od niektórych zauropodów a to przecież bzdury. Najnowsze dane mówią o 15 m długości, 6 metrów wysokości z żaglem, bez niego nieco ponad 4 m, i około 7- 8 ton masy ciała !
Słuchaj Achyt.
Po pierwsze w tym filmie Spino został zagłodzony i osłabiony gdy Rugops się na niego rzucił. Po drugie, umiesz słuchać? Padła informacja że Spinozaur był największym rybożernym gadem jaki kiedykolwiek istniał. Nie mógł też być czworonożny (najwyżej częściowo czworonożny), musiałby mieć grube przednie łapska by utrzymać tak wielkie cielsko na lądzie.
BBC Planeta dinozaurów: nowe olbrzymy…aleś sobie źródło informacji znalazłeś ?. Ja w tym filmie dowiedziałem się że Karcharodontozaur polował na Ouranosaurus. W rzeczywistości Ouranosaurus pochodzi z formacji Elrhaz, która jest młodsza od formacji z której pochodzi Karcharodontozaur ???
Karnotaurus rex
Nie ma żadnych naukowych dowodów że rugops nawet będąc w grupie byłby w stanie zaatakować spinozaura. Nie dość że był znacznie mniejszy, to jeszcze budowa jego szczęk wskazuje raczej że nie był w stanie powalać i zagryzać znacznie większych ofiar. Przypominam że jego odkryta czaszka mierzyła zaledwie 31 cm…
Wiele raczej wskazuje że omijał spinozaura z daleka. Ewentualny atak na tak dużego przeciwnika nawet osłabionego mógłby zakończyć się utratą życia bądź odniesienia poważnej kontuzji dla zwierzęcia tak kompletnie nieprzystosowanego do polowań jak rugops. To nie raptory które z powodzeniem polowały na większe od siebie dinozaury.
Ta wizja ataku rugopsów wydaje się dość naiwna i zrobiona jakby na siłę. Ponadto w tym dokumencie zamiast faktycznie przedstawić Spinozaura na rybożerce ( sposoby polowania na ryby, wodny tryb życia itp.) gdzie wszelkie dowody kopalne na to wskazują, to pokazują go jak dosłownie „zarzyna” inne lądowe dinozaury, analogicznie podobna sytuacja jak z rugopsem gdzie kompletnie nieprzystosowany gatunek atakuje ofiary których nie był w stanie atakować… gdyż wykazywał przystosowanie do innego trybu życia. Czy ty nie zauważasz tych absurdów, one są tak oczywiste że aż rażą po oczach…
Co do czworonożności spinozaura to po przeczytaniu kilku publikacji naukowych, napisałem później w któryś z komentarzy, chyba w artykule: król jest tylko jeden że nie jest pewne w jaki sposób faktycznie się poruszał(Na dwóch czy czterech kończynach) gdyż teoria Ibrahima jest przez niektórych kwestionowana, ale póki co nie można jej całkowicie wykluczyć gdyż brakuje na to dowodów.
To nie jest źródło informacji Achyta , napisał tylko , że jest to w miarę dobre źródło informacji o Spinozaurze i innych dinozaurach . Nie żeby coś , ale to Ty uważasz fan arty , stare obrazki i fałszywe rankingi , filmy ,, naukowe ” , portal zapytaj onet , wikipedię itp. za naukowe źródło . Ani razu,odkąd tu wszedłeś nie poparłeś niczego wiarygodnymi dowodami naukowymi ( prace naukowców , publikacje naukowe itp. ) tylko trollujesz tyle stron , spamisz , jeszcze sprrzeczasz się z ekspertem ( Shahen ) . Po co wogóle jeszcze protestujesz , skoro udowodniono Ci , że nie masz racji ?
* w miarę dobry film o Spinozaurze , nie zródło informacji
Witajcie znowu! Wracam tu po 8 miesiącach
Witaj Julianie 😉
Dawno nie zaśmiecałeś tego artykułu gadaniem o tym że się zgadzasz że spino miał 23 metry!!!!!!!!!! Spinosaurus aegypticus miał aż 26 metrów długości i ponad 16 metrów wzrostu!!!!! S. maroccanus jest znacznie mniejszy, ma 15-19 metrów długości i ponad 6 metrów wzrostu.
Achyt robisz się już denerwujący!!! Jak tu po raz pierwszy tu zajrzałem, to było denerwujące że nie mogłem napisać komentarza. 20 metrowego spino wziąłem ze strony ,,Zapytaj Onet.pl” gdzie było napisane że 20metrowy spino był młody i karłowaty. Tam jest tylko jeden błąd tarbozaur ma 12 m, a nie 14, poza tym raczej jest odwrotnie giga ma16 m, a karcharo 14. A ta wasza ,,Planeta dinozaurów” też nie jest zbyt mądra, mażungozaur żył nie ma pustyni, lecz w lasach
To klamstwa
Źródło Zapytaj Onet.pl, czy samosia to najgorsze możliwe źródła informacji z jakich można korzystać. Każdy tam może napisać co mu się podoba, byle troll gdyż nikt nie weryfikuje tam danych. Jeżeli chcesz korzystać z wiarygodnych danych, to zacznij czerpać informację z opracowań naukowych, dokumentów filmowych itp. Poza tym na świecie cały czas odkrywane są nowe skamieniałości, i wiedza na temat danych gatunków jest weryfikowana. Planeta dinozaurów to dokument z 2011 r i jest dość wiarygodny niemniej od tego czasu dowiedzieliśmy więcej o co niektórych gatunkach. np. nie było tam podane że spinozaur poruszał się na czterech kończynach. Zostało to potwierdzone dopiero 4 lata później wraz z odkryciem kości stóp oraz miednicy. W czym niby ja jestem denerwujący ? W tym że podaje wiarygodne i aktualne dane w komentarzach ?
Spinozaur był zwierzęciem lądowym, po prostu jadł ryby ? w płytkich wodach.
Po drugie Shahen zaczynasz mnie denerwować może ty udowodnisz mi jak 11 tonowy grubas miałby się poruszać no słucham ?. Napisałeś same głupoty wzięte z kosmosu. Jesteś paleontologiem?? Może jeszcze powiesz że tyranozaur biegał z szybkością 50 km/h. Jurajski park 3 to nie jest jeszcze najgłupszy film ? świata. Jest prawda-spinozaur wygra z tyranozaurem w pojedynku?.
Jack Horner- jeden z najbardziej znanych paleontologów świata oszacował osobnika MOR 1126, na 10% większego od „Sue”… co do poruszania się, chyba żartujesz….
Wiesz jak działa nauka? Jeżeli chcesz mówić, że coś jest możliwe lub nie możliwe, musisz to udowodnić… samo napisanie , jak miał si poruszać niczego nie dowodzi… równie dobrze możesz napisać jak poruszał się 6 tonowy grubas? I nic z tego nie wynika… PRZEDSTAW OBLICZENIA, ŻE NIE MÓGŁ BY SIĘ PORUSZAĆ, Jeżeli ich nie masz, to nie wypowiadaj się na temat tego co oszacowali paleontolodzy.
Zresztą tak za 10 lat zrozumiesz i wtedy pogadamy 😉
No dobra przekonałeś mnie, sorry. Spinozaur miał 18-25 metrów, szczęśliwy. Chwila coś tu jest nie tak!!!!! To w końcu kto większy giganotozaur czy karcharodontozaur [karcharodontozaur ma 12-14 metrów, czytałem w wikipedii]. Chwila co do waszych próśb do tego bym zwolnił z pisaniem komentarzy, ja nie będę zwalniać!!!!!!
Wątpliwe jest czy Spinozaur dorastał do 18 metrów ; ) jego tytuł jako największego gada został już zniesiony . Teraz walczą o to T.rex Giganotozaur i Karcharodontozaur. Wszystkie trzy gady był porównywalnej wielkości , jednak maksymalna waga Giganotozaur jest nieco mniejsza od wagi T.rexa i Karcharodontozaura . Giganotozaur jest jednak nieco dłuższy od Karcharodontozaura.
Ta akurat! Karcharodontozaur jest szacowany na 12-14 metrów, a giga na 13,5 metra. Oba waży 8 ton [giga-6-8 ton]
Aha.. Wszystko fajnie Shahen, ale 10% znaczy ok.455 kg. Gdzieś czytałem że Sue ważył 6,1 tony (na obrazie znajdującym się na artykule Giganotozaur). Więc gdyby zrobić działanie 6100+455=6555-widać że C.rex waży jakieś 6555 kilogramów. ?
A wiesz jak oblicza się masy teropodów 😉 / Mi Shahen to wytłuamczył a Tobie ? 😉
Napisz proszę jak się oblicza masę teropodów.
Piszesz brednie… 10% większe rozmiary to znacznie większa masa… objętość liczymy do potęgi trzeciej. 1,1×1,1×1,1 dopiero wtedy mnożysz to razy masę ciała… 😉 Zwierzę 2x dłuższe np jest proporcjonalnie 8 razy cięższe.
Wytłumaczyłbym ale po co ? skoro moj mentor ( Shahen ) 😀 zrobił to już za mnie 😀
Maciek Dąbkowski nie wiem czemu ale wydaje mi się że podlizujesz się Shahenowi
Maćku akurat ciebie pytałem o zdanie. Tak prowadzący wodno-lądowy tryb życia nie byłby większy od lądowego. A tak poza na pewno ? T-rex nie był największym drapieżnikiem, w dodatku wolał jeść padlinę? niż polować. Jak mówiłem kiedyś lubiłem tyranozaura, bo jedynym, ale spinozaur był dużo większy.
Zdjęcie które przedstawia pojedynek tyranozaura i spinozaura jest błędny.
Broń spinozaura:stożkowate i ostre zęby, umiejętność zmieniania barwy skóry, wielkie łapska, zabójczy apetyt, siła, wielkość, pływak, długie pazury, szybkość.
Broń tyranozaura/T-rexa:zmysły, siła szczęk, wielki mózg, długie zęby.
Słabości spinozaura:słabe szczęki, wrażliwość ,,grzejnika”.
Słabości T-rexa:powolność, wielka waga, małe łapki, padlinożerstwo, mniejsze rozmiary, nie przystosowanie do polowania.
Spinozaur więc ma przewagę w walce, w dodatku miał groźnych konkurentów w środowisku naturalnym. T-rex w swoim środowisku nie miał konkurentów. [a w dodatku naukowcy coraz częściej oskarżają go o padlinożerstwo] Jedym teropodem żyjącym obok T-rexa był troodon.
Natomiast spinozaur w swoim środowisku miał wielu drapieżnych ,,sąsiadów” M. in: rugopsa, bahrajizaura, sarkozucha, deltatroma, suchomimusa, a przede wszystkim karcharodontozaura…
I WYGRAŁ SPINOZAUR!!!!!!!!!!!!
Z znanych teropodów, największym jest Tyrannosaurus rex, wykazują to badania i obliczenia różnymi metodami zarówno alometrii kończyn jak i np GDI, nie ma żadnych naukowych podstaw aby sądzić, że spinozaur był większy… Ne wystarczy napisać- miał 18-25 m a skąd takie dane ja się pytam? Napisać można że miał i 40 metrów… a dowód? Podajcie dowody na to że spino był rzekomo większy a nie komentarze bez pokrycia, strony internetowe, filmy typu planeta dinozaurów itd to publkacje popularnonaukowe jedyne wiarygodne dane znajdują się w literaturze naukowej lub ewentualnie na blogach paleontologów…
Ha! Właśnie mam dowód! W Australii znaleziono szkielet młodego spinozaura który miał 20 metrów długości, 18 bez kawałka ogona. Więc 40 metrów długości i jest dowód . Ha!!!!?
Po pierwsze twoje obliczenia są wzięte z kosmosu Shahen. Po drugie Maciek czy ty myślisz co piszesz? Tyranozaur z 16 metrową długością i 17 tonową wagą i jeszcze bieganie z prędkością światła? Z naukowych źródeł informacji znalazłem że T-rex biegał z szybkością 17 km/h przy 5 tonach wagi! A więc Redakcja przesadziła, 40 km/h to o wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele za dużo dla powolnego padlinożercy. To nie fast predator tylko tłusty pączek ? do zjedzenia. Mniam! Spinozaur był szybki zarówno na lądzie jak i wodzie. Umie się poruszać na 2 i na 4 łapkach. Jadł zarówno duże ryby jak i na zauropody. A T-rex jakby był tak ciężki w stosunku do długości to by miał wielkie brzuszysko! ?
Nie no. Po pierwsze to piszę się ,,Nie” po drugie gdzieś w Google znalazłem kilka obrazów z porównaniem wielkości Spinozaura i reszty paczki. Wkleił bym, ale nie da się…a nawet jakby się dało to nikt by mnie nie słuchał.
Chyba jednak wiele osób cię słucha 🙂
Nawet jeśli T.rex osiąga takie rozmiary jakie podajesz, Shahen, to i tak ze względu na to że T.rex nie miał konkurentów, nie musiał być przystosowany do walki z innymi teropodami. Więc był słaby. Z kolei Spinozaur miał konkurentów w wodzie (np:Sarcosuchus) i na lądzie (choćby Rugops!). ?
Właśnie się mylisz 😉 Spinozaur nie był agresywnym wojownikiem , lecz rybożernym gadem . Skąd masz info ,że Spino mógł zmieniać kolory ? To nie jest fikcyjny Indominus Rex . Nie byłteż szczególnie agresywny . Owszem w jego świecie żyło sporo innych drapieżnych dinozaurów , jednak unikałwalki z nimi , gdyż tylko on żywił sie zwierzetami wodnymi .
T.rex jest przeciwnie – coraz rzadziej oskarżany o padlinożerstwo. Jego rywalami był nie tylko troodon ale i Siats , Deinonych , nie mówiac o innych T.rexach , w dodatku niektóe źródła mówia ,że konkurował z Deinozuchem . T.rex był zarówno padlinozercą jak i aktywnym łowcą . Spinozaur żył w świecie brutalnych łowców np .karcharodontozaura , Sarkozaucha , Rugopsa natomiast Suchomim żył kilka milionów lat później po żaglowcu ..
Przewagi T.rexa : wyczulone zmysły , potężniejsze szczęki , większa inteligencja , mocniejsza budowa ciała , większe zęby , był aktywniejszym łowcą i był cieższy i szybszy
Przewagi Spinozaura : 2,5 metrowe łapy zakończone 18 centymetrowymi pazurami
Wady T.rexa – malutkie przednie łapki
Wady Spinozaura – niezbyt mocna budowa ciała , mocno ukrwiony żagiel na grzbiecie , mniej wytrzymała czaszka .
Wszystkie informacje które głosisz , są albo stare i zniesione , albo wymyślone przez Ciebie ..
A co źle ? Chodziło mi oto że dzięki płetwie grzbietowej, skóra spinozaura zmieniała kolor. I przestań mnie komentować marnuje przez ciebie internet
Deinonych żył 125 milionów lat temu, siats 100-98,5 miliona lat temu, a T-rexio 70-65 mln lat temu chyba nie konkurowały o pokarm? Deinozuch żył 80-75,5 milionów lat temu, a gdyby konkurował z tyranozaurem nigdy by nie poznano tyranozaura, bo deinozuch mógł zeżreć prawie tyle ile ważył oraz kruszyć kości. Może jeszcze napisz że T-rex konkurował z akrokantozaurem, bo dzieli je 61 milionów lat. T-rex nie miał konkurentów, a troodon na nie go polował bo 4 lub 5 troodonów jest równie groźne co on i większe stado i T-rexowi korona zostaje odebrana.
T-rex jest szacowany na 5 ton jeśli miałby biegać. Spinozaur jest minimum 8 metrów dłuższy od tyranozaura więc spokojnie 9 ton wagi dla spino. Co do szybkości zwierzęta o lekkiej budowie ciała są szybsze niż te z ciężką, więc spinozaur jest szybszy. Spinozaur nie unikał walki z mniejszymi teropodami, jest królem dinozaurów i wy musicie się z tym pogodzić?
Informacje które ty głosisz też są całkowicie błędne niestety… Skąd info, że tylko spinozaur żywił się zwierzętami wodnymi? Rywalami tyranozaura na pewno nie był ani Siats (Utah formacja Cedar Mountain- datowana na Późny Alb- Wczesny Cenoman) ani deinonych (Apt-Alb) ani deinozuch (Kampan) bo żaden z nich nie żył w tym samym czasie co tyranozaur. Suchomim nie żył kilka milionów lat później tylko wcześniej niż spinozaur (Suchomimus to formacja Elrhaz datowana na Apt) Reszty wolę już nawet nie komentować… 😉
Czemu T-rex ma mocniejszą budowę? Dlatego że jest grubszy? T-rex w porównaniu do spinozaura ma prostacką budowę. Wy wysysacie z palca te fakty.
skeletaldrawing.com/home/mass-estimates-north-vs-south-redux772013
Po pierwsze to krokodyl i suchomim są najważniejsze. Spinozaur był blisko spokrewniony z suchomimem po drugie mógł rozrywać mięso ? jak krokodyl.? ?. Nie obchodzi mnie co napiszecie!!! Spinozaur wygra z T-rexem. Spinozaur zje tyranozaura na śniadanie‼
Aż tak łatwo z tyranozaurem by mu nie poszło 🙂 Trochę musiałby się napocić i tak naprawdę nie wiemy, kto by wygrał.
Postaram się stworzyć artykuł na swoim blogu dotyczący spinozaura i mitów z nim związanych. aktualnie mam w planie napisać co nieco o jadowitych wężach, ale myślę że w dalszej perspektywie ukaże się takowy artykuł :).
To obalisz nieco mitów związanych ze spino 🙂
Jeżeli spino ma 6 m wys to ile ma t-rex?
T. rex też miał do 6 metrów wysokości (zależy od wysokości uniesionej głowy) – od 4.5 do 6 metrów.
Wiecie co, nawet pisanie komentarzy tutaj jest dziś nudne?
Tyranozaur ma 4 metry wzrostu ??
O co wam chodzi? Spinozaur miał przecież 16-18 metrów długości, 7 metrów wysokości i 7-9 ton wagi. Skąd wzięliście 8,5 tonowego T-rexa? No dobra ? T-rex mógł czuć jak szczytowy drapieżnik, ale bez przesady. T-rex pod warunkiem że polował stadnie to mógł polować nawet na zauropody. Poza tym film ?,,King Kong” jest błędny tyranozaur by raczej wyewoluował w kurę albo ptaka drapieżnego ? ? ??
A! Najpierw był Julian z 24 metrowym spino, potem Peter z 15 tonowym mapuzaurem i Shahen z 8,5 tonowym tyranozaurem. Ciekawi mnie co będzie następne 90 metrowy amficelias czy dwunożny pies.
No dobra przesadziłem, z tym 16,5 tonowym T.rexem.
Wreszcie, myślałem że nigdy tego nie pojmiesz
To Ty lepiej pojmij dzieciaku swoją głupotę bo to co piszesz jest wyssane z Twojego 10 letniego paluszka . Spinozaur NIE MIAŁ ponad 15 metrów długości nie był też sprawnym myśliwym . Co z tego , że nie lubisz T.rexa . To ,ze go nie lubisz to nei znaczy ,że był słaby. Ma sporo mocniejszych stron niż Twój ukochany Spinozaur . Po pierwsze waga – T.rex waga do 9 ton zaś Spinozaur tylko do 7 . Druga kwestia to zacisk szczęk – T.rex gryzł z siłą 8 ton na centymetr kwadratowy zaś wątpliwe czy zacisk Spinozaura dochodził do chociaż 4 ton . Kolejną kwestią jest rozmiar mózgu . T.rex uważany jest za najinteligentniejszego z wielkich teropodów , przydawał o mu się w to polowaniach . Następnie budowa ciała . Kości T.rexa są mocniejsze niż u Spinozaura co pozwala przypuszczać ,że był mocniej zbudowany. Budowa Spinozaura nie była zbyt potężna , w dodatku stopy tylnych łapa prawdopodobnie przypominały stopy kaczek lub gęsi .i Ostatnim już wątkiem jest tryb życia . Spinozaur najprawdopodobniej polował na ryby i zwierzęta wodne np. krokodyle . Nie był przystosowany do walki z innym idinozaurami , zwłaszcza ,że najpewniej był czworonożny . Jego paszcza ( choć zacisk nie jest lichy ) nie nadawała się do zadawania ran ofierze . Była przystosowana bardziej do przytrzymania i unieruchomienia mniejszej ofiary np . ryby dwudysznej ( w tamtych czasach była znacznie większe niż dzisiaj ) T.rex natomiast po za padliną polował na grube ofiary . Jego łupami padały różne gatunki hadrozaurów , rzadziej Triceratopsy oraz młode Ankylozaury ( z dorosłym miałby niewielkie szanse ) . Zapoznaj się z artykułem na tym portalu – Król Dinozaurów jest Tylko jeden . I prace naukowe się przecież nie liczą bo jakiś 10 letni fanatyk Spinozaura wie lepiej od naukowców . Daj mi naprawdę jakiegoś linka o tym ,że Spinozaur jest królem a nie piszesz ,że tak jest bo go lubisz . Ps. nie edytuj odpowiedzi na Jurrassic park wiki 😉
Aha i ten komentarz ,że przesadziłem z 16 tonami to nie ja pisałem 😉 owszem uważam ,że to jednak za dużo nawet jak na króla dinozaurów . Jednak nie wchodziłem tu od początku stycznia to po pierwsze a po drugie jestem Dąbkowski nie Dąbrowski . Przestań pisać te idiotyczne odpowiedzi . Tak idiotyczne . Podaj mi wiarygodne źródło o 40 metrowym królu Spinozaurze ( nie móię tu o Twej wyobraźni bo zbyt wiarygodna ona nie jest ) . Uważasz się za eksperta a nic nie wiesz o dinozaurach .
Tylko info Shahena wcale nie jest absurdalne , bardziej nadajesz się tam Ty i 40 metrowy Spinozaur , wysoki na 16 m ważący 12 ton i gryzący z siła 8 ton :p
Ja ma teorię o 100 tonowym KCRze.
Panowie ja też ? mam coś do powiedzenia. Królem dinozaurów jest tym za którego go uważacie. Spinozaur akurat miał 18 metrów dzięki obliczeniu o nazwie ,,Cristiano Dall Sasso” i na podstawie porównań z sucho. Po co jeden na drugiego się tak rzuca, ktoś lubi dinozaura to niech lubi ?.
Obliczenie o nazwie ,, Cristian Dal Sasso ,, to jest najlepszy fragment Twojego komentarza KCR 😀
Koleś zastanawiasz się co piszesz? Ciesz się że King Carnotaurus Rex ci nie wspomina o 21 tonowych spino. Waga ♎ T.rexa to 6,1 tony (Sue) wiem że naoglądałeś się bzdur z jakiś filmów gdzie tyranozaur był tam największym teropodem, ale tak nie było. Wbij sobie do głowy że Giganotozaur nawet był większy, nawet karcharodontozaur był większy, i Torwozaur był też dłuższy. Maciek nie piernicz o kosmicznych tyranozaurach, bo to robi się już śmieszne ?.
Torwozaur jest mniejszy…
Dobrze, ze moge edytowac wikipedie i usunac z niej bzdury…
Ty mnie nie czepiaj się ortografii bo ty w tym też nie jesteś najlepszy-napisałeś móiwię to się pisze mówię. Wiesz
Królem dinozaurów jest…Zhugeontyrannus mierzący ponad 12 metrów długości i 6 ton wagi, ponadto przetrwał od 95 do 65 mln lat temu w Chinach.
Co?
Jakie 6 ton 12 m 95-65 mln?
Dawno juz przestałem pisać o 16 tonowym T.rexie , wg mnie jego waga nie przekraczała 9 ,5 tony( Sue – 8,4 tony Hartman online 2013 ) King Carnotaurus wiem , ze piszesz z dwóch kont bo – no cóż , wasze pseudonimy są ,, dość ” podobne i głosicie te same brednie wyssane z palca. Obliczenie specimien jest stare , obecne szacunki mówią iż Spinozaur dorastał do 15 metrów ( Ibrahim 2014 ) lub 15, 1 metrab( Franyos online 2016 ) lub 15 – 15,3 metra ( Stuchlik 2017 )
Zabawne ? o ile mnie pamięć nie myli na obrazach z porównaniem wielkości z innymi teropodami, Sue ma max.6,1-6,4 tony!
Hahha i Ty uważasz , że obrazy to naukowe źródło ? Xd Maciek na 9,5 tony szacowany jest UCMP 137538 ( nawet na więcej , zależy na jakim osobniku bazujemy, nie ma 100% pewności iż był taki , jednak nie można tego wykluczyć
Mateusz Nowakowski brednie piszesz, jeżeli chcesz to jakoś udowodnić to poprzyj to naukowymi faktami. „Jednak nie można tego wykluczyć” owszem można to wykluczyć.
Musisz to udowodnić
No nie znowu ty.
A ja myślę że Spino MIAŁ 45 METRÓW, bo owszem Spino jest szacowany na 15 metrów, ALE w grze Turok, T.rexa powiększyli prawie 3x,.a więc gdyby powiększyć również Spino 3x, będzie miał 45 metrów, a więc miał tyle ?
Ej , takie pytanie – ty jesteś Upośledzony ? Bo innego wyjaśnnienia nie mam na to co piszesz
Ale kto?
King Carnotaurus rex … od 5 miesiecy glosi , ze Spinozaur jest najwiekszym teropodem i ani razu nie poparl tego naukowymi dowodami
Tak, ale Parazaurolof, Korytozaur i pewnie kilka innych hadrozaurów NIE ŻYŁO OBOK T.REXA, WIĘC NIE PISZ MI TEGO NA WIKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????
To dziwne , bo znaleziono kości Edmontozaurów i. Parazaurolofów ze śladami zębów T.rexa 😉
O, widzę, że nowe rekonstrukcje spinozaura się pojawiły. Ciekawa jest ta ewolucja wyglądu dinozaurów. Podobnie jak w przypadku raptorów. Na tych najnowszych spino wygląda nieco dziwnie, w stosunku do tego do czego przywykliśmy. 🙂
Ale kiedyś dinozaury „wlokły” ogon po ziemi, a teraz unoszą go jako przeciwwagę do długiej szyi. Trzeba przywyknąć do „nowego” spinozaura…
Na tej wizualizacji z 2015 roku to spinozaur przypomina jakiegoś smoka :). Ten żagiel to jakaś bezsensowna konstrukcja ewolucji.
Jak patrze na niektóre komentarze to mam wrażenie że większość programów popularnonaukowych o dinozaurach przyniosło więcej błędnych informacji niż prawdziwych. Obecnie chyba jedynym „filmem” zawierającym prawidłowe informacje o Spinozaurze jest: „Planeta Dinozaurów”. Przez Burze w komentarzach wywołanych przez 1 Użytkownika aż się odechciewa czytać posty innych Użytkowników. Zamiast dowiedzieć się może czegoś nowego z komentarzy to pod każdym Artykułem o wielkich teropodach jest bajzel na temat zawsze tego samego.
Zgadzam się z KCRem,spinozaur najlepszy.
Jak biegałby czworonożny spinozaur: na czterech kończynach czy raczej na dwóch ?
P.S.: Z tego co wiem, dwunożna lokomocja u czworonożnych spinozaurów była możliwa.
Jeżeli spinozaur byłby czworonożny, to biegałby na czterech łapach. Co najwyżej mógłby stanąć na dwóch.
Wy poprostu jesteście dzieci które nic nie wiedzą o dinozaurach
Ja nie mogę co tu za kłótnię się wydarzyły :O
Można się pośmiać czytając ten artykuł i jeszcze bardziej się pośmiać czytając komentarze „fanów” spinozaura.
W każdym razie na dzisiaj czyli koncówkę roku 2019 sytuacja wygląda następująco:
Spinozaur: 15m dł/ 2,7 m wysokości (wys mierzona poprawnie czyli do bioder)/ waga: 6800kg
Tyranozaur: 13m dł / 4,1 m wysokośc/ 8800 kg
Więc debatę na temat tego kto był większy można raczej zakończyć. Porównywalny z Tyranozaurem był jedynie Giganotozaur i Carcharodontozaur. Oba były jednak lżejsze i bardziej prymitywne.
W obliczu nowych odkryć i rekonstrukcji ciężko w ogóle rozpatrywać Spinozaura jako równorzędnego rywala dla Trexa czy rodziny Carcharodontozaurów. Inny tryb życia, lekka budowa, słabe szczęki, zredukowane nogi… Nie ma o czym gadać.
A właściwie jest, bo Spinozaur wyrasta na najbardziej oryginalnego teropoda z fascynującą budową i przystosowaniem do niszy ekologicznej.
Dinoanimals – ja wiem że macie pełno artykułów i blogów, ale jednak raz na jakiś czas przynajmniej te najważniejsze teksty pod którymi jest masa komentarzy można by edytować i uaktualniać. Bo te informacje i w szczególności rekonstrukcje sprzed roku 2014 wołają o pomstę..
W miarę mocy przerobowych robimy to w odniesieniu do zestawień i wielu opracowań, ale mamy tysiące artykułów a siły i środki niewielkie. Spinozaur został w późniejszych artykułach i komentarzach pod nimi wielokrotnie już przywołany i najnowsze opracowania naukowe zostały w nich uwzględnione. Przywołajmy tu choćby artykuły Krzysztofa Soińskiego z blogów:
https://dinoanimals.pl/dinozaury/wszystko-co-chcieliscie-wiedziec-o-spinozaurze/
https://dinoanimals.pl/dinozaury/starcie-tytanow-tyranozaur-vs-spinozaur/
https://dinoanimals.pl/dinozaury/najwieksze-teropody-najwieksze-drapiezne-dinozaury/
czy artykuły Shahena:
https://dinoanimals.pl/dinozaury/krol-dinozaurow-jest-tylko-jeden/
https://dinoanimals.pl/dinozaury/krol-jest-tylko-jeden/
albo zestawienia
https://dinoanimals.pl/dinozaury/najciezsze-drapiezne-dinozaury-teropody-top-10/
https://dinoanimals.pl/dinozaury/najdluzsze-drapiezne-dinozaury-teropody-top-10/
Zdajemy sobie sprawę, że wygodniej byłoby na bieżąco korygować każdy artykuł, jak w encyklopedii, ale przy naszych skromnych możliwościach nie da się tego zrobić.
Musielibyśmy mieć sponsora/patrona albo choćby bezpośrednich reklamodawców, aby móc poświęcić więcej czasu.
A ponieważ nikt nie jest zainteresowany wspieraniem takiego projektu (https://dinoanimals.pl/Podaruj/), to robimy to, co w naszej mocy i na co siły pozwalają 🙂
Spoko – tak tylko sugeruję bo ktos kto np zaczyna przygodę z dinozaurami i będzie się chciał dokształcic z waszej witryny wejdzie i przeczyta te wszystkie bzdury w artykule powyżej.
Znam wszystkie te linki – śledzę was od dawna 😉 Pomimo że napisałem tu parę słów krytyki to uważam że robicie naprawdę wspaniałą robotę!
Jasne, że wszystko można uzupełnić i poprawić, ale redakcja DA musiałaby mieć nie tysiąc złotych rocznie, tylko 7 milionów jak Puszcza.tv, która jest 1000 razy mniejsza od Dinoanimals 🙂 Nie da się ogarnąć na bieżąco aktualizacji takiej ilości artykułów jak tu są, to trzeba mieć dużo osób do tego.
Puszcza, hehe, to redakcja musiałaby mieć wujka Jarka, żeby dostać taką dotację 😉
Jaka wysokosc mial 15 metrowy spinozaur wedlug teorii ze chodzil na 4 nogach.
Spinosaurus MSNM-v-4047 miał w biodrach 2.35 metra. Do tego trzeba dodać wysokość żagla, czyli jeszcze raz tyle samo. Zatem w najwyższym punkcie żagla miał ponad 4 metry wysokości. Zerknij na rysunek MSNM-v-4047 i odmierz sobie 2.35 do bioder i później do szczytu żagla.
Jakie to piękne fani spinozaura i tyranozaura się kłócą, wiadomo że to wszytko to szacunki.Spinozaur mógł być większy I tyranozaura też, fani się kłócą a sami nie wiedzą jak był duży spinozaura bo do dzisiaj nie znaleziono kompletnego szkieletu. ?? I się ludzie nie kłuccie się. Jak coś źle zapisane przepraszam mam dyslekcię.
Teoria czworonożnego spinozaura została OBALONA:
skeletaldrawing.com/home/theres-something-fishy-about-spinosaurus9112014
Ibrahim i Inni (2020) szacuja, ze FSAC-KK 11888 mial 10.37 m (in natural pose) lub 10.93 m (in maximum length) i wazyl 3864 kg.
MSNM V4047 byl o ~31.7% wiekszy od Neotypu.
A wiec mial 13.66 lub 14.39 m i wazyl… 8827 kg (na 2 kg mniej od „Sue”!)
Ile wedlug szacunkow miala kosc ramienna FSAC KK 11888?
Wedlug najnowszej rekonstrukcji
Redakcjo, czaszka spinozaura była mniejsza. 106 – 158 cm
NMC 41852 to kość ramienna o dł. 75 cm. Szacunkowa długość kości ramiennej u FSAC KK 11888 to 51 cm. Więc NMC 41852 będzie miał 15,25 (in natural pose) i 16,07 m (in maximum length). Jego objętość to 12289 l, a waga to 12228 kg!!!
Czyli ważyłby więcej, niż największy tyranozaur!
Bardzo wątpliwe. Po 1 nie wiadomo czy to w ogóle kość spinozaura po 2 Molina Perez i Larramendi szacują go na 13 m. Po 3 patrząc na aktualną rekonstrukcje z 2020 roku nawet te 70 cm nie sprawi że ten osobnik byłby gigantyczny, po 4 kość jest niekompletna.
Lista największych spinozaurydów
1. Spinozaur 15 m
2. Sigillmassazaur 14 m ( 17 m?)
3. Oxalaia 11,5 m
4. Suchomim 11 m
5. Barionyks 10 m
6. Krystatuzaur 10 m
7. Ichtiowenator 8 m ( 10 m? )
8. Irritator 8 m