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DE69533623T2 - METHOD FOR SUPPORTING DIAGNOSIS OF ALZHEIMER'S DISEASE BY MEASUREMENT OF AMYLOID BETA PEPTIDES (X MORE THAN OR OR 41) AND TAU - Google Patents

METHOD FOR SUPPORTING DIAGNOSIS OF ALZHEIMER'S DISEASE BY MEASUREMENT OF AMYLOID BETA PEPTIDES (X MORE THAN OR OR 41) AND TAU Download PDF

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tau
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Carmen Vigo-Pelfrey
B. Dale SCHENK
Robin Barbour
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Original Assignee
Elan Pharmaceuticals LLC
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Abstract

Diagnosis and monitoring of Alzheimer's disease (AD) is aided by: (a) measuring the amount of at least one soluble Abeta (x->= 41) peptide (I) in a test sample; (b) comparing the result with a predetermined amount of the same peptide; and (c) assessing patient status from the difference.

Description

Hintergrund der ErfindungBackground of the invention

1. Gebiet der Erfindung1. Field of the invention

Die vorliegende Erfindung betrifft im Allgemeinen Verfahren zur Diagnose und Überwachung der Alzheimer-Erkrankung. Genauer gesagt betrifft die vorliegende Erfindung das Messen der Menge des Tau-Proteins und/oder der Menge von β-amyloidem Peptid (x– ≥ 41) in Flüssigkeitsproben von Patienten, sowie die Verwendung dieser Mengen als diagnostischen Indikator.The The present invention generally relates to methods of diagnosis and monitoring Alzheimer's disease. More specifically, the present invention relates Invention measuring the amount of tau protein and / or the amount of β-amyloid Peptide (x-≥ 41) in fluid samples of patients, as well as the use of these quantities as a diagnostic Indicator.

Die Alzheimer-Erkrankung (Alzheimer's disease, AD) ist in eine degenerative Hirnerkrankung charakterisiert klinisch durch den fortschreitenden Verlust des Gedächtnisses, des Erkennungsvermögens, des logischen Denkens, des Urteilsvermögens sowie der emotionalen Stabilität, was allmählich zu schweren geistigen Schäden und letztendlich zum Tod führt. AD ist eine sehr häufige Ursache für voranschreitende geistige Fehlfunktion (Demenz) in Menschen vorangeschrittenen Alters und man glaubt, dass sie die am vierthäufigste allgemeine medizinische Ursache für Tod in den Vereinigten Staaten darstellt. AD wurde in allen Rassen und ethnischen Gruppen weltweit beobachtet und stellt eines der bedeuteten derzeitigen wie zukünftigen öffentlichen Gesundheitsproblemen dar. Diese Erkrankung – so schätzt man – betrifft derzeit etwa zwei bis drei Millionen Individuen in den Vereinigten Staaten. AD ist derzeit unheilbar. Man kennt derzeit keine Behandlung, welche effektiv AD verhindert oder ihre Symptome zurückdrängt.The Alzheimer's disease (Alzheimer's disease, AD) is characterized by a degenerative brain disease clinically by the progressive loss of memory, the ability to recognize, of logical reasoning, judgmental as well as emotional Stability, what gradually to severe mental damage and ultimately leads to death. AD is a very common one Cause for progressive mental dysfunction (dementia) in people progressed Age and is believed to be the fourth most common medical Cause for Representing death in the United States. AD was in all races and observes ethnic groups worldwide and constitutes one of the meant current and future public health problems This disease - so estimates man - concerns currently about two to three million individuals in the United States. AD is currently incurable. No treatment is currently known which effectively prevents AD or restricts its symptoms.

Die Gehirne der Individuen mit AD zeigen charakteristische Läsionen, die man senile Plaques nennt und neurofibrilläre Tangles. Eine Vielzahl dieser Läsionen finden sich im Allgemeinen in mehreren Regionen des menschlichen Hirns, wichtig für das Gedächtnis und die Erkennungsfunktion, für Patienten mit AD. Eine kleinere Anzahl dieser Läsionen findet sich in einer begrenzten anatomischen Verteilung oftmals in den Gehirnen von im Alter vorangeschrittenen Personen, die keine klinischen AD-Anzeichen aufweisen. Senile Plaques und amyloide Angiopathie charakterisieren auch die Gehirne von Individu en überhalb eines gewissen Alters mit Trisomie 21 (Down-Syndrom) und heriditärer cerebraler Hämorrhagie mit Amyloidose des Dutch-Typs (HCHWA-D, Hereditary Cerebral Hemorrhage with Amyloidosis of the Dutch-Type). Derzeit verlangt eine definitive Diagnose von Alzheimer üblicherweise die Beobachtung der oben genannten Läsionen im Gehirngewebe der Patienten, die mit der Erkrankung gestorben sind oder – in selteneren Fällen – in kleinen Biopsie-Proben von Gehirngewebe genommen während einer eingreifenden neurochirurgischen Prozedur. Das prinzipielle chemische Bestandteil der senilen Plaques und der vaskulären amyloiden Ablagerungen (amyloide Angiopathie), die charakteristisch für AD und die anderen oben genannten Erkrankungen sind, ist ein etwa 4,2 Kilodalton (kD) großes Protein von etwa 39–43 Aminosäuren, genannt, das Amyloid-β-Peptid (Aβ) oder manchmal βAP, AβP oder β/A4. Die erste Aufreinigung Aβ sowie der erste Bericht einer partiellen Aminosäuresequenz stammt von Glenner und Wong (1984) Biochem. Biophys. Res. Commun. 120: 885–890. Die Isolationsprozedur und die Sequenzdaten für die ersten 28 Aminosäuren werden in US-Patent Nr. 4,666,829 beschrieben. Formen von Aβ mit Aminosäuren von weniger als 40 wurden zuerst berichtet von Kang et al. (1987) Nature 325: 733–736.The Brains of individuals with AD show characteristic lesions, called senile plaques and neurofibrillary tangles. A variety of these lesions are generally found in several regions of the human Brain, important for the memory and the detection function, for Patients with AD. A smaller number of these lesions can be found in one limited anatomical distribution often in the brains of the Age-advanced individuals who have no clinical AD signs exhibit. Characterize senile plaques and amyloid angiopathy also the brains of individuals over half of a certain age with trisomy 21 (Down syndrome) and heriditary cerebral hemorrhage with Dutch-type amyloidosis (HCHWA-D, Hereditary Cerebral Hemorrhage with amyloidosis of the Dutch type). Currently requires a definite Diagnosis of Alzheimer's usually the observation of the above lesions in the brain tissue of the Patients who died with the disease or - more rarely Cases - in small Biopsy samples taken from brain tissue during an interventional neurosurgical Procedure. The principal chemical component of senile plaques and the vascular amyloid deposits (amyloid angiopathy) that are characteristic for AD and the other illnesses mentioned above is about 4.2 Kilodalton (kD) large Protein of about 39-43 Amino acids, called the amyloid β-peptide (Aβ) or sometimes βAP, AβP or β / A4. The first purification Aβ as well the first report of a partial amino acid sequence is from Glenner and Wong (1984) Biochem. Biophys. Res. Commun. 120: 885-890. The Isolation procedure and the sequence data for the first 28 amino acids become in U.S. Patent No. 4,666,829. Forms of Aβ with amino acids of less than 40 were first reported by Kang et al. (1987) Nature 325: 733-736.

Roher et al. (1993) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 90: 10836–840 zeigten, dass Aβ (1–42) der Hauptbestandteil in neuritischen (= Nerven-)Plaques (90%) ist und zwar mit signifikanten Mengen von isomerisierten und racemisierten Aspartylresten. Die Autoren haben auch gezeigt, dass Aβ (17–42) auch in diffusen Plaques (70%) vorherrscht, wohingegen Aβ (1–40) der Hauptbestandteil in den meningo-vaskulären Plaques ist, umfassend 60% am gesamten Aβ und in parenchymalen Gefäßen Ablagerungen von Aβ (1–42) 75% am gesamten Aβ repräsentieren. Iwatsubo et al. (1994) Neuron 13: 45–53 zeigten, dass Aβ42 (43) positive senile Plaques die hauptsächliche Spezies in sporadischen AD-Gehirnen ist.raw et al. (1993) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 90: 10836-840 showed that Aβ (1-42) of the Main component in neuritic (= nerve) plaques (90%) is and although with significant amounts of isomerized and racemized Aspartyl. The authors also showed that Aβ (17-42) also in diffuse plaques (70%), whereas Aβ (1-40) predominates Main component in meningo-vascular plaques is comprehensive 60% of the total Aβ and in parenchymal vessels deposits from Aβ (1-42) 75% represent the entire Aβ. Iwatsubo et al. (1994) Neuron 13: 45-53 showed that Aβ42 (43) was positive senile plaques the main Species in sporadic AD brains is.

Molekularbiologische und Protein-chemische Analysen, durchgeführt während der letzten Jahre haben gezeigt, dass Aβ ein kleines Fragment eines viel größeren Vorläuferproteins ist, das man als das β-Amyloid-Vorläufer-Protein (β-amyloid precursor protein, APP) bezeichnet, welches normalerweise von Zellen in vielen Geweben von verschiedenen Tieren, einschließend Menschen, produziert wird. Die Kenntnis der Struktur des Gens, welches APP codiert, hat demonstriert, dass Aβ als ein Peptidfragment in Erscheinung tritt, das von Carboxylterminusende von APP von bislang unbekannten Enzymen (Protease) abgeschnitten wird. Der präzise biochemische Mechanismus, durch welchen das Aβ-Fragment vom APP abgeschnitten wird, und nachfolgend als Amyloid-Plaques in den cerebralen Geweben und in den Wänden der cerebralen und meningealen Blutgefäßen abgeschieden wird, ist derzeit unbekannt.molecular biology and have protein-chemical analyzes done during the last years shown that Aβ small fragment of a much larger precursor protein which is called the β-amyloid precursor protein (Β-amyloid precursor protein, APP), which is normally derived from cells in many tissues of different animals, including humans, is produced. Knowledge of the structure of the gene, which APP coded, has demonstrated that Aβ as a peptide fragment appears from the carboxyl terminus of APP from previously unknown enzymes (protease) cut off becomes. The precise biochemical mechanism by which the Aβ fragment is cut off from the APP and subsequently as amyloid plaques in the cerebral tissues and in the walls cerebral and meningeal blood vessels is deposited currently unknown.

Verschiedene Linien des Nachweises zeigen an, dass das Voranschreitender cerebralen Abscheidung von Aβ eine grundlegende Rolle in der Pathogenese von AD spielt und kognitiven Symptomen um Jahre oder Jahrzehnte vorausgeht (für einen Review, siehe Selkoe (1994) J. Neuropath. and Exp. Neurol. 53: 438–447 und Selkoe (1991) Neuron 6: 487). Die am meisten hervorzuhebende, wichtigste Nachweiskette ist die Entdeckung aus 1991, dass Missense-DNA-Mutationen an Aminosäure 717 der 770-Aminosäure-Isoform von APP in betroffenen Mitgliedern, jedoch nicht in nichtbetroffenen Mitgliedern mehrerer Familien mit einer genetisch bestimmten (familiären) Form von AD gefunden werden können (Goate et al. (1991) Nature 349: 704–706; Chartier Harlan et al. (1991) Nature 353: 844–846; und Murrell et al. (1991) Science 254: 97–– 99). Suzuki et al. (1994) Science 264: 1336–1340 zeigten, dass in Personen mit der 717-Mutation ein höherer Prozentsatz an Aβ (1–42) als an Aβ (1–40) auftritt.Various Lines of evidence indicate that the progression of cerebral Deposition of Aβ one fundamental role in the pathogenesis of AD plays and cognitive Symptoms precedes years or decades (for a review, see Selkoe (1994) J. Neuropath. and Exp. Neurol. 53: 438-447 and Selkoe (1991) Neuron 6: 487). The most prominent, most important chain of evidence is the discovery from 1991 that missense DNA mutations at amino acid 717 the 770 amino acid isoform APP in affected members, but not in non-affected Members of several families with a genetically determined (familial) form can be found by AD (Goate et al., (1991) Nature 349: 704-706; Chartier Harlan et al. (1991) Nature 353: 844-846; and Murrell et al. (1991) Science 254: 97--99). Suzuki et al. (1994) Science 264: 1336-1340 showed that in individuals with the 717 mutation a higher percentage of Aβ (1-42) as at Aβ (1-40) occurs.

Darüber hinaus wurde 1992 von einer Doppel-Mutation, verändernd Lysin595-Methionin596 zu Asparagin595-Leucin596 (bezogen auf die 695-Isoform), gefunden in schwedischen Familien, berichtet (Mullan et al. (1992) Nature Genet 1: 345–347), und diese wird als die schwedische Variante bezeichnet. Genetische Verknüpfungsanalysen haben demonstriert, dass diese Mutationen, wie auch bestimmte andere Mutationen des APP-Gens, die spezifische molekulare Ursache von AD in den betroffenen Mitgliedern solcher Familien darstellen. Darüber hinaus wurde eine Mutation von der Aminosäure 693 der 770-Aminosäure-Isoform von APP als Ursache für Aβ-Ablagerungserkrankung HCHWA-D identifiziert und eine Veränderung von Alanin zu Glycin an Aminosäure 692 scheint einen Phenotyp zu erzeugen, der AD in einigen Patienten ähnelt, jedoch HCHWA-D in anderen. Die Entdeckung dieser und anderer Mutationen in APP in genetisch basierten Fällen von AD spricht dafür, dass die Veränderung von APP und die nachfolgende Ablagerungen des Aβ-Fragments AD verursachen können.In addition, a double mutation altering lysine 595 -methionine 596 to asparagine 595 -leucine 596 (based on the 695 isoform) found in Swedish families was reported in 1992 (Mullan et al. (1992) Nature Genet 1: 345 -347), and this is called the Swedish variant. Genetic linkage analyzes have demonstrated that these mutations, as well as certain other mutations of the APP gene, are the specific molecular cause of AD in the affected members of such families. In addition, a mutation of amino acid 693 of the 770 amino acid isoform of APP was identified as the cause of Aβ deposition disease HCHWA-D, and alteration of alanine to glycine at amino acid 692 appears to produce a phenotype that resembles AD in some patients, however HCHWA-D in others. The discovery of these and other mutations in APP in genetically-based cases of AD suggests that alteration of APP and subsequent deposition of the Aβ fragment may cause AD.

Neurofibrilläre Tangles bestehen in erster Linie aus dem Mikrotubulin-Protein, Tau. Z. S. Khachaturian (1985) Arch. Neurol. 42: 1097–1105. Jüngste Untersuchungen haben gezeigt, dass Tau erhöht in der CSF von an Alzheimer erkrankten Patienten vorliegt. M. Vandermeeren et al. (1993) J. Neurochem. 61: 1828–1834.Neurofibrillary tangles consist primarily of the microtubulin protein, tau. Z. S. Khachaturian (1985) Arch. Neurol. 42: 1097-1105. Recent studies have shown that dew increases in the CSF of patients with Alzheimer's disease. M. Vandermeeren et al. (1993) J. Neurochem. 61: 1828-1834.

Trotz des Fortschritts, der im Verständnis der zugrundeliegenden Mechanismen von AD erzielt wurde, besteht weiterhin das Bedürfnis, Verfahren zur Anwendung in der Diagnose dieser Erkrankungen zu entwickeln. Während der Grad von Tau eine gewisse Hilfe in der Diagnose von Alzheimer darstellt (M. Vandermeeren et al., supra), wären mehr Marker und mehr spezifische Marker hilfreich. Es wäre fernerhin wünschenswert, Verfahren zur Verwendung in der Diagnose zu von Aβ-verwandten Konditionen bereitzustellen, wobei die Diagnose zumindest teilweise auf der Detektion von Aβ und verwandten Fragmenten in Flüssigkeitsproben von Patienten basiert. Spezifische Assays für die Aβ-Detektion sollten in der Lage sein, Aβ und verwandte Fragmente in Flüssigkeitsproben in sehr geringen Konzentrationen nachzuweisen, wie auch zwischen Aβ und anderen von APP zu unterscheiden, die in einer Probe vorliegen können.In spite of of progress, in understanding the underlying mechanisms of AD continue the need To develop methods of use in the diagnosis of these diseases. While the degree of dew provides some help in the diagnosis of Alzheimer's (M. Vandermeeren et al., supra) would be more markers and more specific Helpful. It would be furthermore, desirable method to provide for use in the diagnosis of Aβ-related conditions, the diagnosis being based, at least in part, on the detection of Aβ and Fragments in fluid samples based on patients. Specific assays for Aβ detection should be able his, Aβ and related fragments in fluid samples in very low concentrations, as well as between Aβ and others of APP that can be present in a sample.

2. Beschreibung des Standes der Technik2. Description of the state of the technique

Glenner und Wong (1984) Biochem. Biophys. Res. Commun. 120: 885–890 und US-Patent Nr. 4,666,829 werden oben diskutiert. Das '829-Patent legt die Verwendung eines Antikörpers gegen das 28-Aminosäure-Aβ-Fragment nahe, um das "Alzheimer-Amyloid-Polypeptid" in einer Probe eines Patienten zu Detektierung und Alzheimer zu diagnostizieren. Keine Daten, welche die Detektion oder Diagnose demonstrieren, werden vorgestellt.Glenner and Wong (1984) Biochem. Biophys. Res. Commun. 120: 885-890 and U.S. Patent No. 4,666,829 are discussed above. The '829 patent specifies the use of an antibody against the 28-amino acid Aβ fragment close to the "Alzheimer's amyloid polypeptide" in a sample of a Diagnose patients for detection and Alzheimer's. None Data demonstrating the detection or diagnosis will become presented.

Verschiedene biochemische elektronenmikroskopische und immunochemische Studien haben berichtet, dass Aβ höchst unlöslich in physiologischen Lösungen bei normalem pH ist. Siehe beispielsweise Glenner und Wong (1984) Biochem. Biophys. Res. Commun. 122: 1131–1135; Masters et al. (1985) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 82: 4245–4249; Selkoe et al. (1986) J. Neurochem. 46: 1820–1834; Joachim et al. (1988) Brain Research 474: 100–111; Hilbich et al. (1991) J. Mol. Biol. 218: 149–163; Barrow und Zagorski (1991) Science 253: 179–182; und Burdick et al. (1992) J. Biol. Chem. 267: 546–554. Des Weiteren wurde diese Unlöslichkeit vorhergesagt durch und ist konsistent mit der Aminosäuresequenz Aβ, die ein Stück von hydrophoben Aminosäuren einschließt, das einen Teil der Region konstituiert, der das Stammprotein (APP) in den Lipid-Membranen von Zellen verankert. Hydrophobe, lipid-verankernde Proteine, wie z. B. Aβ, werden vermutungsgemäß mit zellulären Membranen oder Membranfragmenten assoziiert bleiben und folglich nicht in physiologisch extrazellulären Flüssigkeiten vorliegen. Die oben erwähnten Untersuchungen und viele andere haben die Unlöslichkeit in physiologischer Lösung des nativen Aβ, aufgereinigt aus AD-Gehirn-amyloiden Ablagerungen, oder von synthetischen Peptiden enthaltend die Aβ-Sequenz berichtet. Die Extraktion von Aβ aus cerebralen amyloiden Ablagerungen und ihre nachfolgende Löslichmachung hat die Verwendungen von nicht physiologischen Lösungsmitteln und denaturierenden Agenzien verlangt. Physiologische, gepufferte Salzlösungen, welche die extrazellulären Flüssigkeiten der menschlichen Gewebe nachstellen, haben einheitlich nicht ausgereicht, Aβ in Lösung zu bringen.Various biochemical electron microscopic and immunochemical studies have reported that Aβ is highly insoluble in physiological solutions at normal pH. See, for example, Glenner and Wong (1984) Biochem. Biophys. Res. Commun. 122: 1131-1135; Masters et al. (1985) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 82: 4245-4249; Selkoe et al. (1986) J. Neurochem. 46: 1820-1834; Joachim et al. (1988) Brain Research 474: 100-111; Hilbich et al. (1991) J. Mol. Biol. 218: 149-163; Barrow and Zagorski (1991) Science 253: 179-182; and Burdick et al. (1992) J. Biol. Chem. 267: 546-554. Furthermore, this insolubility was predicted by and is consistent with the amino acid sequence Aβ, which includes a piece of hydrophobic amino acids that constitutes part of the region anchoring the parent protein (APP) in the lipid membranes of cells. Hydrophobic, lipid-anchoring proteins, such. As Aβ, are thought to remain associated with cellular membranes or membrane fragments and therefore not present in physiologically extracellular fluids. The above-mentioned studies and many others have reported the insolubility in physiological solution of native Aβ purified from AD brain amyloid deposits or from synthetic peptides containing the Aβ sequence. Extraction of Aβ from cerebral amyloid deposits and their subsequent solubilization has required the use of non-physiological solvents and denaturing agents. Physiological, buffered saline solutions containing the ex trapping tracelular fluids of human tissue have not been uniform enough to solubilize Aβ.

Weitere Versuche, APP oder Fragmente davon in Plasma oder in CSF zu detektieren, wurden auch unternommen. Ein großes sekrentiertes Fragment von APP, das keine intakte Aβ-Region enthält, wurde in menschlicher cerebrospinaler Flüssigkeit gefunden. (Palmert et al. (1989) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 86: 6338–6342; Weidemann et al. (1989) Cell 57: 115–126; Henriksson et al. (1991) J. Neurochem. 56: 1037–1042; Palmert et al. (1990) Neurology 40: 1028–1034; und Seubert et al. (1993) Nature 361: 260–263) sowie im Plasma (Podlisny et al. (1990) Biochem. Biophys. Res. Commun. 167: 1094–1101). Die Detektion von Fragmenten des carboxyendständigen Abschnitts von APP im Plasma wurde auch berichtet (Rumble et al. (1989) N. Engl. J. Ned. 320: 1446–1452), ebenso wie das Scheitern des Nachweises dieser Fragmente (Schlossmacher et al. (1992) Neurobiol. Aging 13: 421–434).Further Attempts to detect APP or fragments thereof in plasma or in CSF, were also undertaken. A big secreted fragment from APP that does not have an intact Aβ region contains was found in human cerebrospinal fluid. (Palmert et al. (1989) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 86: 6338-6342; Weidemann et al. (1989) Cell 57: 115-126; Henriksson et al. (1991) J. Neurochem. 56: 1037-1042; Palmert et al. (1990) Neurology 40: 1028-1034; and Seubert et al. (1993) Nature 361: 260-263) as well as in plasma (Podlisny et al. (1990) Biochem. Biophys. Res. Commun. 167: 1094-1101). The detection of fragments of the carboxy-terminal portion of APP in Plasma has also been reported (Rumble et al., (1989) N. Engl. J. Ned. 320: 1446-1452), as well as the failure of the proof of these fragments (Schlossmacher et al. (1992) Neurobiol. Aging 13: 421-434).

Trotz der offensichtlichen Unlöslichkeit von nativem und synthetischem Aβ wurde spekuliert, dass das Aβ unter Umständen in Körperflüssigkeiten vorkommt, wie z. B. der cerebrospinalen Flüssigkeit (cerebrospinal fluid, CSF) oder im Plasma (Wong et al. (1984) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 92: 8729–8732; Selkoe (1986) Neurobiol. Aging 7: 425–432; Pardridge et al. (1987) Biochem. Biophys. Res. Commun. 145: 241–248; Joachim et al. (1989) Nature 341: 226–230; Selkoe et al. (1989) Neurobiol. Aging 10: 387–395).In spite of the obvious insolubility of native and synthetic Aβ speculates that the Aβ is under circumstances in body fluids occurs, such. Cerebrospinal fluid (cerebrospinal fluid, CSF) or in plasma (Wong et al., (1984) Proc. Natl. Acad Sci., USA 92: 8729-8732; Selkoe (1986) Neurobiol. Aging 7: 425-432; Pardridge et al. (1987) Biochem. Biophys. Res. Commun. 145: 241-248; Joachim et al. (1989) Nature 341: 226-230; Selkoe et al. (1989) Neurobiol. Aging 10: 387-395).

Von mehreren Versuchen, Aβ in CSF und Plasma zu messen, wurden berichtet, sowohl durch Radioimmunoassayverfahren (WO90/12870, publiziert am 1. November 1990) wie auch durch Sandwich-ELISAs (Wisniewski in Alzheimer's Disease, Hrsg. Becker und Giacobini, Taylor und Francas, N.Y. S. 206, 1990; Kim und Wisniewski in Techniques in Diagnostic Pathology, Hrsg. Bullock et al., Academic Press, Boston S. 106; und WO90/12871, publiziert am 1. November 1990). Während diese Berichte sehr geringe Spiegel von Aβ-Immunoreaktivität in Körperflüssigkeiten nachgewiesen haben, wurden keine Versuche der direkten Aufreinigung und weiteren Charakterisierung dieser Immunoreaktivität wie auch der Bestimmung, ob sie Aβ repräsentierte, durchgeführt, und die Bemühungen wurden eingestellt. Die Möglichkeit der Aβ-Produktion durch kultivierte Zellen wurde nie in Betracht gezogen, noch je gezeigt.From several trials, Aβ in CSF and plasma measurements were reported by both radioimmunoassay procedures (WO90 / 12870, published November 1, 1990) as well as sandwich ELISAs (Wisniewski in Alzheimer's disease, Ed. Becker and Giacobini, Taylor and Francas, N.Y. P. 206, 1990; Kim and Wisniewski in Techniques in Diagnostic Pathology, ed. Bullock et al., Academic Press, Boston, p. 106; and WO90 / 12871 on November 1, 1990). While These reports show very low levels of Aβ immunoreactivity in body fluids have been detected, no attempts of direct purification and further characterization of this immunoreactivity as well the determination of whether it represented Aβ, and the effort got employed. The possibility the Aβ production Cultured cells were never considered, nor ever shown.

Retrospektiv war die Unfähigkeit, Aβ leicht in Körperflüssigkeiten nachzuweisen, wahrscheinlich auf die Gegenwart von amyloiden Vorläuferfragmenten zurückzuführen, mit überlappenden Regionen oder auf Fragmente von Aβ, welche die Messungen verschleierten sowie auf das Nichtvorhandensein von Antikörpern, die vollständig spezifisch für intaktes Aβ sind. Dies liegt vermutlich daran, dass die Antikörper, verwendet von beiden Gruppen, mit anderen APP-Fragmenten überkreuz reagieren würden, welche Teile von Aβ enthalten, von denen bekannt ist, dass sie in CSF vorliegen, wodurch eine Wechselwirkung mit der Messung erzielt würde, falls überhaupt eine von intaktem Aβ gelingt. Diese Schwierigkeiten wurden ausgeräumt durch die Verwendung von monoklonalen Antikörpern, spezifisch für ein Epitop in der zentralen Verbindungsregion von intaktem Aβ (Seubert et al. (1992) Nature 359: 325–327).Retrospective was the inability Aβ easy in body fluids evidence, probably for the presence of amyloid precursor fragments attributed, with overlapping Regions or fragments of Aβ, which obscured the measurements as well as the nonexistence of antibodies that Completely specific for intact Aβ. This is probably because the antibodies used by both Groups would cross-react with other APP fragments which Contain parts of Aβ, from which are known to be present in CSF, creating an interaction would be achieved with the measurement if anything one of intact Aβ succeeds. These difficulties have been overcome by the use of monoclonal antibodies, specific for an epitope in the central junction region of intact Aβ (Seubert et al. (1992) Nature 359: 325-327).

Seubert et al. (1992) Nature 359: 325–327 und Shoji et al. Science (1992) 258: 126–129 stellten den ersten biochemischen Nachweis für das Vorliegen von diskretem Aβ in Körperflüssigkeiten zur Verfügung. Vigo-Pelfrey et al. (1993) J. Neurochem. 61: 1965–1968 berichteten von der Identifikation von vielen Aβ-Spezies in cerebrospinaler Flüssigkeit.Seubert et al. (1992) Nature 359: 325-327 and Shoji et al. Science (1992) 258: 126-129 presented the first biochemical Proof for the presence of discrete Aβ in body fluids to disposal. Vigo-Pelfrey et al. (1993) J. Neurochem. 61: 1965-1968 reported from the identification of many Aβ species in cerebrospinal Liquid.

Zusammenfassung der ErfindungSummary of the invention

Die vorliegende Erfindung stellt Verfahren, verwendbar zur Unterstützung in der Diagnose sowie im Überwachen von Aβ-verwandten Konditionen in Patienten zur Verfügung, wobei die Verfahren sich auf die spezifische Detektion von Flüssigkeitsproben in Patienten von einem oder mehreren löslichen Aβ oder löslichen Aβ-Fragmenten verlassen, die Aminosäurereste oberhalb der Nr. 40 in ihrem Carboxy-Terminus aufweisen. Diese Peptide werden als "Aβ (x– ≥ 41)" bezeichnet (Aβ von der Aminosäure Nr. "x" zu einer Aminosäure größer oder gleich der Aminosäure Nr. 41). In einer Ausführungsform gehören die gemessenen Peptide zur Klasse von Aβ (x– ≥ 41), welche zumindest die Aminosäuren 13–41 enthalten.The The present invention provides methods useful for aiding in diagnosis as well as monitoring of Aβ-related Conditions in patients available, with the procedures themselves on the specific detection of fluid samples in patients of one or more soluble Aβ or soluble Aβ fragments leave, the amino acid residues have above the number 40 in their carboxy-terminus. These peptides are referred to as "Aβ (x-≥41)" (Aβ from the amino acid No "x" to an amino acid greater or equal to the amino acid No. 41). In one embodiment belong the measured peptides to the class of Aβ (x-≥41) which contain at least amino acids 13-41.

Für die Diagnose und Überwachung von Aβ-verwandten Konditionen wird die Menge der oben genannten Peptide in einer Flüssigkeitsprobe eines Patienten, speziell in der cerebrospinalen Flüssigkeit (CSF) gemessen und mit einem vorbestimmten Wert verglichen, wie z. B. einem Indikatorwert (im Fall der Diagnose) oder einem früheren Patientenwert (im Fall der Überwachung). Im Fall der Diagnose werden die gemessenen Werte von Aβ (x– ≥ 41), die oberhalb des Indikatorwertes liegen, als starken Hinweis darauf betrachtet, dass der Patient nicht unter AD oder anderen Aβ-verwandten Zuständen leidet. Jedoch kann diese Information auch zusammen mit weiteren Faktoren bei der Erstellung einer bestimmenden Diagnose berücksichtigt werden. Gemessene Werte von Aβ (x– ≥ 41), die bei oder unterhalb des Indikatorwertes liegen, werden als positive Indikation bewertet, dass der Patient unter AD oder anderen Aβ-verwandten Beziehungen leidet. Der niedrige Aβ (x– ≥ 41)-Status des getesteten Individuums wird üblicherweise nicht per se als diagnostisch bestimmend für einen Aβ-verwandten Zustand gelten, sondern wird zusammen mit anderen akzeptierten klinischen Symptomen von Aβ-verwandten Zuständen beim Erstellen der Diagnose berücksichtigt werden. In cerebrospinaler Flüssigkeit ist ein Indikatorwert von etwa 0,5 ng/ml bedeutsam.For the diagnosis and monitoring of Aβ-related conditions, the amount of the above-mentioned peptides in a fluid sample of a patient, especially in the cerebrospinal fluid (CSF), is measured and compared to a predetermined value, e.g. An indicator value (in the case of diagnosis) or an earlier patient value (in the case of monitoring). In the case of diagnosis, the measured values of Aβ (x-≥41) that are above the indicator value are considered strong indications that the patient is not suffering from AD or other Aβ-related conditions. However, this information can also be considered together with other factors in making a definitive diagnosis. Measured values of Aβ (x-≥41) that are at or below the indicator value are considered a positive indication that the patient has AD or other Aβ-related relationships. The low Aβ (x-≥41) status of the tested individual will not usually be considered diagnostic for an Aβ-related condition per se, but will be considered along with other accepted clinical symptoms of Aβ-related conditions in making the diagnosis. In cerebrospinal fluid, an indicator value of about 0.5 ng / ml is significant.

In einem speziellen Aspekt stellt die vorliegende Erfindung spezifische Bindungsassays bereit, die für den Nachweis von löslichem Aβ (x– ≥ 41) in Flüssigkeitsproben bedeutsam sind, und die in für Patienten diagnostischen und überwachenden Verfahren, wie gerade beschrieben, eingesetzt werden können.In In a specific aspect, the present invention provides specific ones Binding assays ready for the Detection of soluble Aβ (x-≥ 41) in fluid samples are significant, and those in for Patient diagnostic and monitoring Method, as just described, can be used.

Spezifische Bindungsassays gemäß der vorliegenden Erfindung setzten zwei bindende Substanzen ein, die spezifisch für unterschiedliche Epitope oder bestimmte Stellen auf dem Aβ (x– ≥ 41) Molekül sind. Ein Epitop oder eine Stelle befindet sich üblicherweise nicht auf anderen Fragmenten oder Abbauprodukten des amyloiden β-Vorläuferproteins (APP), um Kreuzreaktionen mit diesen Fragmenten zu vermeiden. Insbesondere bedeutsam sind Antikörper, welche eine Verbindungsregion innerhalb von Aβ erkennen, wobei die Verbindungsregion um die Stelle der normalen proteolytischen Schnittstelle von APP zwischen den Resten Lys16 und Leu17 liegt (Esch et al. (1990) Science 248: 492–495 und Anderson et al. (1991) Neuro. Science Lett. 128: 126–128), und typischerweise durch die Aminosäurereste 13 bis 26 aufgespannt wird. Das andere Epitop oder die andere Stelle enthalten zumindest eine Aminosäure über Aminosäure Nr. 40 von Aβ hinaus, die essentiell für die Erkennung ist, jedoch nicht kreuzreagiert mit Aβ oder Aβ-Fragmenten, deren carboxyterminales Aminosäure Nr. 40 oder niedriger ist. Exemplarische spezifische Bindungsassays schließen Zwei-Stellen (Sandwich)-Assays ein, in welchen der einfangende Antikörper spezifisch für die Verbindungsregion von Aβ ist, wie bereits beschrieben, und ein zweiter nachweisbarer Antikörper spezifisch für ein Epitop oder eine Stelle, enthaltend zumindest eine Aβ-Aminosäure über der Nr. 40 hinaus ist. Insbesondere kann der zweite Antikörper durch Immunisation mit einem Hapten, enthaltend Aβ-Aminosäuren 33–42 erzeugt werden.specific Binding assays according to the present Invention employed two binding substances specific for different Epitopes or specific sites on the Aβ (x-≥41) molecule. An epitope or a Job is usually located not on other fragments or degradation products of the amyloid β-precursor protein (APP) to avoid cross-reactions with these fragments. Especially important are antibodies, which recognize a junction region within Aβ, the junction region around the site of the normal proteolytic interface of APP between residues Lys16 and Leu17 (Esch et al. (1990) Science 248: 492-495 and Anderson et al. (1991) Neuro. Science Lett. 128: 126-128), and typically by the amino acid residues 13 to 26 is stretched. The other epitope or the other place contain at least one amino acid via amino acid no. 40 from Aβ, which is essential for the recognition is, but not cross-reacted with Aβ or Aβ fragments, their carboxy-terminal amino acid No. 40 or lower. Exemplary specific binding assays shut down Two-site (sandwich) assays in which the capturing antibody is specific for the junction region of Aβ is, as previously described, and a second detectable antibody specific for a Epitope or a site containing at least one Aβ amino acid over the No. 40 is out. In particular, the second antibody may be Immunization with a hapten containing Aβ amino acids 33-42.

Diese Erfindung stellt auch Verfahren zum Unterstützen in der Diagnose oder Überwachung von Alzheimer-Erkrankung in einem Patienten bereit, welche Messungen sowohl von Aβ (x– ≥ 41) und des Mikrotubulus-Proteins Tau einschließen. Die Verfahren schließen die Messung der Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der Probe eines Patienten ein; den Vergleich der gemessenen Menge mit einer vorbestimmten Menge von löslichem Aβ (x– ≥ 41); das Messen der Menge von Tau in der Probe eines Patienten; den Vergleich der gemessenen Menge mit einer vorbestimmten Menge von besagtem Tau; sowie die Bewertung des Status des Patienten, basierend auf einem Unterschied zwischen den gemessenen und vorbestimmten Werten von Aβ (x– ≥ 41) und Tau. Wiederum kann eine vorbestimmte Menge ein Indikatorwert oder ein früherer Patientenwert sein. Eine gemessene Menge bei oder unterhalb des Aβ (x– ≥ 41)-Indikatorwerts und bei oder oberhalb des Tauindikatorwerts liefert einen positiven Hinweis in der Diagnose der Alzheimer-Erkrankung, wobei eine gemessene Menge oberhalb des des Aβ (x– ≥ 41)-Indikatorwerts und unterhalb des Tauindikatorwerts eine negative Indikation der Diagnose der Alzheimer-Erkrankung zur Verfügung stellt. Indikatorwerte in der CSF von ungefähr 0,5 ng/ml für Aβ (x– ≥ 41) und ungefähr 0,3 ng/ml für Tau sind bedeutsam. These The invention also provides methods for assisting in diagnosis or monitoring of Alzheimer's disease in a patient ready to take measurements from both Aβ (x-≥41) and the Microtubule protein include dew. The procedures include Measurement of the amount of one or more soluble Aβ (x-≥41) in a patient's sample one; the comparison of the measured quantity with a predetermined one Amount of soluble Aβ (x-≥41); the Measuring the amount of tau in the sample of a patient; the comparison the measured amount with a predetermined amount of said Dew; as well as evaluating the status of the patient based on a difference between the measured and predetermined values of Aβ (x-≥41) and Tau. Again, a predetermined amount may be an indicator value or a previous patient value be. A measured amount at or below the Aβ (x-≥41) indicator value and at or above the dew indicator value provides a positive Note in the diagnosis of Alzheimer's disease, where a measured Amount above the Aβ (x-≥41) indicator value and below the tau indicator value, a negative indication of Diagnosis of Alzheimer's Disease provides. indicator values in the CSF of about 0.5 ng / ml for Aβ (x-≥41) and about 0.3 ng / ml for dew are significant.

Diese Erfindung stellt auch Kits zum Unterstützen in der Diagnose der Alzheimer-Erkrankung bereit. Die Kits schließen eine bindende Substanz ein, welche Aβ (x– ≥ 41) bindet, jedoch nicht an Aβ (≥ 40) bindet, sowie eine bindende Substanz, welche Tau bindet. In einer Ausführungsform enthält der Kit vier Antikörper:

  • a) einen ungelabelten Antikörper, welcher an die Verbindungsregion von Aβ bindet;
  • b) einen nachweisbar gelabelten Antikörper, welcher ein Epitop enthaltend eine Aminosäure oberhalb Nr. 40 in Aβ bindet;
  • c) einen ungelabelten Antikörper, welcher an Tau bindet; und
  • d) einen nachweisbar gelabelten Antikörper, der an Tau bindet.
This invention also provides kits for aiding in the diagnosis of Alzheimer's disease. The kits include a binding substance that binds Aβ (x-≥41), but does not bind to Aβ (≥40), and a binding substance that binds tau. In one embodiment, the kit contains four antibodies:
  • a) an unlabeled antibody which binds to the junction region of Aβ;
  • b) a detectably labeled antibody which binds an epitope containing an amino acid above # 40 in Aβ;
  • c) an unlabeled antibody which binds to tau; and
  • d) a detectably labeled antibody that binds to tau.

In einem weiteren Aspekt stellt die vorliegende Erfindung ein System zum Nachweis von einem der mehreren Aβ (x– ≥ 41) in einer Flüssigkeitsprobe bereit. Das System schließt eine erste bindende Substanz ein, typischerweise ein Antikörper, spezifisch für ein Epitop in einer Bindungsregion von Aβ, wie oben beschrieben, sowie eine zweite bindende Substanz, typischerweise einen Antikörper, spezifisch für ein Epitop von Aβ, enthaltend eine Aminosäure oberhalb Aminosäure Nr. 40 von Aβ am Carboxy-Terminus hinaus, essentiell für die Erkennung. Die erste bindende Substanz ist ein Anti-Aβ-Antikörper, gebunden an eine feste Phase, während die andere ein Reporter-Antikörper gegen den Aβ-Carboxy-Terminus ist. Der Reporter-Antikörper kann selbst gelabelt sein oder kann durch einen weiteren Antikörper nachweisbar sein (beispielsweise ein Kaninchen-Antikörper, erkennbar durch gelabelte oder Enzym-konjugierte Anti-Kaninchen-Antikörper). Das System kann des Weiteren ein Substrat für einen Enzymlabel enthalten. Das System ist bedeutsam im Durchführen von Enzyme-linked Immunosorbent Assays (ELISA), welche eine hohe Spezifizität und Sensitivität für den Nachweis von A (x– ≥ 41) in Flüssigkeitsproben aufweisen.In a further aspect, the present invention provides a system for detecting one of a plurality of Aβ (x-≥41) in a fluid sample. The system includes a first binding substance, typically an antibody specific for an epitope in a binding region of Aβ as described above, and a second binding substance, typically an antibody, specific for an epitope of Aβ containing an amino acid above amino acid no 40 of Aβ at the carboxy terminus, essential for recognition. The first binding substance is an anti-Aβ antibody bound to a solid phase while the other is a reporter antibody to the Aβ carboxy-terminus. The reporter antibody may be self-labeled or may be detectable by another antibody (for example, a rabbit antibody recognizable by labeled or enzyme-conjugated anti-rabbit antibodies). The system may further contain a substrate for an enzyme label. The system is significant in performing enzyme-linked immunosorbent assays (ELISA), which have high specificity and sensitivity for the detection of A (x-≥41) in fluid samples.

In einem weiteren Aspekt stellt die Erfindung Verfahren zum Screenen einer Verbindung bereit, um ihre Fähigkeit zu stimmen, die Menge von Aβ (x– ≥ 41) in der CSF zu verändern. Die Verfahren involvieren das Messen einer ersten Menge an löslichem Aβ (x– ≥ 41) in der CSF eines nicht-menschlichen Tiers, verwendet als Modell der Alzheimer-Erkrankung; die Verabreichung der Verbindung an ein nicht-menschliches Tier; das Messen einer zweiten Menge eines löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF des nicht-menschlichen Tieres; und das Vergleichen der ersten Menge mit der zweiten Menge. Der Unterschied zeigt an, ob die Verbindung Aβ (x– ≥ 41) in der CSF vergrößert, wobei sie in diesem Fall bedeutsam in der Behandlung von Alzheimer sein kann; oder die Menge verringert, wobei in diesem Fall die Verbindung Alzheimer verstärken oder beschleunigen könnte. Das nicht-menschliche Tier ist vorzugsweise ein Säugetier, mehr bevorzugt ein Nager und am meisten bevorzugt eine Maus.In In another aspect, the invention provides methods for screening a connection ready to vote their ability, the crowd of Aβ (x-≥ 41) in the To change CSF. The methods involve measuring a first amount of soluble Aβ (x-≥41) in the CSF of a non-human animal used as a model of Alzheimer's disease; the administration the connection to a non-human animal; measuring a second amount of a soluble Aβ (x-≥41) in the CSF of the non-human animal; and comparing the first amount with the second amount. The difference indicates whether the compound increases Aβ (x-≥41) in the CSF, where In this case they may be significant in the treatment of Alzheimer's can; or the amount reduced, in which case the compound Reinforce Alzheimer's or could accelerate. The non-human animal is preferably a mammal, more preferably a rodent, and most preferably a mouse.

In einem weiteren Aspekt stellt diese Erfindung Verfahren zum Screenen einer Verbindung bereit, um ihre Fähigkeit zu bestimmen, die Menge sowohl von Aβ (x– ≥ 41) als auch Tau in der CSF zu verändern, involvierend das Messen einer ersten Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) eines nicht-menschlichen Tieres, verwendet als Modell der Alzheimer-Erkrankung; Messen einer ersten Menge von Tau in der CSF des nicht-menschlichen Tieres; Verabreichen der Verbindung an ein nicht-menschliches Tier; Messen einer zweiten Menge von besagtem einen oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF des nicht-menschlichen Tieres; Messen einer zweiten Menge von Tau in der CSF eines nicht-menschlichen Tieres; und Vergleichen der ersten Menge mit den jeweiligen zweiten Mengen, wobei der Unterschied andeutet, ob die Verbindung die Menge an löslichem Aβ (x– ≥ 41) verstärkt, vermindert oder unverändert lässt bzw. die Menge an Tau in der CSF verstärkt, vermindert oder unverändert lässt. Die Information ist bedeutsam, wie oben erwähnt, um Verbindungen zu identifizieren, die bedeutsam in der Behandlung von Alzheimer sein können oder welche Alzheimer verstärken oder beschleunigen könnten. Das nicht-menschliche Tier ist vorzugsweise ein Säugetier, mehr bevorzugt ein Nager und am meisten bevorzugt eine Maus.In In another aspect, this invention provides methods for screening a connection ready to determine their ability, the amount from both Aβ (x-≥41) and To change dew in the CSF, involving measuring a first set of one or more soluble Aβ (x-≥ 41) of one non-human animal used as a model of Alzheimer's disease; Measuring a first amount of dew in the CSF of the non-human animal; Administering the compound to a non-human animal; Measuring a second Amount of said one or more soluble Aβ (x-≥ 41) in the non-human CSF animal; Measuring a second amount of tau in the CSF of a non-human animal; and comparing the first amount with the respective second Quantities, the difference indicating whether the compound is the amount soluble Aβ (x- ≥ 41) amplified, diminished or unchanged leaves or the amount of tau in the CSF is increased, decreased or left unchanged. The Information is important, as mentioned above, to identify connections, that can be significant in the treatment of Alzheimer's or which increase Alzheimer's or could accelerate. The non-human animal is preferably a mammal, more preferably a rodent, and most preferably a mouse.

Kurze Beschreibung der ZeichnungenShort description the drawings

1 zeigt die Ergebnisse eines EILISA-Assays unter Verwendung von Antikörper 266 (gerichtet auf die Aβ-Verknüpfungsregion) sowie Antikörper 277/2 (gerichtet auf Aβ-Aminosäure 33–42), um Aβ (42) zu detektieren, aber nicht Aβ (28), Aβ (38) oder Aβ (40). 1 Figure 12 shows the results of an EILISA assay using antibody 266 (directed at the Aβ junction region) and antibody 277/2 (directed at Aβ amino acid 33-42) to detect Aβ (42) but not Aβ (28). , Aβ (38) or Aβ (40).

2 zeigt die Mengen von Aβ (x– ≥ 41) in CSF von Kontroll-Patienten (C) und AD-Patienten (AD) in Gruppe A, wie sie durch ELISA detektiert werden. 2 shows the levels of Aβ (x-≥41) in CSF from control patients (C) and AD patients (AD) in Group A as detected by ELISA.

3 zeigt die Menge von Aβ (x– ≥ 41) in CSF von AD-Patienten (AD) nicht-Alzheimer-neurologischen Kontrollen (NC) und Kontrollen (C) in Gruppe B, wie durch ELISA detektiert. 3 shows the amount of Aβ (x-≥41) in CSF of AD patients (AD) non-Alzheimer neurological controls (NC) and controls (C) in Group B as detected by ELISA.

4 zeigt die Mengen von Aβ (x– ≥ 41) in CSF von AD-Patienten (AD), nicht-Alzheimer-neurologischen Kontrollen (ND) und Nicht-Demenz-Kontrollen (NC), wie durch ELISA detektiert. 4 shows the levels of Aβ (x-≥41) in CSF of AD patients (AD), non-Alzheimer neurological controls (ND) and non-dementia controls (NC) as detected by ELISA.

5 zeigt die Mengen von Tau in CSF von Patienten mit Alzheimer-Krankheit (AD), nicht-Alzheimer-neurologischen Kontrollen (ND) und Nicht-Demenz-Kontroll-Patienten (NC). 5 shows the levels of tau in CSF of patients with Alzheimer's disease (AD), non-Alzheimer's neurological controls (ND), and non-dementia control patients (NC).

6 zeigt die Mengen von Aβ (x– ≥ 41) und Tau in CSF von Patienten mit Alzheimer-Krankheit (AD), nicht-Alzheimer-neurologischen Kontrollen (ND) und Nicht-Demenz-Kontrollen (NC). Daten der 4 und 5 werden kombiniert, um den Effekt der gleichzeitigen Betrachtung der beiden Messungen beim Diskriminieren der AD-Gruppe zu illustrieren. Die Linien deuten optimierte Cupoffs an. Der hohe Tau/niedrige Aβ (x– ≥ 41)-Quadrant enthält AD-Patienten mit nur einer einzigen Ausnahme (21 von 22 Patienten), wobei der niedrige Tau/hoch-Aβ (x– ≥ 41)-Quadrant nur Kontroll-Individuen enthält. 6 shows the levels of Aβ (x-≥41) and tau in CSF of patients with Alzheimer's disease (AD), non-Alzheimer's neurological controls (ND), and non-dementia controls (NC). Data of the 4 and 5 are combined to illustrate the effect of simultaneously considering the two measurements in discriminating the AD group. The lines indicate optimized cupoffs. The high tau / low Aβ (x-≥41) quadrant contains AD patients with only one exception (21 out of 22 patients), with the low tau / high Aβ (x-≥41) quadrant only control individuals contains.

Beschreibung der spezifischen AusführungsformenDescription of the specific embodiments

Die vorliegende Erfindung rührt zumindest teilweise von der Entdeckung her, dass die cerebrospinale Flüssigkeit ("CSF") von Individuen, die unter Alzheimer-Erkrankung leiden, im Allgemeinen Aβ (x– ≥ 41) in Mengen enthält, die am äußersten unteren Ende des normalen Bereichs liegen; der in CSF von Nicht-Alzheimer-Individuen vorliegt und insbesondere unterhalb von 0,5 ng/ml. Diese Entdeckung ist überraschend, da die Mehrheit der Aβ-Ablagerung in Gehirngewebe von Patienten, die unter Alzheimer-Erkrankung leiden, Aβ (1–42) darstellt und signifikant erhöht, im Vergleich zu den Mengen von Aβ (1–42) in Nicht-Alzheimer-Individuen ist.The present invention stems, at least in part, from the discovery that the cerebrospinal fluid ("CSF") of individuals suffering from Alzheimer's disease generally contains Aβ (x-≥41) in amounts at the extreme low end of the normal Area lie; which is present in CSF of non-Alzheimer individuals and in particular below 0.5 ng / ml. This discovery is surprising as the The majority of the Aβ deposition in brain tissue of patients suffering from Alzheimer's disease represents Aβ (1-42) and is significantly increased compared to the levels of Aβ (1-42) in non-Alzheimer's individuals.

Basierend auf dieser Entdeckung stellt die vorliegende Erfindung Verfahren zur Diagnose und zur Überwachung der Alzheimer-Erkrankung zur Verfügung. Gemäß eines Verfahrens wird eine Patientenprobe zuerst erhalten. Die Patientenprobe ist üblicherweise eine Flüssigkeitsprobe und vorzugsweise eine cerebrospinale Flüssigkeit. Anschließend wird die Menge des löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der Probe des Patienten gemessen. Ein bevorzugtes Verfahren zum Messen der Menge erfolgt durch Anwendung des Sandwichassays, wie hier beschrieben. Die gemessene Menge wird dann verglichen mit einem vorbestimmten Wert, wie z. B. einem Indikatorwert im Falle der Diagnose oder einem früheren Patientenwert im Falle der Überwachung.Based in this discovery, the present invention provides methods for diagnosis and monitoring Alzheimer's Disease. According to a method becomes a Patient sample first. The patient sample is common a liquid sample and preferably a cerebrospinal fluid. Subsequently, will the amount of soluble Aβ (x-≥41) in the Sample of the patient measured. A preferred method for measuring the amount is done by using the sandwich assay as described herein. The measured amount is then compared with a predetermined one Value, such as B. an indicator value in the case of diagnosis or a earlier Patient value in case of monitoring.

Der Status des Patienten wird bewertet basierend auf dem Unterschied zwischen beiden Mengen.Of the Status of the patient is assessed based on the difference between both quantities.

Wie in größerem Detail unten beschrieben, wird das Verfahren der vorliegenden Erfindung bedeutsam sowohl als positiver wie auch als negativer Indikator für AD und andere Aβ-verwandte Bedingungen in getesteten Individuen sein. Die Daten im experimentellen Abschnitt zeigen, dass Individuen, die nicht unter Alzheimer-Erkrankung leiden, CSF-Konzentrationen von löslichem Aβ (x– ≥ 41) aufweisen, die von 0,2 ng/ml bis etwa 1,0 ng/ml reichen. Jedoch Patienten mit Alzheimer-Erkrankung weisen CSF-Konzentrationen von löslichem Aβ (x– ≥ 41) im Allgemeinen unterhalb von 0,5 ng/ml auf. Folglich ist die gemessene Menge oberhalb des Indikatorwerts etwa 0,5 ng/ml eine sehr starke negative Indikation der Alzheimer-Erkrankung. Das heißt, dass Individuen mit solchen Spiegeln als weniger wahrscheinlich unter einer Aβ-verwandten Erkrankung, insbesondere unter Alzheimer-Erkrankung, leidend betrachtet werden müssen.As in greater detail described below, the method of the present invention significant both as a positive and as a negative indicator for AD and other Aβ-related Conditions in tested individuals. The data in the experimental Section show that individuals who are not suffering from Alzheimer's disease suffer from CSF levels of soluble Aβ (x-≥ 41) of 0.2 ng / ml to about 1.0 ng / ml. However, patients with Alzheimer's disease have CSF concentrations of soluble Aβ (x-≥ 41) in general below 0.5 ng / ml. Consequently, the measured amount is above of the indicator value about 0.5 ng / ml a very strong negative indication Alzheimer's disease. That is, individuals with such Mirrors are less likely to be among an Aβ-related Disease, especially with Alzheimer's disease, suffering Need to become.

Ein Indikatorwert von 0,7 ng/ml wird die Anzahl der falsch-negativen gemessenen Werte reduzieren und ist auch bedeutsam als vorbestimmte Menge. Im Gegensatz dazu wird dann eine gemessene Menge unterhalb des Indikatorwerts 0,5 ng/ml ein positiver Indikatorwert der Alzheimer-Erkrankung sein und Individuen, die diese Spiegel aufweisen, werden als höher wahrscheinlich an Alzheimer-Erkrankung leidend betrachtet. Ein Indikatorwert von 0,45 ng/ml reduziert die Anzahl der falsch-positiven Werte und ist auch bedeutsam als ein vorbestimmter Wert. Da jedoch Werte unter 0,5 ng/ml und 0,45 ng/ml am unteren Ende des normalen Bereichs gefundenen in Nicht-Alzheimer-Individuen liegen, reicht jedoch ein gemessener Wert unterhalb des Indikatorspiegels nicht aus, um selbst eine Diagnose der Alzheimer-Krankheit zur Verfügung zu stellen. Folglich werden die Verfahren der vorliegenden Erfindung bedeutsam als Teil einer diagnostischen Prozedur sein, die auch andere bekannte AD-Symptome berücksichtigen wird, wie z. B. diejenigen, beschrieben in den NINCDS-ADRDA-Kriterien (beispielsweise klinische Demenz und Gedächtnisbeeinträchtigungen).One Indicator value of 0.7 ng / ml will be the number of false-negative reduce measured values and is also significant as predetermined Amount. In contrast, then a measured amount below of the indicator value 0.5 ng / ml a positive indicator value of Alzheimer's disease and individuals who have these levels are likely to be higher considered to be suffering from Alzheimer's disease. An indicator value of 0.45 ng / ml reduces the number of false-positive values and is also significant as a predetermined value. However, as values below 0.5 ng / ml and 0.45 ng / ml found at the lower end of the normal range in non-Alzheimer's individuals However, a measured value below the indicator level is sufficient not to themselves a diagnosis of Alzheimer's disease available put. Consequently, the methods of the present invention be meaningful as part of a diagnostic procedure that too Consider other known AD symptoms is, such. Those described in the NINCDS-ADRDA criteria (for example, clinical dementia and memory impairment).

Die Erfindung rührt auch teilweise von der Entdeckung her, dass das Auffinden von Aβ (x– ≥ 41) am unteren Ende des Normalbereichs zusammen mit dem Auffinden von höheren als normalen Mengen an Tau in dem CSF eines Individuums ein stärker positiven Indikator der Alzheimer-Erkrankung darstellt, verglichen mit dem jeweiligen Einzelbefund und ein Finden von hohen Leveln Aβ (x– ≥ 41) und niedrigen Leveln an Tau in dem CSF eines Individuums ein sehr stark negativer Indikator der Alzheimer-Erkrankung ist. Folglich scheint die kombinierte Verwendung dieser beiden Marker eine signifikant komplementäre diagnostische Information zu liefern.The Invention stirs also in part from the discovery that finding Aβ (x-≥ 41) at the bottom End of normal range together with finding higher than normal levels of tau in the individual's CSF are more positive Indicator of Alzheimer's disease compared with the individual findings and a finding of high levels Aβ (x- ≥ 41) and low Levels of dew in the CSF of an individual are a lot more negative Indicator of Alzheimer's disease is. Consequently, the combined use of these two markers seems a significantly complementary one to provide diagnostic information.

Die Daten, präsentiert in 6, zeigen, dass Patienten, die hohe Tauwerte zeigen (oberhalb von etwa 0,3 ng/ml) und niedrige Aβ (x– ≥ 41) (unterhalb von etwa 0,5 ng/ml) eine 96%ige Wahrscheinlichkeit aufwiesen, an Alzheimer-Erkrankung zu leiden (22/23). 59% der an Alzheimer erkrankten Patienten wiesen in dieser Untersuchung (22/37) fallen in diese Kategorie. Im Gegensatz dazu wiesen Patienten, die geringe Tauwerte zeigten (unterhalb von etwa 300 pg/ml) sowie erhöhte Aβ (x– ≥ 41)-Werte eine 100%ige Wahrscheinlichkeit auf, nicht unter Alzheimer-Erkrankung zu leiden (28/28, 6). Etwas über die Hälfte der nicht an Alzheimer erkrankten Subjekte (28/52, 54%) fielen in die Kategorie. Zusammengenommen war die kombinierte Analyse von CSF-Tau und -Aβ (x– ≥ 41) von hoher Vorhersagekraft entweder für das Vor handensein oder die Abwesenheit der Alzheimer-Erkrankung in etwas mehr als der Hälfte der Individuen, die in dieser Studie untersucht wurden. Die kombinierten CSF Tau- und Aβ (x– ≥ 41)-Messungen waren nicht informativ in denjenigen Patienten, welche in die Niedrig-Aβ (x– ≥ 41)/Niedrig-Tau-Gruppe fielen. Nichtsdestoweniger ist die Fähigkeit irgendeines Tests, für den Einschluss oder den Ausschluss der Alzheimer-Erkrankung mit hoher Spezifizität und sogar moderater Sensivität Hilfestellung zu leisten, von größter Bedeutung.The data presented in 6 , show that patients presenting high tau (above about 0.3 ng / ml) and low Aβ (x-≥ 41) (below about 0.5 ng / ml) were 96% likely to have Alzheimer's disease Disease (22/23). 59% of Alzheimer's patients in this study (22/37) fall into this category. In contrast, patients who demonstrated low tau (below about 300 pg / ml) and elevated Aβ (x-≥41) values had a 100% chance of not suffering from Alzheimer's disease (28/28). 6 ). Just over half of non Alzheimer's subjects (28/52, 54%) fell into the category. Taken together, the combined analysis of CSF-tau and -Aβ (x-≥41) of high predictive power for either the presence or absence of Alzheimer's disease was in slightly more than half of the individuals studied in this study. The combined CSF tau and Aβ (x-≥41) measurements were not informative in those patients who fell into the low-Aβ (x-≥41) / low-tau group. Nonetheless, the ability of any assay to aid in the inclusion or exclusion of Alzheimer's disease with high specificity and even moderate sensitivity is of paramount importance.

Gemäß eines zweiten Verfahrens dieser Erfindung wird die Menge sowohl von löslichem Aβ (x– ≥ 41) als auch Tau in einer Patientenprobe gemessen. Ein bedeutsames Verfahren zum Bestimmen der Menge des Tau ist per ELISA wie im genaueren Detail unten beschrieben wird. Die gemessenen Mengen von Aβ (x– ≥ 41) und Tau werden dann verglichen mit vorbestimmten Werten für die jeweilige Größe. Der Status des Patienten wird, basierend auf dem Unterschied zwischen den vorbestimmten Werten und den gemessenen Werten, bewertet.According to a second method of this invention, the amount of both soluble Aβ (x-≥41) and tau in a patient sample is measured. A significant method for determining the amount of Tau is by ELISA as described in more detail below. The measured amounts of Aβ (x-≥41) and Tau are then compared to predetermined values for the respective size. The status of the patient is evaluated based on the difference between the predetermined values and the measured values.

Wie unten diskutiert, kann der Indikatorwert kalibriert werden, basierend auf der speziellen bindenden Substanz, die verwendet wird, und dem speziellen Aβ (x– ≥ 41)- und Tau-Protein, das nachgewiesen werden soll. Die Kalibration schließt den Nachweis der bindenden Substanz gegenüber Standards von Individuen ein, die eine Aβ-verwandte Erkrankung aufweisen, sowie gegenüber Kontrollstandards von Individuen, die keine solche Erkrankung aufweisen. Indikatorwerte werden aus diesen Ergebnissen ausgewählt, basierend auf der Anzahl der falsch-positiven oder falsch-negativen Werte, die der Anwender zu tolerieren bereit ist. Man erwartet, dass Indikatorwerte, welche unterschiedliche Bindungssubstanzen verwenden, welche gerichtet gegen Targets, wie hier beschrieben, grob gleich zu den Indikatorwerten, wie hier beschrieben, sein werden. Indikatorwerte unterhalb 0,4 ng/ml für Aβ (x– ≥ 41) und oberhalb 0,4 ng/ml für Tau senken die Anzahl der falsch-positiven Ergebnisse; während Indikatorwerte oberhalb 0,7 ng/ml für Aβ (x– ≥ 41) und unterhalb 0,2 ng/ml für Tau das Potenzial für eine falsche Indikation für das Nichtvorhandensein von Alzheimer-Erkrankung senken.As discussed below, the indicator value can be calibrated based on the special binding substance that is used and that special Aβ (x-≥ 41) - and Tau protein, that to be detected. The calibration concludes the detection of the binding Substance over Standards of individuals who have an Aβ-related disease, as well as opposite Control standards of individuals who have no such disease. Indicator values are selected based on these results on the number of false-positive or false-negative values, which the user is ready to tolerate. It is expected that indicator values, which use different binding substances which are directed against targets, as described here, roughly equal to the indicator values, as described here, will be. Indicator values below 0.4 ng / ml for Aβ (x-≥ 41) and above 0.4 ng / ml for Tau lower the number of false-positive results; while indicator values above 0.7 ng / ml for Aβ (x-≥41) and below 0.2 ng / ml for Tau the potential for a wrong indication for reduce the absence of Alzheimer's disease.

Falls der Grund für die reduzierten CSF-Aβ (x– ≥ 41) Werte in AD tatsächlich sekundär für die voranschreitende Plaquesabscheidung ist, könnte erklärt werden, warum eine substanzielle Anzahl von neurologisch erkrankten Subjekten und wenigen Kontrollsubjekte sich mit niedrigen Aβ (x– ≥ 41)-Spiegeln in CSF zeigten. Es besteht die Hypothese, dass die Plaquesabscheidung kognitiven Störungen vorausgeht und ein signifikanter Anteil dieser zuvor Nicht-AD-Subjekt dürfte wohl AD innerhalb der nächsten wenigen Jahre entwickeln (DMA Mann et al. (1992) Neurodegeneration 1: 201215 und DL Price et al. (1991) Neurobiol Aging 12: 295–312). Langzeitstudien sind offensichtlich vonnöten, um die Möglichkeit zu adressieren, dass Aβ (x– ≥ 41)-Spiegel prognostischen Charakter für AD aufweisen.If the reason for the reduced CSF-Aβ (x-≥41) values in AD actually secondary for the progressing plaque deposition, could be explained why a substantial Number of neurologically ill subjects and few control subjects with low Aβ (x-≥41) levels in CSF showed. There is a hypothesis that the plaque deposition cognitive disorders precedes and a significant portion of this previously non-AD subject might probably AD within the next a few years (DMA Mann et al. (1992) Neurodegeneration 1: 201215 and DL Price et al. (1991) Neurobiol Aging 12: 295-312). Long-term studies are obviously needed for the possibility to address that Aβ (x-≥ 41) levels prognostic character for AD have.

Man hat auch gefunden, dass Spiegel an Tau in AD-CSF nicht mit dem Alter, MMSE, dem gesamten Aβ, Aβ42 oder ApoEE4 korrelieren. Obwohl der genaue Grund für den Anstieg von Tau in AD unklar bleibt, ist er wahrscheinlich aufgrund des erhöhten Tauspiegels im AD-Gehirngewebe (S. Khatoon et. al. (1992) J Neurochem 59: 750–753) kombiniert mit der voranschreitenden Degeneration von Neuronen in dieser Erkrankung.It has also been found that levels of tau in AD-CSF do not correlate with age, MMSE, total Aβ, Aβ 42 or ApoE E4 . Although the exact reason for the increase in tau in AD remains unclear, it is likely due to the increased levels in AD brain tissue (S. Khatoon et al., (1992) J Neurochem 59: 750-753) combined with the progressive degeneration of AD Neurons in this disease.

Der Sandwich-Assay beschrieben im experimentellen Abschnitt, verwendete Antikörper erzeugt gegen Verknüpfungsregion von Aβ und gegen Reste 33–42 von Aβ. In diesem Assay zeigten die Alzheimer Patienten im Allgemeinen Spiegel von Aβ (x– ≥ 41) unterhalb von 0,5 ng/ml, wie durch Antikörper nachgewiesen wurde. Der Indikatorwert von 0,5 ng/ml ist teilweise eine Funktion der speziellen Peptide, erkannt durch die verwendeten Antikörper, wie auch der Peptidcharge verwendet zum Durchführen der Kalibrierung. Folglich kann der Anwender die vorbestimmte Menge auf eine Rekalibrierung gründen unter Verwendung von Reagenzien und Protokollen, die verwendet werden müssen, um Aβ (x– ≥ 41) in dem Test nachzuweisen. Zusätzlich zur anfänglichen Diagnose des Aβ-verwandten Zustandes können die gemessen Konzentrationen von Aβ überwacht werden, um das Voranschreiten der Erkrankung zu verfolgen und möglicherweise die Effektivität der Behandlung zu verfolgen (wenn solche Behandlungen verfügbar werden). Man würde erwarten, dass Spiegel von Aβ (x– ≥ 41) mit voranschreitender Erkrankung absinken würden.Of the Sandwich assay described in the experimental section, used antibody generated against linking region from Aβ and against residues 33-42 from Aβ. In this assay, Alzheimer's patients generally showed levels of Aβ (x-≥ 41) below of 0.5 ng / ml, as by antibody was detected. The indicator value of 0.5 ng / ml is partial a function of the specific peptides recognized by the ones used Antibody, as well as the peptide lot used to perform the calibration. Consequently, can the user set the predetermined amount to a recalibration below Use of reagents and protocols that are used have to, around Aβ (x-≥ 41) in the Prove test. In addition to initial Diagnosis of Aβ-related Condition can the measured concentrations of Aβ are monitored to progress to track the disease and possibly the effectiveness of the treatment to track (if such treatments become available). One would expect that level of Aβ (x- ≥ 41) progresses Illness would fall.

Die Bezeichnung "Amyloid-Aβ-Peptid" oder "Aβ", wie hier verwendet, bezieht sich auf ein etwa 4,2 kD-Protein, welches in den Gehirnen von AD, Down-Syndrom oder HCHWA-D und einigen normal gealterten Subjekten eine Untereinheit der amyloiden Filamente ausbildet, umfassend die senilen (amyloiden) Plaques und die amyloiden Ablagerungen in kleinen cerebralen und menigealen Blutgefäßen (amyloide Angiopathie). Aβ kann in einer filamentösen polymeren Form auftreten (in dieser Form zeigt es die Congorot und Thioflavin-S-Farbstoff-bindenden Charakteristika von Amyloid, die in Verknüpfung damit beschrieben werden). Aβ kann auch in nicht-filamentöser Form auftreten ("präamyloide" oder "amorphe" oder "diffuse" Ablagerungen) und zwar in Gewebe, wobei in dieser Form keine nachweisbare doppelbrechende Färbung durch Congorot auftritt. Ein Teil dieses Proteins in der unlöslichen Form, erhalten aus menigealen Blutgefäßen wird in US-Patent Nr. 4,666,829 beschrieben. Aβ ist ein etwa 39–43 Aminosäurefragment eines großen membranumspannenden Glycoproteins, das als das Aβ-amyloide Vorläuferprotein (amyloid precursor protein, APP) bezeichnet wird, und durch ein Gen auf dem langen Arm des menschlichen Chromosoms codiert wird. Formen von Aβ, welche länger als 43 Aminosäuren sind, sind hier auch eingeschlossen. Aβ ist des Weiteren charakterisiert durch seine relative Beweglichkeit in der SDS-Polyacrylamid-Gel-Elektrophorese oder in der High-performance-liquidchromatography (HPLC). Eine Sequenz für eine 43-Aminosäure-Version von Aβ ist die Folgende:
1
Asp Ala Glu Phe Arg His Asp Ser Gly Tyr
11
Glu Val His His Gln Lys Leu Val Phe Phe
21
Ala Glu Asp Val Gly Ser Asn Lys Gly Ala
31
Ile Ile Gly Leu Met Val Gly Gly Val Val
41
Ile Ala Thr [SEQ ID NR: 1).
As used herein, the term "amyloid Aβ peptide" or "Aβ" refers to an approximately 4.2 kDa protein which is found in the brains of AD, Down syndrome or HCHWA-D and some normal aged subjects Subunit of amyloid filaments forming the senile (amyloid) plaques and the amyloid deposits in small cerebral and meningeal blood vessels (amyloid angiopathy). Aβ can occur in a filamentous polymeric form (in this form, it shows the congo red and thioflavine S dye-binding characteristics of amyloid described in connection therewith). Aβ may also occur in non-filamentous form ("pre-amyloid" or "amorphous" or "diffuse" deposits) in tissue, in which form there is no detectable birefringent coloration by Congo red. A portion of this protein in the insoluble form obtained from meningeal blood vessels is described in U.S. Patent No. 4,666,829. Aβ is an approximately 39-43 amino acid fragment of a large membrane spanning glycoprotein, referred to as the Aβ amyloid precursor protein (APP), encoded by a gene on the long arm of the human chromosome. Forms of Aβ longer than 43 amino acids are also included here. Aβ is further characterized by its relative mobility in SDS-polyacrylamide gel electrophoresis or in high-performance liquid chromatography (HPLC). A sequence for a 43 amino acid version of Aβ is the following:
1
Asp Ala Glu Phe Arg His Asp Ser Gly Tyr
11
Glu Val His His Gln Lys Leu Val Phe Phe
21
Ala Glu Asp Val Gly Ser Asn Lys Gly Ala
31
Ile Ile Gly Leu Met Val Gly Gly Val Val
41
Ile Ala Thr [SEQ ID NO: 1].

Wie hier verwendet, bezieht sich Aβ auch auf verwandte polymorphe Formen von Aβ, einschließend diejenigen, die aus Mutationen in der Aβ-Region des APP-normalen Gens resultieren.As used here, Aβ also refers on related polymorphic forms of Aβ, including those derived from mutations in the Aβ region of the APP normal gene.

Der Begriff "Aβ-Fragment", wie hier verwendet, bezieht sich auf Fragmente und Abbauprodukte von Aβ, welche in niedrigen Konzentrationen der Säugetierzellen erzeugt werden. Spezielle Aβ-Fragmente haben ein Molekulargewicht von etwa 3 kD und man glaubt derzeit, dass sie Peptide einschließen mit beispielsweise den Aminosäureresten 3–34, 6–27, 6–34, 6–35, 6–42, 11–34, 11–40, 17–40, 1143 und 12–43 von Aβ.Of the Term "Aβ fragment" as used herein refers to fragments and degradation products of Aβ, which in low concentrations of mammalian cells. Special Aβ fragments have a molecular weight of about 3 kD and it is currently believed that they include peptides with, for example, the amino acid residues 3-34, 6-27, 6-34, 6-35, 6-42, 11-34, 11-40, 17-40, 1143 and 12-43 from Aβ.

Wie hier verwendet, bezieht sich der Begriff "Aβ (x– ≥ 41)" auf Aβ, dessen Aminoterminus mit der Aminosäure Nr. 1 von Aβ beginnt oder welches trunkiert ist, wobei dessen Carboxyterminus über die Aminosäure Nr. 40 hinausgeht. Diese Peptide und Fragmente umfassen heterogene Gruppen. Beispielsweise wurden Aβ (6–52), Aβ (11–42) und Aβ (12–43) alle in der CSF gefunden. Jedoch ist diese Liste nicht als exklusive Liste gedacht. Andere Peptide, welche unter die Gruppe fallen, existieren vermutlich in der CSF und sind mit den Verfahren, wie hier beschrieben, nachweisbar.As As used herein, the term "Aβ (x-≥41)" refers to Aβ whose Aminoterminus with the amino acid No 1 starts from Aβ or which is truncated, with its carboxy terminus on the Amino acid no. 40 goes out. These peptides and fragments include heterogeneous groups. For example, Aβ (6-52), Aβ (11-42) and Aβ (12-43) all found in the CSF. However, this list is not exclusive Thought list. Other peptides that fall under the group exist presumably in the CSF and are using the methods as described here, detectable.

Die speziellen Peptide, gemessen von innerhalb der Gruppe von allen Aβ (x– ≥ 41) hängen von dem speziellen Messverfahren, das eingesetzt wird, ab. Im Falle der Verwendung von bindenden Substanzen, wie z. B. Antikörpern, kann die bindenden Substanz auf eines oder mehrere innerhalb der Gruppe von Peptiden gerichtet sein. Beispielsweise wird ein Antikörper erzeugt gegen Aminosäure 33–42 von Aβ, der nicht mit Aβ (1–40) kreuzreagiert an Aβ (x– 42) binden. Er kann auch an Aβ (x– 41) und Aβ (x– 43) binden. Gemäß einer Ausführungsform der Erfindung schließt das Verfahren das Bestimmen der Menge von Aβ (x– ≥ 41) mit mindestens den Aminosäuren 13–41 von Aβ ein. Diese Spezies kann gemessen werden unter Verwendung eines Sandwichassays, der Antikörper einsetzt, welche die Verknüpfungsregion (Aminosäuren 13–26) erkennen und Antikörper erzeugt durch Immunisierung mit einem Hapten mit den Aminosäuren 33–42, wie im Beispiel beschrieben.The special peptides measured from within the group of all Aβ (x-≥ 41) depend on the special measuring method used. In the event of the use of binding substances, such as. As antibodies, can the binding substance on one or more within the group be directed by peptides. For example, an antibody is generated against amino acid 33-42 from Aβ, which does not crossreact with Aβ (1-40) bind to Aβ (x-42). He may also respond to Aβ (x-41) and Bind Aβ (x-43). According to one embodiment the invention concludes the method comprises determining the amount of Aβ (x-≥41) with at least amino acids 13-41 of Aβ. This species can be measured using a sandwich assay, the antibody which uses the linking region (Amino acids 13-26) recognize and antibodies produced by immunization with a hapten with amino acids 33-42 as described in the example.

Die Bezeichnung "Aβ-Verknüpfungsregion", wie hier verwendet, bezieht sich auf eine Region von Aβ, deren Mittelpunkt an der Stelle von Aminosäureresten 16 und 17 (Lys16 und Leu17) liegt, was ein Target für die proteolytische Verarbeitung von APP ist. Solche Verarbeitung resultiert in einer Vielzahl von APP-Fragmenten, welche beispielsweise an Aminosäure 16 von Aβ enden, und welche folglich potenziell immunologisch kreuzreaktiv mit Antikörpern gegen das intakte Aβ-Molekül sind, das im Verfahren der vorliegenden Erfindung identifiziert werden soll. Antikörper erzeugt gegen ein synthetisches Peptid, einschließend Aminosäurereste 19–29, konnten als die notwendige Spezifität zeigend gefunden werden.The term "Aβ linking region" as used herein refers to a region of Aβ whose midpoint is at the site of amino acid residues 16 and 17 (Lys 16 and Leu 17 ), which is a target for the proteolytic processing of APP. Such processing results in a variety of APP fragments which, for example, terminate at amino acid 16 of Aβ, and which consequently are potentially immunologically cross-reactive with antibodies to the intact Aβ molecule to be identified in the method of the present invention. Antibody generated against a synthetic peptide, including amino acid residues 19-29, could be found to show the necessary specificity.

Der Begriff "Amyloid-β-Vorläuferprotein" (APP), wie hier verwendet, ist als ein Polypeptid definiert, das durch ein Gen des gleichen Namens codiert wird und in Menschen auf dem langen Arm von Chromosom 21 lokalisiert ist und welches Aβ innerhalb seines Carboxyldrittels einschließt. APP ist ein glycosyliertes, eine einzelne Membran aufspannendes Protein, exprimiert in einer großen Vielzahl von Zellen in vielen Säugetiergeweben. Beispiele spezifischer Isotypen von APP, von denen man derzeit weiß, dass sie in Menschen existieren, sind das 695-Aminosäurepolypeptid beschrieben von Kang et al. (1987) Nature 325: 733–736, hier als das "normale" APP bezeichnet; das 751-Aminosäurepolypeptid, beschrieben von Ponte et al. (1988) Nature 331: 525–527 (1988) und Tanzi et al. (1988) Nature 331: 528–530; und das 770-Aminosäurepolypeptid, beschrieben von Kitaguchi et al. (1988) Nature 331: 530–532.Of the Term "amyloid β-precursor protein" (APP), as here is defined as a polypeptide that is linked by a gene of the the same name is encoded and in people on the long arm from chromosome 21 and which Aβ is located within its carboxyl third includes. APP is a glycosylated spanning a single membrane Protein expressed in a large variety of cells in many mammalian tissues. Examples of specific isotypes of APP currently known to be they exist in humans are described by the 695-amino acid polypeptide of Kang et al. (1987) Nature 325: 733-736, referred to herein as the "normal" APP; the 751-amino acid polypeptide, described by Ponte et al. (1988) Nature 331: 525-527 (1988) and Tanzi et al. (1988) Nature 331: 528-530; and the 770 amino acid polypeptide, described by Kitaguchi et al. (1988) Nature 331: 530-532.

Beispiele spezifischer Varianten von APP schließen Punktmutationen ein, die sowohl in Position als auch Phenotyp unterscheiden können (für einen Review betreffend bekannte Varianten-Mutationen siehe Hardy (1992) Nature Genet. 1: 233234).Examples specific variants of APP include point mutations that Both in position and phenotype can distinguish (for a Review concerning known variant mutations see Hardy (1992) Nature Genet. 1: 233234).

Die Bezeichnung "Aβ-verwandter Zustand", wie hier verwendet, ist definiert als einschließend die Alzheimer-Erkrankung (was familiäre Alzheimer-Erkrankung einschließt), Down-Syndrom, HCHWA-D und vorangeschrittene Alterung des Gehirns.The Name "Aβ-related Condition ", as here is defined as including Alzheimer's disease (which family Including Alzheimer's disease), Down syndrome, HCHWA-D and advanced brain aging.

Wie hier verwendet, bezieht sich "Tau" auf die Familie von Mikrotubulus-assoziierten Proteinen. Die gepaarten helikalen Filamente der neurofübrillären Tangles im Gehirn eines an Alzheimer-Erkrankung leidenden Patienten bestehen aus dem Tauprotein. (Siehe beispielsweise M. Goedert et al. (1989) Neuron 3: 519–526 und M. Goedert (1993) TINS 16: 460–465) Goedert et al. (1989) präsentiert auch eine DNA und eine Aminosäuresequenz mit Tau.As Used here, "dew" refers to the family of microtubule-associated proteins. The paired helical Filaments of neurofibrillary tangles in the brain of a patient with Alzheimer's disease from the dew protein. (See, for example, M. Goedert et al. (1989) Neuron 3: 519-526 and M. Goedert (1993) TINS 16: 460-465) Goedert et al. (1989) presents also a DNA and an amino acid sequence with dew.

Der Begriff "Körperflüssigkeit", wie hier verwendet, betrifft diejenigen Flüssigkeiten eines Säugetier-Wirts, von denen man erwarten wird, dass sie nachweisbare Mengen von Aβ, Aβ-Fragmente oder Tauprotein enthalten, spezifisch einschließend cerebrospinale Flüssigkeit (CSF), Blut, Urin und peritoneale Flüssigkeit. Die Bezeichnung "Blut" bezieht sich sowohl auf Blut im Ganzen als auch auf Blutplasma und Serum.Of the Term "body fluid" as used herein concerns those liquids a mammal host, which will be expected to contain detectable levels of Aβ, Aβ fragments or containing tau protein, specifically including cerebrospinal fluid (CSF), blood, urine and peritoneal fluid. The term "blood" refers both on blood as a whole as well as on blood plasma and serum.

Die Verfahren und Systeme dieser Erfindung schließen die Fähigkeit ein, Spezies von Aβ zu detektieren, welche über Aminosäure Nr. 40 am carboxy-terminalen Ende hinausgehen und folglich, die Fähigkeit, sie von kürzeren Spezies, wie z. B. Aβ (40) zu unterscheiden. Während der Nachweis von Aβ (x– ≥ 41) durch irgendwelche Verfahren, bekannt im Stand der Technik, zum Nachweis von Peptiden realisiert werden kann, ist die Anwendung von immunologischen Nachweistechniken, welche bindende Substanzen, wie Antikörpern, Antikörperfragmente, rekombinante Antikörper und dergleichen, einschließen, bevorzugt. Besonders geeignete Nachweistechniken schließen ELISA, Westernblotting, Radioimmunoassay und dergleichen ein. Geeignete immunologische Verfahren, die einen einzelnen Antikörper einschließen, werden auch betrachtet, beispielsweise ein Radioimmunoassay unter Verwendung einer spezifischen Antikörpers gegen ≥ 41-Formen von Aβ; oder Einzel-Antikörper-ELISA-Verfahren.The Methods and systems of this invention include the ability to detect species of Aβ, which over amino acid No. 40 at the carboxy-terminal end, and consequently, the Ability, from shorter ones Species, such as B. Aβ (40) to distinguish. While the detection of Aβ (x-≥ 41) any methods known in the art for detection can be realized by peptides, is the application of immunological Detection techniques that detect binding substances such as antibodies, antibody fragments, recombinant antibodies and the like, include prefers. Particularly suitable detection techniques include ELISA, Western blotting, radioimmunoassay and the like. Suitable immunological Procedures that include a single antibody will become also considered, for example, a radioimmunoassay using a specific antibody against ≥ 41 shapes from Aβ; or Single antibody ELISA methods.

Folglich stellt diese Erfindung auch Antikörper bereit, die spezifisch für Aβ (x– ≥ 41) sind, die nicht mit Aβ (≥ 40) kreuzreagieren.consequently This invention also provides antibodies that are specific for Aβ (x-≥ 41), which do not cross react with Aβ (≥ 40).

Diese Antikörper können hergestellt werden durch Immunisieren von Tieren mit synthetischen Peptiden, welche Aminosäuren oberhalb Nr. 40 von Aβ enthalten. Beispielsweise kann das synthetische Peptid Aminosäuren 33–42 einschließen. Ein spezifisches Beispiel für die Produktion eines solchen Antikörpers wird im experimentellen Abschnitt zur Verfügung gestellt.These antibody can be prepared by immunizing animals with synthetic Peptides, which amino acids contained above No. 40 of Aβ. For example, the synthetic peptide may include amino acids 33-42. One specific example of the production of such an antibody is experimental Section available posed.

Gemäß einer Ausführungsform der Erfindung involviert die Detektion und die Messung von Aβ (x– ≥ 41)-Peptiden die Verwendung von zwei Antikörpern, einer spezifisch für ein Epitop, enthaltend Aminosäuren über Nr. 40 in Aβ hinaus und ein anderer Antikörper, der in der Lage ist, Aβ und Aβ-Fragmente von anderen APP-Fragmenten zu unter scheiden, die sich möglicherweise in einer Probe finden. Insbesondere wurde festgestellt, dass Antikörper, die monospezifisch für die Verknüpfungsregion von Aβ sind, in der Lage sind, Aβ von anderen APP-Fragmenten zu unterscheiden. Die Verknüpfungsregion von Aβ weist ihre Mitte bei den Aminosäureresten 16 und 17 auf, typischerweise aufspannend Aminosäurereste 13–26, und solche Verknüpfungs-spezifischen Antikörper können hergestellt werden unter Verwendung von synthetischen Peptiden mit der Sequenz als ein Immunogen.According to one embodiment The invention involves the detection and measurement of Aβ (x-≥41) peptides the use of two antibodies, a specific for an epitope containing amino acids via No. 40 in Aβ addition and another antibody, which is capable of Aβ and Aβ fragments different from other APP fragments that may be to find in a sample. In particular, it has been found that antibodies that monospecific for the linking region are from Aβ, are able to Aβ from others To distinguish APP fragments. The linking region of Aβ has its Middle at the amino acid residues 16 and 17, typically spanning amino acid residues 13-26, and such linking-specific antibody can be prepared using synthetic peptides with the Sequence as an immunogen.

Eine bevorzugte Immunoassaytechnik ist ein Zwei-Stellen- oder "Sandwich"-Assay, der einen verknüpfungsspezifischen Antikörper als den einfangenden Antikörper (gebunden an eine feste Phase) und einen zweiten Antikörper, der ein Epitop bindet, das die Aminosäuren über Nr. 40 in Aβ enthält, einsetzt. Spezielle Verfahren zum Herstellen solcher Antikörper und zur Verwendung solcher Antikörper in einem exemplarischen ELISA werden in einem experimentellen Abschnitt im Folgenden dargestellt sowie in der verwandten US-Patentanmeldung 07/965,972, supra.A preferred immunoassay technique is a two-site or "sandwich" assay that includes a linking specific antibody as the capture antibody (bound to a solid phase) and a second antibody, the an epitope which contains the amino acids via No. 40 in Aβ. Specific methods for making and using such antibodies antibody in an exemplary ELISA will be in an experimental section shown below and in the related US patent application 07 / 965,972, supra.

Antikörper spezifisch für Aβ können hergestellt werden gegen ein geeignetes Antigen oder Hapten, umfassend das erwünschte Targetepitop, wie z. B. die Verknüpfungsregion, bestehend aus Aminosäureresten 13–29 und den Carboxyterminus, bestehend aus den Aminosäureresten 33–42. Günstigerweise können die synthetischen Peptide durch konventionelle Festphasentechniken hergestellt werden, gekoppelt an ein geeignetes Immunogen und verwendet werden, um Antiseren und monoklonale Antikörper durch konventionale Techniken herzustellen. Geeignete Peptidhaptene werden üblicherweise zumindest fünf benachbarte Reste von Aβ umfassen und können mehr als sechs Reste einschließen.Antibody specific for Aβ can be made against a suitable antigen or hapten comprising the desired target epitope, such as B. the linking region, consisting of amino acid residues 13-29 and the carboxy terminus consisting of amino acid residues 33-42. conveniently, can the synthetic peptides by conventional solid-phase techniques prepared, coupled to a suitable immunogen and used be to antisera and monoclonal antibodies by conventional techniques manufacture. Suitable peptide haptens are usually at least five adjacent Include residues of Aβ and can more than six residues.

Synthetische Polypeptidhaptene können hergestellt werden durch die wohl bekannte Merrifield-Festphasen-Synthesetechnik, in welcher Aminosäuren sequenziell zu einer wachsenden Kette gegeben werden (Merrifield (1963) J. Am. Chem. Soc. 85: 2149–2156). Die Aminosäuresequenz kann auf der Sequenz von Aβ, wie oben dargestellt, basieren.synthetic Polypeptidhaptene can prepared by the well-known Merrifield solid-phase synthesis technique, in which amino acids be added sequentially to a growing chain (Merrifield (1963) J. Am. Chem. Soc. 85: 2149-2156). The amino acid sequence can be on the sequence of Aβ, like shown above.

Sobald eine hinreichende Menge an Polypeptidhapten erhalten wurde, kann es an einen geeigneten immunogenen Träger konjugiert werden, wie z. B. Serumalbumin, Keyhole- Limpet-Hämocyanin oder andere geeignete Proteinträger, wie sie allgemein beschrieben werden in Hudson und Hay, Practical Immunology, Blackwell Scientific Publications, Oxford, Kapitel 1.3, 1980. Ein exemplarischer immunogener Träger, eingesetzt in den Beispielen wie unten bereitgestellt, ist der α-CD3E-Antikörper (Boehringer-Mannheim, Klon-Nr. 145-2C11).Once a sufficient amount of polypeptide hapten has been obtained, it can be conjugated to a suitable immunogenic carrier, such as e.g. Serum albumin, keyhole limpet hemocyanin or other suitable protein carriers as generally described in Hudson and Hay, Practical Immunology, Blackwell Scientific Publications, Oxford, Chapter 1.3, 1980. An exemplary immunogenic carrier used in the Examples as provided below , is the α-CD3 E antibody (Boehringer-Mannheim, clone No. 145-2C11).

Sobald eine hinreichende Menge des Immunogens erhalten worden ist, können Antikörper spezifisch für gewünschte Epitop durch in vitro- oder in vivo-Techniken erzeugt werden. in vitro-Techniken schließen das Aussetzen der Lymphozyten gegen Immunogene ein, während in vivo-Techniken die Injektion der Immunogene in geeignete Wirbeltierwirte verlangen. Geeignete Wirbeltierwirte sind nicht menschlicher Natur, einschließlich Mäuse, Ratten, Kaninchen, Schafe, Ziegen und dergleichen. Immunogene werden in die Tiere injiziert gemäß einem vorbestimmten Schema und die Tiere werden periodisch zur Ader gelassen, wobei die Abfolge der Blutfraktionen verbesserte Titer und Spezifität aufweisen. Die Injektionen können intramuskulär, intraperitoneal, subkutan oder dergleichen erfolgen und ein Adjuvans, wie z. B. das unvollständige Freund-Adjuvans kann eingesetzt werden.As soon as a sufficient amount of the immunogen has been obtained, antibodies specific for desired epitope produced by in vitro or in vivo techniques. in vitro techniques shut down the exposure of the lymphocytes to immunogens while in In vivo techniques include injection of the immunogens into suitable vertebrate hosts desire. Suitable vertebrate hosts are not human, including mice Rats, rabbits, sheep, goats and the like. Become immunogens injected into the animals according to a predetermined pattern and the animals are periodically bled, the sequence of blood fractions having improved titers and specificity. The injections can intramuscularly, carried out intraperitoneally, subcutaneously or the like and an adjuvant, such as B. the incomplete Freund's adjuvant can be used.

Falls gewünscht können monoklonale Antikörper erhalten werden durch Präparieren von immortalisierten Zelllinien, die in der Lage sind, Antikörper mit gewünschter Spezifität zu erzeugen. Solche immortalisierten Zelllinien können erzeugt werden auf verschiedene Art und Weise. Günstigerweise wird ein kleines Wirbeltier, wie z. B. eine Maus, hyperimmunisiert mit dem gewünschten Immunogen durch das gerade beschriebene Verfahren. Das Wirbeltier wird dann getötet, üblicherweise einige Tage nach der letzten Immunisierung. Die Zellen der Milz werden entfernt und die Zellen der Milz werden immortalisiert. Die Art und Weise der Immortalisierung ist nicht kritisch. Derzeit ist die am meisten übliche Technik die Fusion mit einem Myelom-Zell-Fusions-Partner, wie zuerst beschrieben von Kohler and Milstein (1975) Nature 256: 495–497. Andere Techniken schließen die EBV-Transformation, Transformation mit nackter DNA, beispielsweise durch Onkogene, Retroviren, etc. ein oder irgendwelche anderen Verfahren, die zum stabilen Erhalt der Zelllinie und zur Produktion monoklonaler Antikörper beitragen. Spezifische Techniken zum Herstellen monoklonaler Antikörper werden beschrieben in Antibodies: A Laboratory Manual, Harlow und Lane, Hrsg., Cold Spring Harbor Laboratory, 1988.If required can monoclonal antibodies to be obtained by dissecting of immortalized cell lines that are capable of carrying antibodies desired specificity to create. Such immortalized cell lines can be generated be in different ways. Conveniently, a small Vertebrate, such. As a mouse, hyperimmunized with the desired Immunogen by the method just described. The vertebrate is then killed, usually a few days after the last immunization. The cells of the spleen are removed and the cells of the spleen are immortalized. The Way of immortalization is not critical. Currently is the most common Technique fusion with a myeloma cell fusion partner, as first described by Kohler and Milstein (1975) Nature 256: 495-497. Other techniques shut down the EBV transformation, transformation with naked DNA, for example through oncogenes, retroviruses, etc., or any other method, for the stable maintenance of the cell line and for the production of monoclonal antibody contribute. Specific techniques for producing monoclonal antibodies will be described in Antibodies: A Laboratory Manual, Harlow and Lane, Ed., Cold Spring Harbor Laboratory, 1988.

Zusätzlich zu den monoklonalen Antikörpern und den polyklonalen Antikörpern (Antiseren) werden die Detektionstechniken der vorliegenden Erfindung auch in der Lage sein, Antikörperfragmente einzusetzen, wie z. B. F (ab), Fv, VL, VH und andere Fragmente. Bei der Verwendung von polyklonalen Antikörpern kann es jedoch notwendig sein, die Antiseren gegen Targetepitope zu adsorbieren, um eine monospezifische Antikörperpopulation zu erzeugen. Es wird auch möglich sein, rekombinant erzeugte Antikörper einzusetzen (Immunoglobuline) sowie Varianten davon, wie sie nun gut in der Patent- und wissenschaftlichen Literatur beschrieben werden. Siehe beispielsweise EPO 8430268.0; EPO 85102665.8; EPO 85305604.2; PCT/GB 85/00392; EPO 85115311.4; PCT/US86/002269; und die japanische Anmeldung Nr. 85239543. Es wäre auch möglich, andere rekombinante Proteine zu erzeugen, welche die Bindungsspezifität von Antikörpern, hergestellt wie gerade beschrieben, mimen würden.In addition to the monoclonal antibodies and the polyclonal antibodies (antisera), the detection techniques of the present invention will also be capable of employing antibody fragments, e.g. F (ab), Fv, V L , V H and other fragments. However, with the use of polyclonal antibodies, it may be necessary to adsorb the antisera to target epitopes to create a monospecific antibody population. It will also be possible to use recombinantly produced antibodies (immunoglobulins) as well as variants thereof, as well described in the patent and scientific literature. See, for example, EPO 8430268.0; EPO 85102665.8; EPO 85305604.2; PCT / GB 85/00392; EPO 85115311.4; PCT / US86 / 002269; and Japanese Application No. 85239543. It would also be possible to produce other recombinant proteins that would mimic the binding specificity of antibodies prepared as just described.

Die Detektion von Tau kann auch realisiert werden durch irgendwelche Verfahren, die im Stand der Technik zum Detektieren von Peptiden bekannt sind. Die Verwendung von immunologischen Detektionstechniken, welche Bindungssubstanzen einsetzt, ist jedoch bevorzugt. Bedeutsame Detektionstechniken schließen alle der oben genannten ein. ELISA-Assays, involvierend einen einfangenden Antikörper und einen gelabelten Detektionsantikörper, beide gegen Tau, sind insbesondere bedeutsam.The Detection of dew can also be realized by any Methods known in the art for detecting peptides are known. The use of immunological detection techniques, however, which uses binding substances is preferred. significant Detection techniques close all the above one. ELISA assays involving a trapping antibody and a labeled detection antibody, both against Tau especially significant.

Antikörper gegen Tau können erzeugt werden durch Impfen der Tiere mit Tau, aufgereinigt aus AD-Gehirnen oder aus rekombinanten Quellen. Rekominantes Tau kann erzeugt werden durch Expression in Insektenzellen aus einem Baculovirus-Vektor, enthaltend die pVL941-Tau-4-Repeat-Isoform, wie beschrieben von J. Knops et al. (1991) J. Cell Biol 1991: 114: 725–733. Aufgereinigtes Tau ist auch verfügbar von Immogenetics (Zwijndrecht, Belgien). Antikörper gegen Tau sind auch verfügbar von Sigma (St. Louis, MO). Weiter Quellen können identifiziert werden in dem Lindscott-Lexikon.Antibodies against Dew can are produced by vaccinating the animals with dew, purified AD brains or from recombinant sources. Recominant rope can can be generated by expression in insect cells from a baculovirus vector, containing the pVL941-Tau-4 repeat isoform as described by J. Knops et al. (1991) J. Cell Biol 1991: 114: 725-733. Purified dew is also available by Immogenetics (Zwijndrecht, Belgium). Antibodies to Tau are also available from Sigma (St. Louis, MO). Next sources can be identified in the Lindscott dictionary.

Tau kann erzeugt werden aus AD-Gehirn durch das Verfahren von Mercken et al. (1992) J Neurochem 58: 548. Typischerweise werden 50 g frischen Gehirns mit Scheren in kleine Stücke geschnitten und 1 : 1 (Gew./Vol.) in Puffer A (20 mM 2-[N-Morpholino]ethansulfonsäure, 80 mM NaCl, 2 mM EDTA, 0,1, mM EGTA, 1 mM MgCl2 und 1 mM β-Mercaptoethanol, pH 6,75) mit einem Potter-Homogenisator, ausgestattet mit einem Teflonkolben homogenisiert. Das Homogenat wird 1 Stunde bei 150 000 g at 4°C zentrifugiert und der Überstand wird für 5 Minuten in kochendem Wasser erhitzt und erneut auf Eis für 10 Minuten gekühlt. Die Aufschlämmung wird für 2 Stunden bei 150 000 g bei 4°C zentrifugiert und der Überstand wird anschließend gesammelt. Der hitzestabile zytosolische Extrakt wird mit 2,5% Perchlorsäure angesäuert und für 1 Stunde bei 150 000 g bei 4°C zentrifugiert, wonach der Überstand mit 3 M Tris neutralisiert wird. Der Überstand wird dann dialysiert und konzentriert in Wasser in einem Centiprep-Konzentrator (Amicon, Lausanne, Schweiz). Das Endprodukt kann auf einer Natriumdodecylsulfat-Polyacrylamidgel-Elektrophorese (SDS-PAGE) (Laemmli-Verfahren) ausgewertet werden. Dieses Verfahren ist bedeutsam zum Immunisieren von Tieren, um Anti-Tau-Antikörper herzustellen.Tau can be generated from AD brain by the method of Mercken et al. (1992) J Neurochem 58: 548. Typically, 50 g of fresh brain are cut into small pieces with scissors and 1: 1 (w / v) in buffer A (20 mM 2- [N-morpholino] ethanesulfonic acid, 80 mM NaCl , 2mM EDTA, 0.1mM EGTA, 1mM MgCl 2 and 1mM β-mercaptoethanol, pH 6.75) were homogenized with a Potter homogenizer equipped with a Teflon flask. The homogenate is centrifuged for 1 hour at 150 000 g at 4 ° C and the over is heated for 5 minutes in boiling water and cooled again on ice for 10 minutes. The slurry is centrifuged for 2 hours at 150,000g at 4 ° C and the supernatant is then collected. The heat-stable cytosolic extract is acidified with 2.5% perchloric acid and centrifuged for 1 hour at 150,000 g at 4 ° C, after which the supernatant is neutralized with 3 M Tris. The supernatant is then dialyzed and concentrated in water in a Centiprep concentrator (Amicon, Lausanne, Switzerland). The final product can be evaluated on sodium dodecyl sulphate-polyacrylamide gel electrophoresis (SDS-PAGE) (Laemmli method). This method is important for immunizing animals to produce anti-tau antibodies.

Tau kann auch immunoaufgereinigt werden aus dieser Herstellung. Zehn Milligramm des anti-Tau-monoklonalen Antikörpers werden an 1 g von Cyanogenbromidaktivierter Sepharose (Pharmacia) durch das Verfahren, wie vom Hersteller beschrieben, gekoppelt. Fünfzig Milliliter des hitzestabilen zytosolischen Extrakts, wie oben beschrieben, werden 1 : 2 in 0,1 M Phosphatpuffer (pH 8,5) verdünnt und auf die Säule aufgetragen. Die Säule wird mit 0,1 M Phosphat gewaschen und Tau wird mit 0,1 M Citronensäure (pH 2,5) eluiert und sofort mit 1 M NaOH neutralisiert. Die Fraktionen können per SDS-PAGE ausgewertet werden auf 10% Gelen und per Immunoblotting mit Anti-Tau-Antikörpern.dew can also be immuno-purified from this preparation. ten Milligrams of anti-tau monoclonal antibody are activated on 1 g of cyanogen bromide Sepharose (Pharmacia) by the method described by the manufacturer, coupled. Fifty Milliliters of the heat stable cytosolic extract as described above are diluted 1: 2 in 0.1 M phosphate buffer (pH 8.5) and on the pillar applied. The pillar is washed with 0.1 M phosphate and tau is treated with 0.1 M citric acid (pH 2.5) and immediately neutralized with 1 M NaOH. The fractions can evaluated by SDS-PAGE on 10% gels and by immunoblotting with anti-tau antibodies.

Diese Erfindung stellt auch Kits zum Durchführen der Assays bereit, welche in der Diagnose der Alzheimer-Krankheit hilfreich sind. Die Kits schließen Mittel zum Nachweisen von Aβ (x– ≥ 41) ein und Mittel zum Detektieren von Tau. Diese Mittel können irgendwelche Mittel einschließen, die bekannt sind oder oben beschrieben werden, beispielsweise bindende Substanzen. Bedeutsame bindende Substanzen schließen Moleküle ein, welche den bindenden Anteil eines Antikörpers aufweisen, wie z. B. einen ganzen Antikörper oder Antikörperfragmente. Die bindenden Substanzen können monoklonale Antikörper sein. In einer Ausführungsform schließt der Kit eine bindende Substanz ein, welche Aβ (x– ≥ 41) bindet, jedoch nicht an Aβ (≥ 40) bindet, und eine bindende Substanz, die an Tau bindet.These The invention also provides kits for performing the assays which helpful in the diagnosis of Alzheimer's disease. The kits shut down Means for detecting Aβ (x-≥ 41) and Means for detecting dew. These agents may include any agents that are known or described above, for example, binding Substances. Significant binding substances include molecules, which have the binding portion of an antibody, such as. B. a whole antibody or antibody fragments. The binding substances can monoclonal antibodies be. In one embodiment includes the kit incorporates a binding substance that binds Aβ (x-≥41), but does not Aβ (≥40) binds, and a binding substance that binds to tau.

In einer Ausführungsform schließt der Kit Antikörper oder dergleichen, zum Durchführen von Sandwich-ELISAs ein, um jede Verbindung, beispielsweise wie oben beschrieben, nachzuweisen. In einer Ausführungsform können die Mittel zum Detektieren von Aβ (x– ≥ 41) eine bindende Substanz einschließen, welche an ein Epitop bindet, das Aminosäuren oberhalb der Nr. 40 in Aβ enthält, sowie eine bindende Substanz, welche Aβ oder ein Fragment von Aβ bindet, das jedoch nicht andere Fragmente von APP bindet. Die Mittel zum Detektieren von Tau können auch einen Sandwich-ELISA einschließen. Beispielsweise kann der Kit a) eine ungelabelte Bindesubstanz, die an eine Verknüpfungsregion von Aβ bindet, einschließen; b) eine nachweisbare gelabelte Bindesubstanz, die an ein Epitop bindet, das die Aminosäuren oberhalb der Nr. 40 in Aβ enthält; c) eine ungelabelte bindende Substanz, die an Tau bindet; und d) eine nachweisbar gelabelte bindende Substanz, die an Tau bindet.In an embodiment includes the kit antibodies or the like, for performing from sandwich ELISAs to any connection, such as described above. In one embodiment, the Means for detecting Aβ (x-≥ 41) one include binding substance, which binds to an epitope containing amino acids above # 40 in Contains Aβ, as well as a binding substance, which Aβ or binds a fragment of Aβ, however, does not bind other fragments of APP. The means to detect of dew can also include a sandwich ELISA. For example, the Kit a) an unlabeled binding substance attached to a linking region of Aβ binds, lock in; b) a detectable labeled binding substance attached to an epitope binds the amino acids above No. 40 in Aβ; c) one unlabeled binding substance that binds to tau; and d) one detectable labeled binding substance that binds to tau.

Die nachweisbaren Labels können irgendwelche bekannten und im Stand der Technik verwendeten sein, einschließend beispielsweise Biotinylierung, radioaktive Label, Enzyme, fluoreszente Label und dergleichen.The detectable labels be any known and used in the art, inclusively for example, biotinylation, radioactive labels, enzymes, fluorescent Label and the like.

Tiermodelle werden derzeit verwendet, um die Alzheimer-Erkrankung zu untersuchen. (siehe beispielsweise internationale Patentanmeldung WO 93/14200, US-Patentanmeldung 08/143,697, eingereicht am 27. Oktober 1993 und US-Patent 5,387,742.) Diese Modelle sind bedeutsam zum Screenen von Verbindungen auf ihre Fähigkeit, den Verlauf der Alzheimer-Erkrankung zu beeinflussen, und zwar sowohl in Bezug auf Verbesserungen als auch Verschlechterung des Zustands. Da AD charakterisiert ist durch die Abnahme in der Menge an Aβ (x– ≥ 41) in der CSF, erwartet man, dass effektive Behandlungen für Alzheimer-Erkrankung in einem Anstieg der Menge an Aβ (x– ≥ 41) in der CSF resultieren, wohingegen Agenzien, die den Verlauf der Erkrankung beschleunigen, in der Abnahme der Menge von Aβ (x– ≥ 41) in der CSF resultieren werden.animal models are currently being used to study Alzheimer's disease. (see for example international patent application WO 93/14200, US Patent Application 08 / 143,697, filed October 27, 1993 and US Patent 5,387,742.) These models are important for screening compounds on theirs Ability, to influence the course of Alzheimer's disease, both in terms of improvements as well as deterioration of the condition. Since AD is characterized by the decrease in the amount of Aβ (x-≥ 41) in the CSF, one expects to find effective treatments for Alzheimer's disease in one Increase in the amount of Aβ (x-≥41) in the CSF results, however, agents that alter the course of the disease will result in the decrease in the amount of Aβ (x-≥41) in the CSF.

Dementsprechend stellt die vorliegende Erfindung Verfahren zum Screenen von Verbindungen zur Verfügung, welche die Menge von Aβ (x– ≥ 41) in einer Flüssigkeitsprobe vergrößern oder verringern und zwar insbesondere in CSF, und welche daher Kandidaten zur Anwendung in der Behandlung der Erkrankung sind oder welche die Erkrankung beschleunigen und daher von Menschen gemieden werden sollten. Die Verfahren schließen das Messen einer ersten Menge von besagtem einen oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in einer Probe eines nicht-menschlichen Tieres, verwendet als Modell für Alzheimer-Erkrankung ein; das Verabreichen der Verbindung an das Tier; das Messen einer zweiten Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in einer Probe des Tieres; und den Vergleich der ersten Menge mit der zweiten Menge, wobei die Unterschiede andeuten, ob die Verbindung die Menge des löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der Probe vergrößert, vermindert oder unverändert lässt. Der Grad der Dosierung, verabreicht an das Tier und die Menge der Zeit, die vergeht, bevor die zweite Menge gemessen werden wird, werden natürlicherweise vom Modellsystem abhängen.Accordingly, the present invention provides methods for screening compounds which increase or decrease the amount of Aβ (x-≥41) in a fluid sample, particularly in CSF, and which are therefore candidates for use in the treatment of the disease or which accelerate the disease and should therefore be avoided by humans. The methods include measuring a first amount of said one or more soluble Aβ (x-≥41) in a non-human animal sample used as a model for Alzheimer's disease; administering the compound to the animal; measuring a second amount of one or more soluble Aβ (x-≥41) in a sample of the animal; and comparing the first amount to the second amount, the differences indicating whether the compound increases, decreases or leaves unchanged the amount of soluble Aβ (x-≥41) in the sample. The degree of dosage administered to the animal and the amount of time that passes before the second amount will be measured will naturally depend on the model system.

Diese Erfindung stellt auch Verfahren zur Verfügung zum Screenen von Verbindungen, welche die Menge von Aβ (x– ≥ 41) erhöhen und die Menge an Tau in einer Flüssigkeitsprobe absenken, insbesondere in CSF, und welche folglich Kandidaten zur Anwendung in der Behandlung der Erkrankung sind; oder welche die Spiegel von Aβ (x– ≥ 41) vermindern und welche die Spiegel von Tau vergrößern und folglich die Krankheit beschleunigen und von Menschen gemieden werden sollen. Die Verfahren involvieren das Messen einer ersten Menge von besagtem einen oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) und Tau in einer Flüssigkeitsprobe eines nicht-menschlichen Tieres verwendet als ein Modell für Alzheimer-Krankheit; Verabreichen der Verbindung an das Tier; Messen einer zweiten Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) und Tau in einer Flüssigkeitsprobe des Tieres; und Vergleichen der ersten Mengen mit den zweiten Mengen, wobei der Unterschied andeutet, ob die Verbindung die Menge von löslichem Aβ (x– ≥ 41) und Tau in der flüssigen Probe erhöht, vermindert oder unverändert lässt. Der Grad der Dosierung, verabreicht an ein Tier und die Menge der Zeit, die vergeht, bevor die zweite Messmenge gemessen werden wird, werden natürlicherweise vom Modellsystem abhängen.These Invention also provides methods for screening compounds which increase the amount of Aβ (x-≥41) and the amount of dew in a fluid sample lower, especially in CSF, and thus candidates for Application in the treatment of the disease are; or which the mirrors of Aβ (x-≥ 41) and which increase the levels of dew and thus speed up the disease and should be avoided by humans. Involve the procedures measuring a first quantity of said one or more soluble ones Aβ (x-≥41) and Tau in a fluid sample a non-human animal used as a model for Alzheimer's disease; Administering the compound to the animal; Measuring a second quantity of one or more soluble Aβ (x-≥41) and Tau in a fluid sample of the animal; and comparing the first quantities with the second quantities, the difference indicating whether the compound is the amount of soluble Aβ (x-≥41) and Tau in the liquid Sample increased, diminished or unchanged leaves. The degree of dosage administered to an animal and the amount of Time that elapses before the second reading will be measured, become natural depend on the model system.

Ein bedeutsames nicht-menschliches Tiermodell beherbergt eine Kopie einer exprimierenden baren Transgensequenz, welche die schwedische Mutation von APP (Asparagin595-leucin596) codiert. Die Sequenz wird allgemein in Zellen exprimiert, die normalerweise das natürlich vorkommende endogene APP-Gen (falls vorrätig) exprimieren. Säugetiermodelle, genauer gesagt, Nagermodelle und insbesondere Maus- und Hamstermodelle, sind für diese Anwendung geeignet. Solche Transgene umfassen typischerweise eine schwedische Mutations-APP Expressions-Kassette, in welcher ein verknüpfter Promotor und vorzugsweise ein Enhancer die Expression von strukturellen Sequenzen; codierend ein heterologes APP-Polypeptid umfassend die schwedische Mutation, vorantreiben.A significant non-human animal model harbors a copy of an expressing bar gene transgene encoding the Swedish mutation of APP (asparagine 595 -leucine 596 ). The sequence is generally expressed in cells that normally express the naturally-occurring endogenous APP gene (if available). Mammalian models, more specifically rodent models, and especially mouse and hamster models, are suitable for this application. Such transgenes typically include a Swedish mutation APP expression cassette in which a linked promoter, and preferably an enhancer, express expression of structural sequences; encoding a heterologous APP polypeptide comprising the Swedish mutation.

Die transgenen Tiere, die das Transgen beherbergen, welches ein schwedisches Mutations-APP-Polypeptid codieren, werden üblicherweise durch Einfügen des Transgens oder Targetingkonstruktes in ein befruchtetes Ei oder embryonale Stamm-(ES) Zell, typischerweise durch Mikroinjektion, Elektroporation, Lipofektion oder Biolistik, erzeugt. Die transgenen Tiere exprimieren das schwedische Mutations-APP-Gen des Transgens (oder das homolog rekombinante Targetkonstrukt), typischerweise in Gehirngewebe. Vorzugsweise sind ein oder beide endogene APP-Allele inaktiviert und nicht in der Lage, das Wildtyp-APP zu exprimieren.The transgenic animals harboring the transgene, which is a Swedish Mutation APP polypeptide encoding are usually by inserting the Transgene or targeting construct into a fertilized egg or embryonic stem (ES) cell, typically by microinjection, Electroporation, lipofection or biolistic produced. The transgenic Animals express the Swedish mutation APP gene of the transgene (or the homologous recombinant target construct), typically in brain tissue. Preferably, one or both are endogenous APP alleles inactivated and unable to express the wild-type APP.

Die folgenden Beispiele werden zur Illustration angeboten, nicht zur Begrenzung.The following examples are offered for illustration, not for Limit.

BeispieleExamples

I. Aβ (x– ≥ 41) ist in Alzheimer-Patienten vermindertI. Aβ (x-≥41) is in Alzheimer's patients reduced

Materialien und MethodenMaterials and methods

1. Antikörperherstellung1. Antibody production

a. Monoklonale Antikörper gegen die Aβ-Verknüpfungsregiona. Monoclonal antibodies against the Aβ junction region

Monoklonale Antikörper gegen die Verknüpfungsregion von Aβ wurden hergestellt unter Verwendung eines synthetischen Peptides aufspannend die Aminosäurereste 13–31, außer dass AI, die Aminosäuren 30 und 31, mit GC substituiert waren. Dieses Peptid wurde Aβ13–28 genannt. Aβ13–28 wurde an ein Immunogen geknüpft (α-CD3E-Antikörper; Klon Nr. 145-2C11, Boehringer-Mannheim) und zwar unter Verwendung von m-Maleimidobenzoyl-N-hydroxysuccinimidester (MBS) gemäß den Instruktionen des Herstellers (Pierce).Monoclonal antibodies to the junction region of Aβ were prepared using a synthetic peptide spanning amino acid residues 13-31, except that AI, amino acids 30 and 31, were substituted with GC. This peptide was named Aβ 13-28 . Aβ 13-28 was linked to an immunogen (α-CD3 E antibody, clone # 145-2C11, Boehringer-Mannheim) using m-maleimidobenzoyl-N-hydroxysuccinimide ester (MBS) according to the manufacturer's instructions (Pierce ).

A/J-Mäuse wurden ursprünglich intraperitoneal (IP) mit dem Aβ-Konjugat vermischt mit vollständigen Freund-Adjuvans immunisiert. Vierzehn Tage später wurde die Immunisierung in den Mäusen verstärkt IP mit dem Aβ-Konjugat vermischt mit Phosphatpuffersalzlösung (PBS) in 14-Tage-Intervallen. Nach sechs vollständigen Verstärkungen (boosts) wurde die Immunisierung in den Mäusen letztendlich intravenös mit dem Aβ-Konjugat vermischt mit dem unvollständigen Freund-Adjuvans verstärkt und die Mäuse wurden 3 Tage später fusioniert. Die Fusion von Milzzellen mit P3.653-Myelomazellen wurde durchgeführt, wie in Oi und Herzenberg, Selective Methods in Cellular Immunology, Mishell and Shigii, Hrsg., W. H. Freeman and Company, San Francisco, Chapter 17 (1980) beschrieben. Einige Titer und ursprüngliches Screens wurden durchgeführt durch die RIA-Methode, wie unten beschrieben. Einige Klone wurden ausgedehnt auf eine 24-Well-Platte und weiteren Analyse, wie unten beschrieben, unterzogen. Klone von Interesse wurden in Maus-Aszites hergestellt.A / J mice were initially immunized intraperitoneally (IP) with the Aβ conjugate mixed with complete Freund's adjuvant. Fourteen days later, immunization in the mice was boosted IP with the Aβ conjugate mixed with phosphate buffered saline (PBS) at 14-day intervals. After six complete boosts, the immunization in the mice was ultimately boosted intravenously with the Aβ conjugate mixed with the Freund's incomplete adjuvant, and the mice were fused 3 days later. Fusion of spleen cells with P3.653 myeloma cells was performed as described in Oi and Herzenberg, Selective Methods in Cellular Immunology, Mishell and Shigii, Eds., WH Freeman and Company, San Francisco, Chapter 17 (1980). Some titers and initial screens were performed by the RIA method as described below. Some clones were extended to a 24-well plate and subjected to further analysis as described below. Clones of interest were found in mouse ascites provides.

Die RIA-Methode verwendet, um Serumblutfraktionen und Fusionshybridom-Überstände zu screenen, basierte auf einer Methode, entwickelt von Wang et al. (1977) J. Immunol. Methods 18: 157–164. Kurz gesprochen wurde der Überstand (oder das Serum) über Nacht bei Raumtemperatur auf einem Rotator mit 125I gelabelten Aβ1–28 und Sepharose 4B-Beads inkubiert, an welche Schaf-Anti-Maus-IgG über Cyanobromid gekoppelt worden war. Die Beads eines jeden Wells wurden auf Glasfaser-Filter-Scheiben mit einem Zellernter geerntet und mehrmals mit PBS gewaschen. Die Filterscheiben wurden dann auf Gamma-Reaktionsgefäße überführt, und die gebundene Radioaktivität wurde mit einem Gammazähler gezählt.The RIA method used to screen serum blood fractions and fusion hybridoma supernatants was based on a method developed by Wang et al. (1977) J. Immunol. Methods 18: 157-164. Briefly, the supernatant (or serum) was incubated overnight at room temperature on a rotator with 125 I labeled Aβ 1-28 and Sepharose 4B beads to which sheep anti-mouse IgG had been coupled via cyanobromide. The beads of each well were harvested onto glass fiber filter discs with a cell harvester and washed several times with PBS. The filter discs were then transferred to gamma tubes and the bound radioactivity was counted with a gamma counter.

Alle Hybridome wurden hinsichtlich Bindung an Aβ1–28 getestet unter Verwendung des Verfahrens wie oben in dem anfänglichen Screen beschrieben, und dann erneut 3 Tage später getestet. Die Aβ1–28 positiven Klone wurden des Weiteren hinsichtlich Reaktivität mit 125I-gelabeltem Aβ1–16 unter Verwendung des RIA-Verfahrens, wie oben beschrieben, charakterisiert. Kein Klon wurde an Aβ1–16 bindend identifiziert. In einem Peptideinfang-ELISA zeigte sich, dass alle Klone mit Aβ13–28 reagierten, wohingegen kein Klon mit Aβ17–28 reagierte. Folglich wurde bestimmt, dass alle Klone ein Epitop aufwiesen innerhalb der Verknüpfungsregion aufspannend Aminosäuren 16 und 17.All hybridomas were tested for binding to Aβ 1-28 using the procedure described above in the initial screen, and then tested again 3 days later. The Aβ 1-28 positive clones were further characterized for reactivity with 125 I-labeled Aβ 1-16 using the RIA method as described above. No clone was identified binding to Aβ 1-16 . In a peptide capture ELISA, all clones reacted with Aβ 13-28 , whereas no clone reacted with Aβ 17-28 . Thus, it was determined that all clones had an epitope within the linking region spanning amino acids 16 and 17.

Basierend auf den Ergebnissen der oben genannten Assays wurden weitere Klone auf die 24-Well-Platten ausgedehnt. Diese Klone wurden des Weiteren durch Sättigungsanalyse charakterisiert. Die Überstände am 50%-Titerpunkt (wie durch das RIA-Verfahren, wie oben beschrieben, bestimmt wurde) wurden zu den Wells hinzugegeben, welche Sepharose®-Schaf-Anti-Maus-IgG-Beads, eine konstante Menge von 125I-gelabeltem Aβ1–28 sowie variierende Mengen von ungelabeltem Aβ13–28 oder Aβ17–28 enthielten. Die Konzentration von kaltem Peptid zur 50%-Inhibierung wurde für jeden Antikörper bestimmt. Für den Aβ17–28 konnte keine Inhibition bei 100 ng/Well für irgendeinen Klon festgestellt werden. Der 50% Inhibitions-Punkt für Aβ13–28 lag in der Größenordnung von 10–80 ng/Well. Die Klone wurden auch charakterisiert, basierend auf der Reaktivität in Westernblots. Basierend auf dem Titerpunkt, der Sensitivität (wie durch den 50%-Inhibitionspunkt bestimmt) und der Reaktivität auf Westernblot wurden einige Klone in Aszites erzeugt. Antikörper aus Hybridoma, genannt 266, wurden ausgewählt als einfangende Antikörper in den unten beschriebenen Assays.Based on the results of the above assays, additional clones were extended to the 24-well plates. These clones were further characterized by saturation analysis. Supernatants at the 50% -Titerpunkt (as determined as described above by the RIA method, was) was added to the wells, which Sepharose ® -Schaf-anti-mouse IgG beads, a constant amount of 125 I-of labeled Aβ 1-28 and varying amounts of unlabeled Aβ 13-28 or Aβ 17-28 . The concentration of cold peptide for 50% inhibition was determined for each antibody. For Aβ 17-28 , no inhibition was found at 100 ng / well for any clone. The 50% inhibition point for Aβ 13-28 was on the order of 10-80 ng / well. The clones were also characterized based on reactivity in Western blots. Based on the titer point, the sensitivity (as determined by the 50% inhibition point) and the reactivity on Western blot, some clones were produced in ascites. Hybridoma antibodies, termed 266, were selected as capture antibodies in the assays described below.

b. Polyklonale Antikörper gegen das C-terminale Epitop, enthaltend Aminosäuren 33–42 von Aβb. Polyclonal antibodies against the C-terminal epitope containing amino acids 33-42 of Aβ

Polyklonale Antikörper wurden erzeugt gegen Aβ (33–42) wie folgt. Peptid 277-2 (C-aminoheptanoides-GLMVGGVVIA [SEQ ID NR: 2]) wurde an kationisiertes BSA (Pierce aktiviertes "Supercarrier") konjugiert, und zwar in einem Verhältnis von 5 mg von 277-2 Peptid an 10 mg von kationisiertem BSA wie folgt. Eine Phiole von Pierce Supercarrier (10 mg) wurde in 1 ml an deonisiertem Wasser resuspendiert. 5 mg des 277-2 Peptids wurde in 5 ml an 10 mM PO4, pH 8,0, aufgelöst. Das 277-2 Peptid wurde zum Supercarrier hinzugefügt und über Nacht bei Raumtemperatur inkubiert. Dies wurde dann aufkonzentriert und das EDTA entfernt.Polyclonal antibodies were raised against Aβ (33-42) as follows. Peptide 277-2 (C-aminoheptanoides-GLMVGGVVIA [SEQ ID NO: 2]) was conjugated to cationized BSA (Pierce activated "supercarrier") in a ratio of 5 mg of 277-2 peptide to 10 mg of cationized BSA as follows. A vial of Pierce supercarrier (10 mg) was resuspended in 1 ml of deionized water. 5 mg of the 277-2 peptide was dissolved in 5 ml of 10 mM PO 4, pH 8.0, dissolved. The 277-2 peptide was added to the supercarrier and incubated overnight at room temperature. This was then concentrated and the EDTA removed.

Das Immunogen (500 mg an Peptidäquivalent) wurde subkutan in vollständigen Freund-Adjuvans injiziert. Kaninchen erhielten eine Verstärkung von 0,2 bis 0,5 mg nach drei Wochen und 0,2 bis 0,5 mg nach zwei bis vier Wochenintervallen anschlie ßend. Die Verstärkungen wurden subkutan in unvollständigem Freund-Adjuvans verabreicht. Fünfundzwanzig ml an Serum wurden eine Woche nach jeder Verstärkung gesammelt. Blutfraktionen wurden wie folgt gescreent. Die Blutfraktionen der Woche 7 der Kaninchen wurden durch serielle Verdünnung getitert. Die ELISA-Platten wurden mit Aβ 1–42 über Nacht beschichtet und dann blockiert mit 3% Gelatine. Serielle Verdünnungen der Kaninchenblutfraktionen von 1/100–1/200 000 wurden auf den Platten für 2 Stunden bei Raumtemperatur inkubiert. Die Platten wurden dann gewaschen und das Anti-Kaninchen-HRP wurde zu jedem Well hinzugegeben. Dies inkubierte für 1 Stunde. Die Platte wurde gewaschen und das TMB-Substrat wurde verwendet. Der ELISA-Titer der Kaninchen war 1/20 000–1/200 000.The Immunogen (500 mg of peptide equivalent) was subcutaneously in complete Freund adjuvant injected. Rabbits received a boost of 0.2 to 0.5 mg after three weeks and 0.2 to 0.5 mg after two to four weekly intervals thereafter. The reinforcements were subcutaneously in incomplete Freund's adjuvant administered. twenty-five ml of serum was collected one week after each augmentation. blood fractions were screened as follows. Blood fractions of week 7 of rabbits were through serial dilution titered. The ELISA plates were coated with Aβ 1-42 overnight and then blocked with 3% gelatin. Serial dilutions the rabbit blood fractions of 1 / 100-1 / 200,000 were on the plates for 2 hours incubated at room temperature. The plates were then washed and the anti-rabbit HRP was added to each well. This incubated for 1 hour. The plate was washed and the TMB substrate became used. The ELISA titer of the rabbits was 1/20 000-1 / 200,000.

Die ELISA-positiven Kaninchenblutfraktionen wurden dann in einem Einfang-RIA getitert, um ihre Fähigkeit, 125I Aβ (1–42) gegenüber 125I Aβ (1–40) zu binden, zu vergleichen. Verdünnungen des Kaninchen-Anti-Serums aus 1/25–1/675 wurden mit etwa der gleichen Anzahl von cpm von beiden Tracern inkubiert. Protein A-Sepharose wurde verwendet, um die Immunkomplexe auszufällen und diese wurden dann auf einem Microbeta-Szintillationszähler gezählt. 277-2 Kaninchen-D zeigt den höchsten Titer gegen Aβ (1–42)-Tracer und keine Kreuzreaktion mit Aβ (1–40)-Tracer. Die höchsten Titerblutfraktionen wurden dann einer Affinitätsaufreinigung von Antikörpern unterzogen.The ELISA-positive rabbit blood fractions were then titered in a capture RIA to compare their ability to bind 125 I Aβ (1-42) to 125 I Aβ (1-40). Dilutions of rabbit anti-serum from 1 / 25-1 / 675 were incubated with approximately the same number of cpm from both tracers. Protein A-Sepharose was used to precipitate the immune complexes and these were then counted on a Microbeta scintillation counter. 277-2 Rabbit D shows the highest titer against Aβ (1-42) tracer and no cross reaction with Aβ (1-40) tracer. The highest titer blood fractions were then subjected to affinity purification of antibodies.

Um die Anit-277-2-Antikörperaffinität aufzureinigen, wurde eine 277-2-Affinitätsmatrix wie folgt hergestellt: drei ml an Sulfo-verknüpftem Gel (Pierce) wurden mit sechs Volumina an 50 mmol Tris, 5 mmol EDTA, pH 8,5, gewaschen. Drei mg von 277-2 Peptid, aufgelöst in 0,3 ml DMSO wurden auf 3 ml mit 50 mM Tris, 5 mM EDTA bei pH 8,5 gebracht und zu dem Gel gegeben. Nach mildem Vermischen für 15 Minuten wurde das Säulenharz mit sechs Volumina an 50 mM Tris, 5 mM EDTA, 0,5 M NaCl bei pH 8 gewaschen. Das Säulenharz wurde dann mit 16 Volumina an PBS/0,05% NaN3 gewaschen.To purify the anit 277-2 antibody affinity, a 277-2 affinity matrix was prepared as follows: Three mls of sulfo-linked gel (Pierce) were mixed with six volumes of 50 mM Tris, 5 mM EDTA, pH 8.5, washed. Three mg of 277-2 peptide dissolved in 0.3 ml of DMSO was made up to 3 ml with 50 mM Tris, 5 mM EDTA at pH 8.5 and added to the gel. After mild mixing for 15 minutes, the column resin was washed with six volumes of 50 mM Tris, 5 mM EDTA, 0.5 M NaCl at pH 8. The columnar resin was then washed with 16 volumes of PBS / 0.05% NaN 3 .

Um die Antikörper einer Affinitäts-Aufreinigung zu unterziehen, wurden 20 ml an Hochtiterserum auf 40 ml mit PBS verdünnt und ein gleiches Volumen an gesättigtem (NH4)2SO4 wurde langsam unter Rühren bei 4°C hinzugegeben. Man lies die Mischung weitere 30 Minuten rühren und dann für 15 Minuten bei 10 000 rpm in einem Beckman JA17-Rotor schleudern. Die Niederschläge wurden in PBS resuspendiert, auf ein Volu men von 40 ml mit PBS gebracht, und der (NH4)2SO4-Niederschlag wurde erneut wie oben ausgefällt. Die Niederschläge wurden in insgesamt 20 ml an PBS resuspendiert und über Nacht gegen PBS bei 4°C dialysiert.To affinity-purify the antibodies, 20 ml of high titre serum was diluted to 40 ml with PBS and an equal volume of saturated (NH 4 ) 2 SO 4 was slowly added with stirring at 4 ° C. The mixture was allowed to stir for a further 30 minutes and then spun for 15 minutes at 10,000 rpm in a Beckman JA17 rotor. The precipitates were resuspended in PBS, brought to a volume of 40 ml with PBS and the (NH 4 ) 2 SO 4 precipitate reprecipitated as above. The precipitates were resuspended in 20 ml total of PBS and dialyzed overnight against PBS at 4 ° C.

Die 277-2-Säule wurde mit 10 ml an PBS gewaschen. Anschließend ließ man das Dialysat über die Säule laufen. Die Säule wurde dann mit 50 ml an PBS gewaschen. 0,1 M Glycin, 0,5 M NaCl, pH 2,5 wurden zu 1 ml zu einer Zeit hinzugegeben und die Fraktionen wurden eingesammelt. Die ersten vier Fraktionen enthaltend die Mehrheit des eluierten Proteins wurden gepoolt und mit 0,4 ml an 1 M Tris bei pH 8,0 neutralisiert. Der Pool wurde aufkonzentriert durch Membranfiltration auf etwas weniger als 2 ml. Der ursprüngliche Säulendurchfluss wurde einem zweiten chromatografischen Schritt unterzogen (nachdem zuerst die Säule neutralisiert worden war und in PBS reäquilibriert worden war). Das zweite affinitätsaufgereinigte Material wurde in ähnlicher Weise neutralisiert und konzentriert, mit dem ersten Material vereinigt und dann gegen PBS bei 4°C dialysiert. Der Proteinanteil wurde bestimmt (Pierce BCA-Verfahren) und diese Antikörper wurden in ELISA-Experimenten verwendet.The 277-2 column was washed with 10 ml of PBS. Subsequently, the dialysate was passed over the column. The pillar was then washed with 50 ml of PBS. 0.1 M glycine, 0.5 M NaCl, pH 2.5 was added to 1 ml at a time and the fractions were collected. The first four fractions containing the majority of the eluted protein were pooled and 0.4 ml of 1 M Tris neutralized at pH 8.0. The pool was concentrated by membrane filtration to just under 2 ml. The original column flow became one second chromatographic step (after first the Neutralized column had been reequilibrated in PBS had been). The second affinity purified Material became more similar Neutralized and concentrated, combined with the first material and then dialyzed against PBS at 4 ° C. The protein content was determined (Pierce BCA method) and this antibody were used in ELISA experiments.

2. ELISA-Assay2. ELISA assay

a. Binden von einfangenden Antikörpern an Mikrotiterwellsa. Binding catching antibodies on microtiter wells

Der monoklonale Antikörper 266 wurde auf eine Konzentration von 10 μg/ml in einem Puffer verdünnt, welcher 0,23 g/l NaH2PO4H2O, 26,2 g/l Na2HPO4; 7H2O, 1 g/l NaN3, pH 8,5, enthielt. Einhundert μl/Well dieser Lösung wurden dann in einer 96-Well weißen Dynatech Microlite 2, 96-Well-Platte mit flachem Boden verteilt. Die Platten wurden versiegelt und über Nacht bei Raumtemperatur inkubiert. Nach Coating wurde die verbleibende Lösung aspiriert und die nicht-spezifischen Bindungsstellen wurden mit 200 μl pro Well an (NaH2PO4H2O) 0,2 g/l, Na2HPO4·7H2O 0,8 g/l, menschlichem Serumalbumin (human serum albumin, NSA) kristallisiert und lyophilisiert, 2,5 g/l, pH 7,4. Diese Platten wurden blockiert durch Inkubieren für 1 Stunde bei Raumtemperatur in der Blockierungslösung.Monoclonal antibody 266 was diluted to a concentration of 10 μg / ml in a buffer containing 0.23 g / l NaH 2 PO 4 H 2 O, 26.2 g / l Na 2 HPO 4 ; 7H 2 O, 1 g / l NaN 3 , pH 8.5. One hundred μl / well of this solution was then distributed in a 96-well white Dynatech Microlite 2, 96-well flat-bottomed plate. The plates were sealed and incubated overnight at room temperature. After coating, the remaining solution was aspirated and the non-specific binding sites were added to 200 μl per well (NaH 2 PO 4 H 2 O) 0.2 g / l, Na 2 HPO 4 .7H 2 O 0.8 g / l , human serum albumin (NSA) and lyophilized, 2.5 g / L, pH 7.4. These plates were blocked by incubating for 1 hour at room temperature in the blocking solution.

b. Assayprotokollb. assay protocol

Die Kalibratoren wurden hergestellt aus einer Stammlösung von Aβ1–42, 1 μg/ml in DMSO. In der Probenverdünnung ((NaH2PO4H2O) 0,2 g/l, Na2HPO4·7H2O 2,16 g/l, NaN3 0,5 g/l, Bovinserumalbumin (BSA) (globulinfrei) 6 g/l, Triton x-405 0,5 ml/l NaCl 8,5 g/l, pH 7,4) wurde der höchste Kalibrator, 1 000 pg/ml (10 μl Aβ1–42-Stamm (1 μg/ml DMSO) in 10 ml Casein-Proben-Verdünnung) hergestellt. Nachfolgende Verdünnungen wurden in der Probenverdünnung durchgeführt, um 500, 250, 125, 62,5 und 31,25 pg/ml Konzentrationen von Aβ1–42 zu erhalten.The calibrators were prepared from a stock solution of Aβ 1-42 , 1 μg / ml in DMSO. In the sample dilution ((NaH 2 PO 4 H 2 O) 0.2 g / l, Na 2 HPO 4 .7H 2 O 2.16 g / l, NaN 3 0.5 g / l, bovine serum albumin (BSA) (globulin-free 6 g / l, Triton x-405 0.5 ml / l NaCl 8.5 g / l, pH 7.4) was the highest calibrator, 1000 pg / ml (10 μl Aβ 1-42 strain (1 μg / ml DMSO) in 10 ml casein sample dilution). Subsequent dilutions were made in the sample dilution to obtain 500, 250, 125, 62.5 and 31.25 pg / ml concentrations of Aβ 1-42 .

CSF-Proben wurden wie folgt hergestellt. Die CSF-Proben (100–500 μl) wurden für 3 Minuten gekocht. Die gekochten Proben wurden bei 4°C für 10–14 Stunden vor der Durchführung des Assays platziert. CSF-Proben wurden unverdünnt geassayt. Verdünnungen wurden nur gemacht, falls der ursprünglich kalkulierte Wert oberhalb des höchsten Kalibrators lag (1000 pg/ml).CSF samples were prepared as follows. The CSF samples (100-500 μl) were for 3 minutes cooked. The boiled samples were taken at 4 ° C for 10-14 hours before performing the Placed assays. CSF samples were assayed neat. dilutions were only made if the originally calculated value was above of the highest Calibrator was (1000 pg / ml).

Einhundert μl pro Well an Kalibratoren oder Proben wurden auf die Mikrotiterplatte aufgetragen. Die Platten wurden versiegelt und für 1 Stunde bei Raumtemperatur inkubiert. Die Platten wurden dann dreimal mit Waschlösung gewaschen (NaCl 80 g/l, KCl 3,85 g/l, Tris-HCl 31,75 g/l, Tween-20 0,5 ml/l, pH 7,5).One hundred μl per well Calibrators or samples were applied to the microtiter plate. The plates were sealed and left for 1 hour at room temperature incubated. The plates were then washed three times with washing solution (NaCl 80 g / l, KCl 3.85 g / l, Tris-HCl 31.75 g / l, Tween-20 0.5 ml / l, pH 7.5).

Anti-Aβ (33–42) (Antikörper 277-2) wurde in Probenverdünnung auf 1 μg/ml verdünnt und 100 μl wurden pro Well hinzugegeben. Die Platte wurde bedeckt und inkubiert für 1 Stunde bei Raumtemperatur. Die Platte wurde dreimal mit Waschlösung gewaschen. Das durch alkalische Phosphatase affinitäts-aufgereinigte F(ab')2-Fragment des Esel-Anti-Kaninchen-IgG (H + L) (Jackson) wurden 1 : 1 000 in Probenverdünnung verdünnt. Einhundert μl/Well wurden hinzugegeben. Die Platte wurde bedeckt und für 1 Stunde bei Raumtemperatur inkubiert. Die Platte wurde dreimal mit Waschlösung gewaschen und dann wurden 100 μl/Well eines chemilumineszenten Substrats hinzugegeben. Das chemilumineszente Substrat wurde durch Verdünnen des chemilumineszenten Reagens, AMPPD (Tropix) und eines Enhancers, Emerald green (Tropix), 1 : 1000 bzw. 1 : 100 in 1 M Diethanolaminpuffer, pH 10, enthaltend 1 mM MgCl2 und 0,2% NaN3 hergestellt. Die Platten wurden versiegelt und für 10 bis 15 Minuten bei Raumtemperatur inkubiert. Die Lösung wurde nicht aspiriert. Diese Zeit kann der Optimierung bedürfen, was andere Antikörperchargen betrifft.Anti-Aβ (33-42) (antibody 277-2) was diluted to 1 μg / ml in sample dilution and 100 μl was added per well. The plate was covered and incubated for 1 hour at room temperature. The plate was washed three times with washing solution. The alkaline phosphatase affinity purified F (ab ') 2 fragment of donkey anti-rabbit IgG (H + L) (Jackson) was diluted 1: 1000 in sample dilution. One hundred μl / well was added. The plate was covered and incubated for 1 hour at room temperature. The plate was washed three times with washing solution and then 100 μl / well of a che added miluminescent substrate. The chemiluminescent substrate was prepared by diluting the chemiluminescent reagent, AMPPD (Tropix) and an enhancer, Emerald green (Tropix), 1: 1000 and 1: 100 respectively in 1 M diethanolamine buffer, pH 10, containing 1 mM MgCl 2 and 0.2%. NaN 3 produced. The plates were sealed and incubated for 10 to 15 minutes at room temperature. The solution was not aspirated. This time may need optimization as far as other antibody lots are concerned.

Chemilumineszenz wurde ausgelesen und als in Form von relativen Chemilumineszenzeinheiten (chemiluminescence units, CLU) nach 15 Minuten unter Verwendung eines Dynatech ML 1000 exprimiert.chemiluminescence was read out and as in the form of relative chemiluminescent units (chemiluminescence units, CLU) after 15 minutes using of a Dynatech ML 1000.

ErgebnisseResults

1. Aβ (x– ≥ 41)-Assayspezifizität1. Aβ (x-≥41) assay specificity

Aβ (x– ≥ 41)-ELISA reagiert nicht kreuzweise mit Aβ (1–28), (1–38) bzw. (1–40) (1).Aβ (x-≥41) ELISA does not cross react with Aβ (1-28), (1-38) and (1-40) ( 1 ).

2. Aβ (x– ≥ 41)-Assaysensitivität2. Aβ (x-≥41) assay sensitivity

Das untere Sensitivitätslimit für diesen Assay ist 31 pg/ml oder 3,1 pg/Well ((1,7 fmol/Well (1).The lower sensitivity limit for this assay is 31 pg / ml or 3.1 pg / well (1.7 fmol / well ( 1 ).

3. Aβ (x– ≥ 41)-Spiegel in CSF3. Aβ (x-≥41) level in CSF

Aβ (x– ≥ 41) wurde in CSF verifiziert unter Verwendung des Aβ (x– ≥ 41)-ELISAs. Von Zeit zu Zeit wurden zwei unterschiedliche Gruppen von CSF-Proben, genannt Gruppe A und Gruppe B von verschiedenen Quellen erhalten. Manchmal wurden zweihundert μl der CSF-Proben für 3 Minuten vor dem Assay gekocht (wobei herausgefunden wurde, dass Kochen die Aβ (x– ≥ 41)-Immunoreaktivität in einigen Fällen erhöhte). Die Ergebnisse dieses Assays können in 2 und 3 gesehen werden. Tabelle 1 fasst diese Ergebnisse zusammen.Aβ (x-≥41) was verified in CSF using the Aβ (x-≥41) ELISA. From time to time, two different groups of CSF samples called Group A and Group B were obtained from different sources. Sometimes, two hundred μl of the CSF samples were boiled for 3 minutes before the assay (it was found that boiling increased the Aβ (x-≥41) immunoreactivity in some cases). The results of this assay can be found in 2 and 3 be seen. Table 1 summarizes these results.

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4. Aβ (x– ≥ 41) in CSF von Nagern und Hunden4. Aβ (x-≥41) in CSF of rodents and dogs

Aβ (x– ≥ 41)-Immunoreaktivität wurde auch in CSF von Mehrschweinchen und Hunden nachgewiesen. (Tabelle II).Aβ (x-≥41) immunoreactivity also detected in CSF of guinea pigs and dogs. (Table II).

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Diese Sandwich-ELISA demonstriert die Gegenwart von Aβ (x– ≥ 41) in CSF. Aβ (x– ≥ 41) ist nur eine kleinere Komponente des Gesamtanteils an Aβ in CSF. Die Spiegel von Aβ (x– ≥ 41) in CSF sind signifikant niedriger in AD als in Normal- und neurologischen Kontrollen. Nimmt einen 50%-Sensitivitäts-Grenzwert an, ist die Spezifizität 93,8 für Gruppe A und 97,4% für Gruppe B. Diese beiden unabhängigen Gruppen zeigen eine merkliche Ähnlichkeit, was demonstriert, dass die Messung von Aβ (x– ≥ 41) in CSF diagnostische Bedeutung aufweist.These Sandwich ELISA demonstrates the presence of Aβ (x-≥41) in CSF. Aβ (x-≥ 41) is only a minor component of the total amount of Aβ in CSF. The levels of Aβ (x-≥41) in CSF are significantly lower in AD than in normal and neurological Controls. Assuming a 50% sensitivity limit, the specificity is 93.8 for group A and 97.4% for Group B. These two independent Groups show a noticeable similarity, which demonstrates that the measurement of Aβ (x-≥41) in CSF has diagnostic significance.

II. Kombinierte Messungen von Aβ (x– ≥ 41) und Tau sind hochsensitiv für die Alzheimer-KrankheitII. Combined measurements of Aβ (x-≥41) and Tau are highly sensitive for Alzheimer's disease

Materialien und MethodenMaterials and methods

1. Subjekte1. subjects

Alle Subjekte, die in dieser Untersuchung eingeschlossen sind, wurden einer detaillierten klinischen und neurologischen Untersuchung an medizinischen Zentren von Universitäten durch Experten auf dem Gebiet der Neurologie für die Diagnose von Demenz unterzogen. Einverständniserklärungen wurden von den Subjekten oder, falls angebracht, vom Vormund erhalten. Die Beurteilung schloss die medizinische Historie, physi kalische und neurologische Untersuchungen, Labor-Blut-Tests, um metabolische Ursachen der Demenz auszuschließen, bildgebende Neuro-Untersuchungen (Kopf-CT oder MR innerhalb der vergangenen 3 Jahre für Patienten mit Demenz und neurologische Kontrollen) und detaillierte psychometrische Tests (diese variierten zwischen den Institutionen) ein. Darüber hinaus empfingen alle Subjekte die folgenden Beurteilungsinstrumente: Mini-Mental-Zustands-Überprüfung (Mini-Mental State Examination, MMSE) (American Psychiatric Association, Committee on Nomenclature and Statistics: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Revised Third Edition, Washington D. C. Am. Psych. Associ. (1987) ), the Hamilton Depression Inventory (V. C. Hachiniski et al. (1975) Ann. Neurol. 32: 632–637) und der Hachinski Ischemic Index (G. McKann et al. (1984) Neurology 34: 939–944). Patienten mit mehr als einer Demenzdiagnose, kürzlichem Schlaganfall, Schädeltrauma oder signifikanten Störungen des peripheren Nervensystems wurden ausgeschlossen. Die folgenden Diagnosekriterien wurden verwendet:

  • i. AD (n = 37): Die Patienten erfüllten die NINCDS-ADRDA-Guidelines für wahrscheinliches AD; diejenigen, welche Kriterien für mögliches AD erfüllten, wurden ausgeschlossen (The Lund and Manchester Groups (1994) J Neurol. Neurosurg Psychiatr 57: 416–418). Alle Patienten wohnten in Gemeinschaftsunterkünften und zeigten milde bis moderate Demenz.
  • ii. Neurologisch erkrankte Kontrollen (ND; n = 32): Patienten mit Nicht-AD-Demenz oder degenerativen Erkrankungen, welche das zentrale Nervensystem betreffen. Für neurologische Kontrollen wurde eine Zusammenfassung von klinischen Aufzeichnungen durch einen zweiten Neurologen (DG) überprüft, um die Diagnose zu bestätigen, und sicherzustellen, dass gleichzeitig existierendes AD unwahrscheinlich war. Patienten mit Stirnhirndemenz wurden gemäß den Kriterien, wie dargestellt von der Lund- und der Manchestergruppe diagnostiziert (Kawasaki E. S., in: PCR Protocols: A guide to methods and applications. Academic Press, Inc., New York 1990, S. 146–152).
  • iii. Nicht-Demenz-Kontrollen (NC; n = 20): Die Subjekte waren 50 Jahre oder älter und wiesen keine signifikanten kognitiven Beschwerden auf, zeigten keine funktionellen Ausfälle, hatten normale Befunde bei der neurologischen Überprüfung und erreichten 28–30 auf dem MMSE. Eine Subgruppe dieser Kontrollen zeigte Symptome der Depression, die nicht in signifikantem kognitiven oder funktionellen Schädigungen resultierte und wurde als Nicht-AD oder irgendeine andere organische neurologische Erkrankung aufweisend eingestuft. Rückenmarkspunkturen wurden am Morgen nach Übernacht-Abstinenz genommen. Alle CSF-Proben wurden in Probenröhrchen, verteilt an alle Stellen, eingesammelt. Die ersten 2–3 ml der CSF wurden hinsichtlich Protein, Glucose und Zellen am örtlichen Laboratorium des medizinischen Zentrums analysiert und 4,5 ml wurden von ursprünglich gesammelten Röhrchen entfernt und zu 8 ml Sarstedt-Röhrchen, enthaltend 500 μl Puffer gegeben (enthaltend Additive, wie z. B. der letztendlichen CSF-Lösungs-Zusammensetzung mit folgenden Bestandteilen: 20 mM Natriumphosphat, 20 mM Triethanolamin, 0,05% Triton X-100, 100 mM NaCl, 0,05% NaN3, 1 mM Diethylentriaminpentaessigsäure, 1 mM EGTA, pH 7,4) und wurden bei –20°C bis zur Analyse eingefroren. Die Assayoperatoren kannten die Diagnosen des jeweiligen Subjektes nicht.
All subjects included in this study were subjected to a detailed clinical and neurological examination at medical centers of universities by experts in the field of neurology for the diagnosis of dementia. Declarations of consent were received from the subjects or, if appropriate, the guardian. The assessment included medical history, physical and neurological examinations, laboratory blood tests to rule out metabolic causes of dementia, neuroimaging imaging (head CT or MR within the past 3 years for patients with dementia and neurological controls) and detailed psychometric tests (these varied between institutions). In addition, all subjects received the following assessment tools: Mini-Mental State Examination (MMSE) (American Psychiatric Association, Committee on Nomenclature and Statistics: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Revised Third Edition, Washington DC Psych. Associ., (1987)), the Hamilton Depression Inventory (VC Hachiniski et al., (1975) Ann. Neurol., 32: 632-637) and the Hachinski ischemic index (McKann, G., et al., (1984) Neurology 34: 939-944). Patients with more than one dementia diagnosis, recent stroke, head trauma, or significant peripheral nervous system disorders have been excluded. The following diagnostic criteria were used:
  • i. AD (n = 37): Patients met the NINCDS ADRDA guidelines for probable AD; those that met criteria for possible AD were excluded (The Lund and Manchester Groups (1994) J Neurol, Neurosurg Psychiatr 57: 416-418). All patients lived in shared accommodation and showed mild to moderate dementia.
  • ii. Neurologically impaired controls (ND; n = 32): Patients with non-AD dementia or degenerative diseases affecting the central nervous system. For neurological controls, a summary of clinical records was reviewed by a second neurologist (DG) to confirm the diagnosis and to ensure that concomitant AD was unlikely. Patients with cerebral cerebral dementia were diagnosed according to the criteria as outlined by the Lund and Manchester groups (Kawasaki ES, in: PCR Protocols: A Guide to Methods and Applications, Academic Press, Inc., New York 1990, pp. 146-152). ,
  • iii. Non-Dementia Controls (NC; n = 20): The subjects were 50 years or older and had no significant cognitive discomfort, showed no functional failure, had normal findings at the neurological examination and reached 28-30 on the MMSE. A subgroup of these controls showed symptoms of depression that did not result in significant cognitive or functional damage and was classified as having non-AD or any other organic neurological disorder. Spinal cord punctures were taken the morning after overnight abstinence. All CSF samples were collected in sample tubes distributed to all sites. The first 2-3 ml of CSF were analyzed for protein, glucose and cells at the local laboratory of the medical center and 4.5 ml were removed from originally collected tubes and added to 8 ml Sarstedt tubes containing 500 μl of buffer (containing additives such as the final CSF Solution composition comprising: 20 mM sodium phosphate, 20 mM triethanolamine, 0.05% Triton X-100, 100 mM NaCl, 0.05% NaN 3 , 1 mM diethylenetriamine pentaacetic acid, 1 mM EGTA, pH 7.4) and were frozen at -20 ° C until analysis. The assay operators did not know the diagnoses of the subject.

2. ApoE-Genotypisierung2. ApoE genotyping

Die ApoE-Genotypisierung wurde durchgeführt mit verfügbaren Blutproben, die in ED-TA-Vacutainerröhren gesammelt wurden. Die Proben wurden hergestellt durch das Verfahren von Kawasaki beschrieben (Kawasaki ES, in: PCR Protocols: A guide to methods and applications, Academic Press, Inc., New York 1990 S. 146–152) und die PCR-Analyse wurde durchgeführt wie beschrieben von Wenham (P. R. Wenham et al. (1991) Lancet 337: 1158–1159).The ApoE genotyping was performed with available blood samples, collected in ED-TA Vacutainer tubes were. The samples were prepared by the method of Kawasaki (Kawasaki ES, in: PCR Protocols: A guide to methods and applications, Academic Press, Inc., New York 1990 pp. 146-152) and the PCR analysis was carried out as described by Wenham (P.R. Wenham et al. (1991) Lancet 337: 1158-1159).

3. Gesamt-Aβ-ELISA3. Total Aβ ELISA

Die Gesamtmenge an Aβ wurde in einem sequenziellen doppelten monoklonalen Antikörper-Sandwich-ELISA gemessen, wie in Seubert et al. (1992) Nature 359: 325–327 beschrieben. Kurz gesagt wurde Aβ in CSF durch die monoklonalen Antikörper 266 eingefangen (spezifisch für Aβ-Peptidreste 13–28), die zuvor in Mikrotiterplattenwells gecoatet worden waren. Der Nachweis setzte einen zweiten Aβ-spezifischen, biotinylierten monoklonalen Antikörper 6C6 ein (welcher Aβ-Reste 1–16 erkannte), gefolgt von Reaktionen mit einem alkalischen Phosphatase-Avidinkonjugat. Nach Inkubation mit dem fluorogenen Substrat 4-Methyl-Umbellipherylphosphat (MUP) wurde das fluoreszierende Produkt unter Verwendung eines Millipore Cytofluor 2350-Fluorometers gemessen.The Total amount of Aβ was in a sequential double monoclonal antibody sandwich ELISA measured as described in Seubert et al. (1992) Nature 359: 325-327. Briefly, Aβ was in CSF by the monoclonal antibodies 266 captured (specific to Aβ-peptide residues 13-28), previously coated in microtiter plate wells. The proof set a second Aβ-specific, biotinylated monoclonal antibody 6C6 (which recognized Aβ residues 1-16), followed by reactions with an alkaline phosphatase-avidin conjugate. After incubation with the fluorogenic substrate 4-methyl-Umbellipherylphosphat (MUP) was the fluorescent product using a Millipore Cytofluor 2350 fluorometer.

4. Aβ (x– ≥ 41)-ELISA4. Aβ (x-≥41) ELISA

Aβ (x– ≥ 41) wurde in einem ähnlich formatierten Assay unter Verwendung von 266 als einfangendem Antikörper gemessen. Der polyklonale Reporter-Antikörper 277-2 wurde gegen ein synthetisches Peptid erzeugt, welches Aβ-Reste 33–42 (GLMVGGVVIA) [SEQ ID NR: 2] enthielt, mit Cystein-Aminoheptan-Säure an ihrem Aminoterminus. Sie wurde durch das konjugierte Cystein an kationisiertes BSA (Pierce) konjugiert. Der Antikörper 277-2 wurde affinitätsaufgereinigt unter Verwendung des synthetischen Peptids konjugiert an eine Sulfo-verknüpfte Säure (Pierce) und reagierte stark mit 125I-Aβ1–42 wie durch Ausfällung des Tracers detektiert wurde. Er zeigte keine nachweisbare Kreuzreaktivität mit Aβ1–40 und zwar weder in der Immunopräzipitation noch in den ELISA-Formaten, was darauf hindeutet, dass zumindest eine 1 000-fach verminderte Sensitivität gegen dem Aβ1–40-Peptid vorliegt. Synthetisches Aβ1–42 wurde als Standard eingesetzt. Der Nachweis des 277-2-Reporterantikörpers wurde erzielt unter Verwendung eines Esel Anti-Kaninchen-IgG-alkalischen-Phosphatase-Konjugats und des AMPPD-chemilumineszenten Substrats mit dem Emerald-Enhancer (Tropix) (C. Vigo-Pelfrey et al. (1994) J Neurochem 61: 1965–1968).Aβ (x-≥41) was measured in a similarly formatted assay using 266 as the capture antibody. Polyclonal reporter antibody 277-2 was raised against a synthetic peptide containing Aβ residues 33-42 (GLMVGGVVIA) [SEQ ID NO: 2] with cysteine-aminoheptane acid at its amino terminus. It was conjugated to cationized BSA (Pierce) by the conjugated cysteine. Antibody 277-2 was affinity purified using the synthetic peptide conjugated to a sulfo-linked acid (Pierce) and reacted strongly with 125 I-Aβ 1-42 as detected by precipitation of the tracer. It showed no detectable cross-reactivity with Aβ 1-40 neither in immunoprecipitation nor in the ELISA formats, suggesting that there is at least a 1000-fold reduced sensitivity to the Aβ 1-40 peptide. Synthetic Aβ 1-42 was used as standard. Detection of the 277-2 reporter antibody was achieved using a donkey anti-rabbit IgG alkaline phosphatase conjugate and the AMPPD chemiluminescent substrate with the emerald enhancer (Tropix) (Vigo-Pelfrey, C., et al J Neurochem 61: 1965-1968).

Um die Inter-Assay-Varibilität als einen Faktor in der Aβ (x– ≥ 41)-Analyse auszuschließen, wurden alle Proben doppelt am gleichen Tage mit der gleichen Charge an Standards gefahren. Die Intraassayvaribilität war weniger als 10%. Vor der Messung wurden Aliquots von CSF-Proben auf 100°C für 3 Minuten erhitzt und anschließend bei 4°C über Nacht vor dem Assay gelagert. Es stellte sich heraus, dass der Erhitzungsschritt im Allgemeinen die Immunoreaktivität in CSF-Proben erhöhte und zwar unabhängig von der Diagnose und folglich wurde er eingeschlossen. Es sollte festgehalten werden, dass verschiedene Chargen von synthetischem Aβ (x– ≥ 41) leicht unterschiedliche Standardwerte erzeugen, obwohl sie durch Aminosäureanalyse normalisiert wurden. Die aufgeführten Werte basieren auf einem einzigen Standard, der für die gesamte Untersuchung verwendet wurde. Untersuchungen, welche die Zugabe von syntheti schem Aβ (x– ≥ 41) zu CSF einschlossen, demonstrierten, dass die gemessene Wiedererkennung 80 ± 50% betrug.Around the inter-assay variability as a factor in Aβ (x-≥41) analysis ruled out All samples were taken twice on the same day with the same batch went to standards. The intraassay variability was less than 10%. In front In the measurement, aliquots of CSF samples were heated to 100 ° C for 3 minutes heated and then at 4 ° C overnight stored before the assay. It turned out that the heating step generally increased the immunoreactivity in CSF samples and Although independent from the diagnosis and therefore it was included. It should It can be noted that different batches of synthetic Aβ (x-≥ 41) are light produce different default values, although by amino acid analysis were normalized. The listed Values are based on a single standard that applies to the entire Investigation was used. Investigations on the addition of synthetic Aβ (x-≥41) to CSF included, demonstrated that the measured recognition 80 ± 50% amounted to.

5. Nachweis von Tau durch ELISA5. proof of tau by ELISA

a. Aufgereinigtes Taua. Purified dew

Tau, aufgereinigt von menschlichem AD-Gehirngewebe und von rekombinanten Quellen wurden verwendet zur Charakterisierung des Assays und der Antikörper. Rekombinantes menschliches Tau wurde erzeugt unter Verwendung des zuvor beschriebenen Baculovirusvektors, enthalten die pVL941-Tau-4-Repeat-Isoform (J. Knops et al. (1991) J Cell Biol 1991: 114: 725–733). Hohe Spiegel von Tau wurden exprimiert und aufgereinigt sowohl aus SF9 und high five Insektenzellen. Maximal exprimierende Zellkulturen wurden geerntet, einmal in PBS gewaschen und auf Eis gekühlt. Die Zellen wurden dann per Ultraschal aufgebrochen in 0,1 M MES pH 6,5, 1 mM EGTA, 18 μM EDTA, 0,5 mM MgCl2, 5 μg/ml Leupeptin, 1 mM PMSF. Die Zellablagerung wurde durch Zentrifugation bei niedriger Geschwindigkeit entfernt und der Überstand auf 0,75 M NaCl, 2% β-Mercaptoethanol eingestellt. Die Proben wurden 10 Minuten in verschlossenen Röhrchen gekocht, auf Eis gekühlt und durch Zentrifugation bei 100 000 × g für 30 Minuten geklärt. Die Überstände wurden dann auf 2,5% Perchlorsäure eingestellt und für 15 Minuten bei 13 000 × g geschleudert. Die Niederschläge wurden einem zweiten Zyklus von Kochen/Säureausfällen unterzogen und die gepoolten Überstände wurden gegen 100 mM KH2PO4 pH 6,9, 2 mM EDTA, 2 mM EGTA, 2 mM β-Mercaptoethanol, 0,3 mM PMSF dialysiert.Tau, purified from human AD brain tissue and from recombinant sources were used to characterize the assay and the antibodies. Recombinant human tau was generated using the baculovirus vector described previously containing the pVL941-tau-4 Re peat isoform (J Knops et al. (1991) J Cell Biol 1991: 114: 725-733). High levels of tau were expressed and purified from both SF9 and high five insect cells. Maximum expressing cell cultures were harvested, washed once in PBS and chilled on ice. The cells were then disrupted by ultrasound in 0.1M MES pH 6.5, 1mM EGTA, 18μM EDTA, 0.5mM MgCl 2 , 5μg / ml Leupeptin, 1mM PMSF. Cell deposition was removed by low speed centrifugation and the supernatant was adjusted to 0.75 M NaCl, 2% β-mercaptoethanol. The samples were cooked in sealed tubes for 10 minutes, chilled on ice and clarified by centrifugation at 100,000 x g for 30 minutes. The supernatants were then adjusted to 2.5% perchloric acid and spun for 15 minutes at 13,000 x g. The precipitates were subjected to a second cycle of boil / acid precipitation and the pooled supernatants were dialyzed against 100 mM KH 2 PO 4 pH 6.9, 2 mM EDTA, 2 mM EGTA, 2 mM β-mercaptoethanol, 0.3 mM PMSF.

Das rekombinante Tau wurde als zumindest 85% rein per SDS-PAGE eingeschätzt, angefärbt mit Coomassieblau, und wurde ohne weitere Aufreinigung verwendet. Die Konzentration von allen Taustandards wurden durch Aminosäureanalysen abgeschätzt. Um Tau zu dephosphorylieren, wurde ein Aliquot in 20 mM Tris-HCl pH 8,6, 2 mM HgCl2, 1 mM DTT, 10 μM ZnCl2-Puffer dialysiert. Zur Hälfte der Probe wurden 0,1 Einheiten von alkalischer Phosphatase (Boehringer Mannheim) pro μg Tau hinzugegeben; die andere Hälfte wurde in ähnlicher Weise mit dem Puffer allein verdünnt und die beiden Proben wurden für 5 Stunden bei 37°C inkubiert.The recombinant tau was estimated to be at least 85% pure by SDS-PAGE stained with Coomassie blue and was used without further purification. The concentration of all the Taustandards were estimated by amino acid analyzes. To dephosphorylate tau, an aliquot was dialyzed in 20mM Tris-HCl pH 8.6, 2mM HgCl 2 , 1mM DTT, 10μM ZnCl 2 buffer. To the half of the sample was added 0.1 unit of alkaline phosphatase (Boehringer Mannheim) per μg of tau; the other half was similarly diluted with the buffer alone and the two samples were incubated for 5 hours at 37 ° C.

b. Monoklonaler Antikörper gegen Taub. Monoclonal antibody against dew

Monoklonale Antikörper wurden hergestellt gemäß einer Modifizierung des Verfahrens von Kohler und Milstein (G. Kohler und C. Milstein (1975) Nature 256: 495–497). Tau verwendet in allen Injektionen und Screening-Assays wurde aus SF9-Zellen aufgereinigt, die infiziert mit dem Tau enthaltenen Baculoviruskonstrukt waren. Sechs Wochen alte A/J-Mäuse wurden mit 100 μg an aufgereinigtem Tau in Zwei-Wochen-Intervallen injiziert. Tau wurde in vollständigem Freund-Adjuvans involviert für die erste Immunisierung und in unvollständigem Freund-Adjuvans für alle weiteren Immunisierungen. Die Serumproben wurden drei Tage nach der dritten Injektion genommen, um den Titer dieser Tiere zu bewerten. Die Maus mit dem höchsten Titer wurde intravenös mit 100 μg an Tau in 500 μl an PBS zwei Wochen nach Empfang der dritten Injektion injiziert. Die Myelomfusion trat drei Tage später auf unter Verwendung von SP2/0 als dem Fusionspartner. Antikörper 16G7 und SC11 wurden aus dieser Fusion erhalten, wohingegen Antikörper 16B5 und 16C5 aus einer nachfolgenden Fusion isoliert wurden.monoclonal antibody were prepared according to a Modification of the method of Kohler and Milstein (G. Kohler and C. Milstein (1975) Nature 256: 495-497). Tau used in all Injections and screening assays were purified from SF9 cells, which were infected with the tau contained baculovirus construct. Six week old A / J mice were given with 100 μg injected on purified dew at two-week intervals. Dew was in complete Freund adjuvant involved for the first immunization and in incomplete Freund's adjuvant for all the rest Immunizations. The serum samples were taken three days after the third injection taken to evaluate the titer of these animals. The mouse with the highest Titer became intravenous with 100 μg on tau in 500 μl injected with PBS two weeks after receiving the third injection. Myeloma fusion occurred three days later using SP2 / 0 as the fusion partner. Antibodies 16G7 and SC11 were knocked out whereas antibodies 16B5 and 16C5 are derived from a subsequent fusion were isolated.

Überstände aus Wells, enthaltend Hybridomazellen, wurden auf ihre Fähigkeit gescreent, 125I-gelabeltes Tau auszufällen. Tau wurde radio-iodiert unter Verwendung immobilisierter Glycoseoxidase und Lactoperoxidase gemäß den Instruktionen des Herstellers (Bio-Rad). Kurz gesagt wurden 10 μg an aufgereinigtem rekombinantem Tau radio-gelabelt mit 1 mCi an Na 125I, auf eine spezifische Aktivität von 20 μCi/μg Protein. 16G7, 8C11, 16B5 und 16C5 wurden identifiziert als die vier monoklonalen Antikörper mit der höchsten Affinität spezifisch für Tau und wurden durch Begrenzung der Verdünnung kloniert. Die Isotypen aus allen vier monoklonalen Antikörpern spezifisch für Tau wurden als Gamma-1-Kappa bestimmt.Supernatants from wells containing hybridoma cells were screened for their ability to precipitate 125 I-labeled tau. Tau was radioiodinated using immobilized glycose oxidase and lactoperoxidase according to the manufacturer's instructions (Bio-Rad). Briefly, 10 μg of purified recombinant tau were radio labeled with 1 mCi of Na 125 I to a specific activity of 20 μCi / μg protein. 16G7, 8C11, 16B5 and 16C5 were identified as the four monoclonal antibodies with the highest affinity specific for tau and were cloned by limiting the dilution. The isotypes from all four monoclonal antibodies specific for tau were determined to be gamma 1-kappa.

c. Tau-ELISAc. Tau ELISA

Der anti-Tau-monoklonale Antikörper 16G7 wurde zu 5 μg/ml in TBS suspendiert und zu 100 μl/Well in Mikrotiterplatten gecoatet (Dynatec Microlite 2). Das Coating wurde über Nacht bei Raumtemperatur durchgeführt. Die Lösung wurde dann aspiriert und die Platten mit 0,25% Casein (Gew./vol.) in phosphatgepufferter Salzlösung (PBS) blockiert. Der Anti-Tau-Antikörper 16B5 wurde biotinyliert mit dem N-Hydroxysuccinimidester von Biotin entsprechend den Angaben des Herstellers (Pierce). Proben von entweder 50 μl CSF oder Kalibratoren (50 μl an 3–1000 pg/ ml menschlichem Tau) wurden mit 50 μl des biotinylierten Anti-Tau-Antikörpers (0,75 μg/ml in PBS-Casein, 0,05% Tween 20) in den 16G7 gecoateten Wells kombiniert und bei Raumtemperatur unter konstantem Schütteln über Nacht inkubiert. Die Lösung wurde dann aspiriert und die Platten wurden dreimal mit TTBS gewaschen. Streptavidinalkalische Phosphatase (Boehringer-Mannheim) wurde 1 : 1000 in PBS-Casein, 0,05% Tween 20 verdünnt und 100 μl wurden zu jedem Well gegeben. Nach Inkubation für 1 Stunde bei Raumtemperatur wurde die Flüssigkeit aspiriert und die Wells wurden dreimal gewaschen. Das chemilumineszente Reagens, Dinatrium-3-(4-methoxyspiro{1,2-dioxetan-3,21-tricyclo[3.3.1.13,7]tdecan}-4-yL)phenylphosphat (AMPPD, Tropix) und ein Enhancer, Emerald Green (Tropix), wurden 1 : 1 000 verdünnt bzw. 1 : 100, und zwar in 1 M Diethanolaminpuffer, enthaltend 1 mM MgCl2, 0,02% NaN3, pH 10. 100 μl wurden pro Well hinzugegeben und die Platten wurden nach 30 Minuten ausgelesen und zwar in einem Dynatech ML 1 000-Chemiluminometer. Die hier dargestellten Daten verwendeten menschliches Tau, isoliert aus Gehirn als den Kalibrator.The anti-tau monoclonal antibody 16G7 was suspended at 5 μg / ml in TBS and coated at 100 μl / well in microtiter plates (Dynatec Microlite 2). The coating was carried out overnight at room temperature. The solution was then aspirated and the plates blocked with 0.25% casein (w / v) in phosphate buffered saline (PBS). The anti-tau antibody 16B5 was biotinylated with the N-hydroxysuccinimide ester of biotin according to the instructions of the manufacturer (Pierce). Samples of either 50 μl of CSF or calibrators (50 μl of 3-1000 pg / ml human tau) were mixed with 50 μl of the biotinylated anti-tau antibody (0.75 μg / ml in PBS-casein, 0.05% Tween 20 ) in the 16G7 coated wells and incubated at room temperature with constant shaking overnight. The solution was then aspirated and the plates were washed three times with TTBS. Streptavidin-alkaline phosphatase (Boehringer-Mannheim) was diluted 1: 1000 in PBS-casein, 0.05% Tween 20 and 100 μl added to each well. After incubation for 1 hour at room temperature, the liquid was aspirated and the wells were washed three times. The chemiluminescent reagent, disodium 3- (4-methoxyspiro {1,2-dioxetane-3,2 1 -tricyclo [3.3.1.1 3,7 ] tdecan} -4-yl) phenyl phosphate (AMPPD, Tropix) and an enhancer, Emerald Green (Tropix) were diluted 1: 1000 or 1: 100 in 1 M diethanolamine buffer containing 1 mM MgCl 2 , 0.02% NaN 3 , pH 10. 100 μl was added per well and the plates were read after 30 minutes in a Dynatech ML 1000 Chemiluminometer. The data presented here used human dew isolated from brain as the calibrator.

6. Statistische Analyse6. Statistical analysis

Die statistische Analyse der Daten wurde durchgeführt durch Ein-Wege-Analyse der Varianz (ANOVA) unter Verwendung von InStat, Version 1.21.The Statistical analysis of the data was performed by one-way analysis Variance (ANOVA) using InStat version 1.21.

ErgebnisseResults

Der Vergleich der drei Patientengruppen (Tabelle III) zeigte, dass sie gut hinsichtlich Alter und Geschlecht abgeglichen waren. Die AD-Gruppe wies einen durchschnittlichen MMSE von 17,5 ± 7,1 auf, was darauf hindeutete, dass eine milde bis moderate kognitive Schädigung vorlag. Die neurologisch erkrankte Kontrollgruppe bestand aus einer Vielzahl von Erkrankungen, einschließend vaskuläre Demenz (4), Stirnhirn-Demenz (7), Depression (6), Parkinson-Erkrankung (3), Cortico-basale Gangliendegeneration (2), cerebrale Ataxie (2), progressive supranucleare Palsie (1), Normal-Druck-Hydrocephalus (1), Grand-mal-Anfall (1), Bell-Palsie (1), alters-assoziierte Gedächtnisschädigung (1), Demenz mit extrapyramidalen Anzeichen (1), amnetisches Syndrom (1), cerebrale Degeneration (1). Die Kontrollgruppe bestand aus Individuen, die keine neurologische Erkrankung zeigten und die kognitiv normal waren (Table III).Of the Comparison of the three patient groups (Table III) showed that they well matched in age and gender. The AD group showed an average MMSE of 17.5 ± 7.1, suggesting that mild to moderate cognitive damage was present. The neurological diseased control group consisted of a variety of diseases, inclusively vascular Dementia (4), forebrain dementia (7), depression (6), Parkinson's disease (3), Cortico-basal gangliene degeneration (2), cerebral ataxia (2), progressive supranuclear palsy (1), normal-pressure hydrocephalus (1), Grand mal seizure (1), Bell palsy (1), age-related memory damage (1), Dementia with extrapyramidal signs (1), amnetic syndrome (1), cerebral degeneration (1). The control group consisted of individuals, who did not show any neurological disorder and who were cognitively normal were (Table III).

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Die Analyse der gesamten CSF-Aβ-Spiegel förderte keine signifikanten Unterschiede unter den verschiedenen Patientengruppen (Tabelle III) zutage. Die Mittelwerte rangierten zwischen 19,0 ng/ml in der AD-Gruppe bis 17,9 ng/ml in the NC-Gruppe. Es gab signifikanten Überlapp mit keinerlei statistisch signifikanten Unterschieden unter den Gruppen (p > 0,05). Die Analysen der Aβ (x– ≥ 41)-Form des Peptids zeigte jedoch eine Verminderung im Mittelwert in der AD-Gruppe, relativ sowohl zu den ND- als auch den NC-Subjekten (383 versus 543 und 632 pg/ml), der signifikant auf dem p < 0,0001-Level (4) war. Die relativ kleine Standardabweichungen (76 pg/ml) der AD-Gruppe war insbesondere auffällig. Im Gegensatz dazu zeigte einige ND-Patienten vermindertes Aβ (x– ≥ 41) in ihrer CSF. Wenn ein Cutoff bei 505 pg/ml eingestellt wur de, fielen 15 von 37 ND-Patienten und nur vier von 23 NC-Patienten unterhalb dieses Levels. Alternativ war unter den 35 Individuen, welche Grade von Aβ (x– ≥ 41) von mehr als 505 pg/ml aufwiesen, keiner dabei, bei dem AD diagnostiziert worden war, was nahe legt, dass der Test hochspezifisch für das Nichtvorliegen der Erkrankung ist. Aβ (x– ≥ 41) wurde gemessen wie im Text beschrieben. Alle Messungen sind Durchschnittswerte von Doppelwertbestimmungen, die Variation war ≤ 10%. Die Proben wurden zufällig auf Platten ausgewertet und der Operator kannte die Diagnose des Subjekts nicht. Die Referenzstandards, vorliegend auf jeder Mikrotiterplatte waren nicht signifikant unterschiedlich zwischen den Platten.The analysis of total CSF-Aβ levels did not reveal any significant differences among the different patient groups (Table III). The mean values ranged from 19.0 ng / ml in the AD group to 17.9 ng / ml in the NC group. There was significant overlap with no statistically significant differences among the groups (p> 0.05). However, analyzes of the Aβ (x-≥41) form of the peptide showed a mean reduction in the AD group, relative to both the ND and NC subjects (383 versus 543 and 632 pg / ml) significantly at the p <0.0001 level ( 4 ) was. The relatively small standard deviations (76 pg / ml) of the AD group were particularly noticeable. In contrast, some ND patients showed decreased Aβ (x-≥41) in their CSF. When a cutoff was set at 505 pg / ml, 15 of 37 ND patients and only four of 23 NC patients fell below this level. Alternatively was among the None of the individuals who had grade Aβ (x-≥41) greater than 505 pg / ml were found to have been diagnosed with AD, suggesting that the test is highly specific for the absence of disease. Aβ (x-≥41) was measured as described in the text. All measurements are average values of double value determinations, the variation was ≤ 10%. The samples were randomly evaluated on plates and the operator did not know the subject's diagnosis. The reference standards present on each microtiter plate were not significantly different between the plates.

Tau-Spiegel in den CSF-Proben des gleichen Subjekts wurden auch untersucht. Die Taumessung wurde doppelt durchgeführt. Um die Konsistenz sicherzustellen, wurden einige Proben der früheren Assays auf nachfolgenden Platten eingeschlossen und alle Proben wurden zumindest einer Wiederholungsmessung ausgewertet. Wiederholungsmessungen lagen innerhalb von 15% im Vergleich zu Originalwerten. Ein signifikanter Unterschied existiert zwischen der AD-Gruppe und jeder Kontrollgruppe (p < 0,001). Von menschlichen Gehirnen abgeleitetes Tau wurde als Referenzstandard verwendet. AD-Patienten hatten einen Mittelwert von 407 pg/ml versus 168 und 212 pg/ml in neurologischen bzw. normalen Kontrollen (5). Dieser Unterschied zwischen der AD-Gruppe und den anderen Gruppen ist signifikant bei p < 0,001. Setzt man einen Cutoff von 312 pg/ml, zeigten Individuen mit Werten oberhalb diese Spiegels eine sehr hohe Wahrscheinlichkeit für Alzheimer-Erkrankungen (22/24 = 92%). Nur ein NC- und ein ND-Subjekt wurde oberhalb dieses Cutoffs registriert. Separate Analyse von durchschnittlichem CSF Aβ-, Aβ (x– ≥ 41)- oder Tauspiegeln erhalten von jedem Zentrum zeigten keine Unterschiede zwischen den Zentren, die statistisch signifikant für irgendeine der Erkrankungskategorien waren, wie durch eine Ein-Wege-Analyse-Varianz deutlich gemacht wurde. Von speziellem Interesse war die gleichzeitige Analyse von Aβ (x– ≥ 41) und Taumessungen in den gleichen CSF-Proben (6). 6 wird in Figur dann aufgeteilt unter Verwendung der Cutoffs für Aβ (x– ≥ 41) und Tau, wie sie zuvor beschrieben wurden. Das Vorliegen von sowohl erhöhtem Tau als auch von vermindertem Aβ (x– ≥ 41) (unterer rechter Quadrant) war von höchster prognostischer Bedeutung für AD (22/23 = 96%). Auf der anderen Seite wurde hohes Aβ (x– ≥ 41) und niedriges Tau (unterer linker Quadrant) vollständig von Kontrollpatienten repräsen tiert (6). Mehr als die Hälfte (48,7%) aller Individuen dieser Studie fielen in einen dieser beiden Quadranten.Tau levels in the CSF samples of the same subject were also examined. The Taumessung was carried out twice. To ensure consistency, some samples from previous assays were trapped on subsequent plates and all samples were evaluated for at least one repeat measurement. Repeat measurements were within 15% of original values. A significant difference exists between the AD group and each control group (p <0.001). Tau derived from human brains was used as reference standard. AD patients had a mean of 407 pg / ml versus 168 and 212 pg / ml in neurological and normal controls, respectively ( 5 ). This difference between the AD group and the other groups is significant at p <0.001. Using a cut-off of 312 pg / ml, individuals with levels above this level showed a very high probability of Alzheimer's disease (22/24 = 92%). Only one NC and one ND subject was registered above this cutoff. Separate analysis of mean CSF Aβ, Aβ (x-≥41) or trough levels obtained from each center showed no differences between the centers that were statistically significant for any of the disease categories, as demonstrated by a one-way analysis variance has been. Of particular interest was the simultaneous analysis of Aβ (x-≥41) and Taumessungen in the same CSF samples ( 6 ). 6 is then divided in Figure using the cutoffs for Aβ (x-≥41) and Tau as previously described. The presence of both elevated tau and decreased Aβ (x-≥41) (lower right quadrant) was of highest prognostic significance for AD (22/23 = 96%). On the other hand, high Aβ (x-≥41) and low tau (lower left quadrant) were completely represented by control patients ( 6 ). More than half (48.7%) of all individuals in this study fell into one of these two quadrants.

Die verbleibenden Patienten zeigten niedrige Aβ (x– ≥ 41) und niedrige Tau-Spiegel (unterer linker Quadrant).The remaining patients showed low Aβ (x-≥41) and low tau levels (lower left quadrant).

Obwohl die voranstehende Erfindung im Detail zum Zwecke der Klarheit und des Verständnisses beschrieben wurde, wird es offensichtlich sein, dass bestimmte Modifikationen innerhalb des Umfangs der beigefügten Ansprüche praktiziert werden können.Even though the foregoing invention in detail for the purpose of clarity and of understanding has been described, it will be obvious that certain modifications within the scope of the attached claims can be practiced.

SEQUENZPROTOKOLL

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SEQUENCE LISTING
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Claims (19)

Ein Verfahren verwendbar als ein Teil einer diagnostischen Prozedur für Alzheimers Krankheit an einem Patienten, besagtes Verfahren umfassend: Messen der Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in einer Probe von Körperflüssigkeit eines Patienten; Vergleich der gemessenen Menge mit einem vorbestimmten Indikatorwert, von besagtem einen oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41), worin optional der vorbestimmte Indikatorwert vom gleichen Patienten zu einer früheren Zeit gemessen wurde und das Verfahren Überwachung gewährleistet; Bewerten des Zustandes des Patienten basierend auf dem Unterschied zwischen der gemessenen Menge und dem vorbestimmten Indikatorwert; und worin eine gemessene Menge oberhalb des Indikatorwertes eine negative Indikation in der Diagnose von Alzheimers Erkrankung bereitstellt und ein gemessener Wert von oder unter dem Indikatorwert eine positive Indikation in der Diagnose von Alzheimers Erkrankung bereitstellt.A method useful as a part of a diagnostic Procedure for Alzheimers disease on a patient, said method comprising: measure up the amount of one or more soluble Aβ (x-≥41) in a sample of body fluid a patient; Comparison of the measured quantity with a predetermined one Indicator value, from said one or more soluble Aβ (x-≥41), in which optionally, the predetermined indicator value from the same patient an earlier time was measured and the procedure ensures monitoring; assess the condition of the patient based on the difference between the measured amount and the predetermined indicator value; and wherein a measured amount above the indicator value is a negative one Indication in the diagnosis of Alzheimers disease and a measured value of or below the indicator value is a positive one Indication in the diagnosis of Alzheimers disease. Ein Verfahren wie in Anspruch 1 beansprucht, worin die Patientenprobe eine cerebrospinale Flüssigkeit ist und der Indikatorwert zwischen ungefähr 0,45 ng/ml und ungefähr 0,7 ng/ml, vorzugsweise ungefähr bei 0,5 ng/ml liegt und worin optional der Aβ (x– ≥ 41) der gemessen wurde, zumindest die Aβ Aminosäuren 33–41 enthält.A method as claimed in claim 1, wherein the patient sample is a cerebrospinal fluid and the indicator value between about 0.45 ng / ml and about 0.7 ng / ml, preferably about at 0.5 ng / ml and optionally wherein the Aβ (x-≥ 41) was measured, at least which contains Aβ amino acids 33-41. Ein Verfahren wie in Anspruch 1 beansprucht, worin die Patientenprobe Plasma ist.A method as claimed in claim 1, wherein the patient sample is plasma. Ein Verfahren wie in Anspruch 1 bis 3 beansprucht, worin die Menge an löslichem Aβ (x– ≥ 41) gemessen wird durch Exponieren der Patientenprobe gegen erste Antikörper oder ein Fragment davon, spezifisch für die Bindungsregion auf Aβ oder Aβ Fragment aufspannenden Aminosäurenresten 13 bis 26, und Detektieren der Bindung zwischen dem ersten Antikörper oder Fragment davon und dem löslichen Aβ (x– ≥ 41) durch Exponieren der Patientenprobe gegen einen zweiten Antikörper oder ein Fragment davon, spezifisch für Aβ (x– ≥ 41), worin vorzugsweise (a) der zweite Antikörper oder Fragment davon ein Epitop von Aβ erkennt, das Aminosäurereste 33–42 aufweist, und/oder (b) der erste Antikörper oder Fragment davon eine Epitop auf Aβ erkennt, das die Aminosäurereste 13–26 aufweist.A method as claimed in claims 1 to 3, wherein the amount of soluble Aβ (x-≥ 41) is going through Exposing the patient sample to first antibodies or a fragment thereof, specific for the binding region on Aβ or Aβ fragment spanning amino acid residues 13 to 26, and Detecting the bond between the first antibody or fragment thereof and the soluble one Aβ (x-≥ 41) Exposing the patient sample to a second antibody or a fragment thereof, specific for Aβ (x-≥41), in which preferably (a) the second antibody or fragment thereof Recognizes epitope of Aβ, the amino acid residues 33-42 has, and / or (b) the first antibody or fragment thereof Recognizes epitope on Aβ, that the amino acid residues 13-26 having. Ein Verfahren wie in Anspruch 4 beansprucht, worin das Binden des ersten Antikörpers oder Fragment davon und des löslichen Aβ (x– ≥ 41) detektiert wird durch Separieren von gebundenen Komplexe des ersten Antikörpers oder Fragments davon und von Aβs oder Aβ-Fragmenten, wobei diese separat gebundenen Komplexe einem gelabelten zweiten Antikörper oder Fragment davon ausgesetzt werden, spezifisch für Aβ (x– ≥ 41), und durch Detektieren der Gegenwart des Labels auf den gebundenen Komplexen.A method as claimed in claim 4, wherein the binding of the first antibody or fragment thereof and the soluble Aβ (x-≥41) is detected by separating bound complexes of the first antibody or fragment thereof and Aβs or Aβ fragments, wherein these separately bound complexes are exposed to a labeled second antibody or fragment thereof, specific for Aβ (x-≥41), and by detecting the presence of the label on the bound complexes. Ein Verfahren wie in Anspruch 1 beansprucht, worin die Menge des löslichen Amyloid-β Peptids (x– ≥ 41) (Aβ (x– ≥ 41)) in der Patientenprobe, optional der cerebrospinalen Flüssigkeit, gemessen wird durch Einfangen des löslichen Aβ (x– ≥ 41) aus der Probe unter Verwendung eines ersten Antikörpers oder Fragments davon, spezifisch für eine Bindungsregion auf Aβ aufspannenden Aminosäureresten 13 bis 26; und Detektieren des Einfangens von löslichen Aβ (x– ≥ 41) unter Verwendung eines gelabelten zweiten Antikörpers oder Fragments davon spezifisch für Aβ (x– ≥ 41).A method as claimed in claim 1, wherein the amount of soluble Amyloid-β Peptide (x-≥41) (Aβ (x-≥41)) in the Patient sample, optionally the cerebrospinal fluid, is measured by capture of the soluble Aβ (x-≥ 41) from the Sample using a first antibody or fragment thereof, specific for a binding region spanning Aβ amino acid residues 13 to 26; and Detecting the capture of soluble Aβ (x-≥ 41) under Use of a labeled second antibody or fragment thereof specific for Aβ (x-≥ 41). Ein Verfahren wie in Anspruch 6 beansprucht, worin das lösliche Aβ (x– ≥ 41) auf einer festen Phase eingefangen wird und das Einfangen detektiert wird durch Exposition der festen Phase gegenüber einem zweiten Antikörper oder Fragment davon und durch anschließendes Detektieren der Gegenwart des Labels auf der festen Phase.A method as claimed in claim 6, wherein the soluble Aβ (x-≥ 41) on one solid phase is captured and the capture is detected by Exposure of the solid phase to a second antibody or Fragment of it and by subsequently detecting the presence the label on the solid phase. Ein Verfahren zum Screenen einer Verbindung, um deren Fähigkeit zu bestimmen, die Menge von Aβ (x– ≥ 41) in der CSF zu verändern; das Verfahren umfassend: Messen einer ersten Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF eines nicht-menschlichen Tieres, das als Modell für Alzheimers Erkrankung verwendet wird; Verabreichen der Verbindung an das nicht-menschliche Tier; Messen einer zweiten Menge von besagtem einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF des nicht-menschlichen Tieres; und Vergleich der ersten Menge mit der zweiten Menge, wobei der Unterschied anzeigt, ob die Verbindung die Menge an löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF vergrößert, vermindert oder unverändert lässt, wobei eine Verbindung, die die Menge von Aβ (x– > 41) in der CSF vergrößert, verwendbar in der Behandlung von Alzheimer's Erkrankung sein kann und eine Verbindung, die die Menge von Aβ (x– > 41) verwendert, Alzheimer's Erkrankung verschärfen oder beschleunigen kann.A method for screening a compound for its ability to determine the amount of Aβ (x-≥ 41) in the To change CSF; the method comprising: Measuring a first set of one or more soluble Aβ (x-≥41) in the CSF of a non-human animal used as a model for Alzheimer's Disease is used; Administering the compound to the non-human animal; Measuring a second quantity of said one or more soluble Aβ (x-≥41) in the CSF of the non-human animal; and Comparison of the first Quantity with the second quantity, with the difference indicating whether the Compound the amount of soluble Aβ (x-≥41) in the CSF increased, decreased or unchanged leaves, wherein a compound which increases the amount of Aβ (x-> 41) in the CSF is useful in the treatment Alzheimer's disease and a compound that uses the amount of Aβ (x-> 41) can aggravate Alzheimer's disease or can accelerate. Ein Verfahren verwendbar als ein Teil eines diagnostischen Verfahrens für Alzheimers Erkrankung in einem Patienten, wobei besagtes Verfahren folgendes umfasst: Messen der Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in einer Probe einer Körperflüssigkeit in einem Patienten; Vergleich der gemessen Menge des löslichen Aβ (x– ≥ 41) mit einer vorbestimmten Indikatormenge des löslichen Aβ (x– ≥ 41), Messen der Menge von Tau der Patientenprobe; Vergleich der gemessenen Menge von Tau mit einem vorbestimmten Indikatorwert von Tau; und Bewerten des Patientenstatus basierend auf dem Unterschied zwischen den gemessenen Mengen und den vorbestimmten Indikatorwerten von Aβ (x– ≥ 41) und Tau, wobei eine gemessene Menge von oder unter dem Aβ (x– > 41) und von oder über den Tau-Indikatorwert eine positive Indikation in der Diagnose von Alzheimer's Erkrankung liefert, und wobei die gemessene Menge oberhalb des Aβ (x– > 41) Indikatorwertes und unterhalb des Tau Indikatorwertes eine negative Indikation in der Diagnose von Alzheimers Erkrankung liefert.A method useful as a part of a diagnostic Procedure for Alzheimers Disease in a patient, said method includes: Measuring the amount of one or more soluble Aβ (x-≥ 41) in one Sample of a body fluid in a patient; Comparison of the measured amount of soluble Aβ (x-≥ 41) with one predetermined amount of indicative soluble Aβ (x-≥41), Measuring the amount of Dew of the patient sample; Comparison of the measured amount of Tau with a predetermined indicator value of Tau; and assess patient status based on the difference between the measured Quantities and the predetermined indicator values of Aβ (x-≥41) and Tau, wherein a measured amount of or below the Aβ (x-> 41) and from or above the tau indicator value is a provides a positive indication in the diagnosis of Alzheimer's disease, and wherein the measured amount is above the Aβ (x-> 41) indicator value and below the Tau indicator value is a negative indication in the diagnosis of Alzheimers disease provides. Ein Verfahren wie in Anspruch 9 beansprucht, worin die Patientenprobe eine cerebrospinale Flüssigkeit ist, der Indikatorwert für Aβ (x– ≥ 41) zwischen ungefähr 0,45 ng/ml und ungefähr 0,7 ng/ml, vorzugsweise ungefähr bei 0,5 ng/ml liegt und der Indikatorwert für Tau zwischen ungefähr 0,25 ng/ml und ungefähr 0,4 ng/ml, vorzugsweise ungefähr bei 0,3 ng/ml liegt, wobei optional der gemessene Aβ (x– ≥ 41) zumindest die Aβ Aminosäuren 33–41 enthält.A method as claimed in claim 9, wherein the patient sample is a cerebrospinal fluid, the indicator value for Aβ (x-≥ 41) between approximately 0.45 ng / ml and about 0.7 ng / ml, preferably about at 0.5 ng / ml and the indicator value for tau is between about 0.25 ng / ml and about 0.4 ng / ml, preferably about at 0.3 ng / ml, optionally with the measured Aβ (x-≥ 41) at least which contains Aβ amino acids 33-41. Ein Verfahren wie in Anspruch 9 beansprucht, worin die Patientenprobe Plasma ist.A method as claimed in claim 9, wherein the patient sample is plasma. Ein Verfahren wie in den Ansprüchen 9 und 11 beansprucht, worin die Menge an löslichem Aβ (x– ≥ 41) gemessen wird durch Exponieren der Patientenprobe gegen einen ersten Antikörper oder ein Fragment davon, das spezifisch für die Bindungsregion auf Aβ oder Aβ Fragment aufspannenden Aminosäurenresten 13 bis 26 ist, und Detektieren der Bindung zwischen dem ersten Antikörper oder Fragment davon und dem löslichen Aβ (x– ≥ 41) durch Exponieren der Patientenprobe gegen einen zweiten Antikörper oder einem Fragment davon, spezifisch für Aβ (x– ≥ 41).A method as claimed in claims 9 and 11, wherein the amount of soluble Aβ (x-≥ 41) is going through Exposing the patient sample to a first antibody or a fragment thereof specific for the binding region on Aβ or Aβ fragment spanning amino acid residues 13 to 26 is, and Detecting the bond between the first antibody or fragment thereof and the soluble one Aβ (x-≥ 41) Exposing the patient sample to a second antibody or a fragment thereof specific for Aβ (x-≥ 41). Ein Verfahren wie in Anspruch 12 beansprucht, wobei a. der zweite Antikörper oder Fragment davon ein Antikörper ist, der ein Epitop von Aβ erkennt, das Aminosäurereste 33–42 aufweist, und/oder b. der erste Antikörper oder Fragment davon ein Antikörper ist, der ein Epitop von Aβ erkennt, das die Aminosäurereste 13–26 aufweist.A method as claimed in claim 12, wherein a. the second antibody or fragment thereof is an antibody recognizing an epitope of Aβ having amino acid residues 33-42, and / or b. the first antibody or fragment thereof is an antibody which recognizes an epitope of Aβ having amino acid residues 13-26. Ein Verfahren wie in Anspruch 12 oder 13 beansprucht, das Binden des ersten Antikörpers oder Fragments davon und des löslichen Aβ (x– ≥ 41) detektiert wird durch Separieren gebundener Komplexe des ersten Antikörpers oder Fragments davon und Aβ oder Aβ-Fragmenten, wobei diese separat gebundenen Komplexe einem gelabelten zweiten Antikörper oder Fragment davon ausgesetzt werden, spezifisch für Aβ (x– ≥ 41), und Detektieren der Gegenwart des Labels auf den gebundenen Komplexen.A method as claimed in claim 12 or 13, the binding of the first antibody or fragments thereof and the soluble one Aβ (x-≥ 41) detected is going through Separate bound complexes of the first antibody or Fragments thereof and Aβ or Aβ fragments, these separately bound complexes being labeled a second antibody or fragment thereof, specific for Aβ (x-≥41), and detect the presence of the label on the bound complexes. Ein Verfahren zum Screenen einer Verbindung, um deren Fähigkeit zu bestimmen, die Menge sowohl von Aβ (x– ≥ 41) als auch Tau in der CSF zu verändern, das Verfahren umfassend: Messen einer ersten Menge von einem oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF eines nicht-menschlichen Tieres, verwendet als Modell für Alzheimers Erkrankung; Messen einer ersten Menge von Tau in der CSF eines nicht-menschlichen Tieres; Verabreichen der Verbindung an ein nicht-menschliches Tier; Messen einer zweiten Menge von besagtem einen oder mehreren löslichen Aβ (x– ≥ 41) in der CSF des nicht-menschlichen Tieres; Messen einer zweiten Menge von Tau in der CSF des nicht-menschlichen Tieres; und Vergleichen der ersten Menge mit der zweiten Menge, wobei der Unterschied anzeigt, ob die Verbindung die Menge an löslichem Aβ (x– ≥ 41) vergrößert, vermindert oder unverändert lässt und ob sie die Menge von Tau in der CSF vergrößert, vermindert oder unverändert lässt, wobei eine Verbindung, die die Menge an Aβ (x– > 41) vergrößert und die Menge von Tau in einem CSF vermindert, verwendbar in der Behandlung von Alzheimers Erkrankung sein kann, und eine Verbindung, die die Menge von Aβ (x– > 41) vermindert und die Menge von Tau vergrößert, Alzheimers Erkrankung verschlimmern oder beschleunigen kann.A method for screening a compound to their ability to determine the amount of both Aβ (x-≥41) and tau in the CSF to change, the method comprising: Measuring a first set of one or more soluble Aβ (x-≥41) in the CSF of a non-human animal used as a model for Alzheimer's Illness; Measuring a first amount of tau in the CSF of a non-human animal; Administer the compound to non-human animal; Measuring a second quantity of said one or more soluble Aβ (x-≥41) in the CSF of the non-human animal; Measuring a second quantity of tau in the CSF of the non-human animal; and to compare the first quantity with the second quantity, the difference indicates whether the compound increases, decreases or leaves the amount of soluble Aβ (x-≥41) and whether it increases, decreases or leaves unchanged the amount of tau in the CSF, where a compound that increases the amount of Aβ (x-> 41) and the amount of tau diminished in a CSF, useful in the treatment of Alzheimers Disease, and a compound that reduces the amount of Aβ (x-> 41) and the amount of dew increases, Alzheimers Illness can worsen or accelerate. Ein Verfahren wie in Anspruch 8 oder Anspruch 15 beansprucht, wobei das nicht-menschliche Tier ein Nager ist, vorzugsweise eine Maus.A method as in claim 8 or claim 15 wherein the non-human animal is a rodent, preferably a mouse. Ein Kit umfassend einen Antikörper oder Fragment davon, welcher Aβ (x– ≥ 41) bindet, jedoch nicht Aβ (≤ 40) bindet und einen Antikörper oder Fragment davon, welcher Tau bindet, optional weiter umfassend einen Antikörper oder Fragment davon, welcher Aβ oder ein Fragment von Aβ bindet, jedoch nicht andere Fragmente von APP bindet.A kit comprising an antibody or fragment thereof which Aβ (x-≥ 41) binds, however, does not bind Aβ (≤40) and an antibody or fragment thereof which binds tau, optionally further comprising an antibody or fragment thereof, which Aβ or binds a fragment of Aβ, however, does not bind other fragments of APP. Ein Kit wie in Anspruch 17 beansprucht, wobei der Antikörper oder Fragment davon, welcher Aβ (x– ≥ 41) bindet, jedoch nicht an A (≤ 40) bindet, an ein Epitop, welches Aminosäuren über Nummer 40 in Aβ hinaus enthält, bindet, und der Antikörper oder Fragment davon, welcher Aβ oder ein Fragment von Aβ bindet, jedoch nicht andere Fragmente von APP bindet, an eine Bindungsregion von Aβ aufspannenden Aminosäurenresten 13 bis 26 bindet.A kit as claimed in claim 17, wherein the antibody or fragment thereof which binds Aβ (x-≥41), but not at A (≤ 40) binds to an epitope containing amino acids beyond number 40 in Aβ binds, and the antibody or fragment thereof, which Aβ or binds a fragment of Aβ, however, does not bind other fragments of APP to a binding region spanning Aβ Amino acid residues 13 binds to 26 Ein Kit wie in Anspruch 18 beansprucht, umfassend (a) einen ungelabelten Antikörper oder Fragment davon, welcher eine Bindungsregion von Aβ aufspannenden Aminosäurenresten 13 bis 26 bindet; (b) einen nachweisbar gelabelten Antikörper oder Fragment davon, welcher ein Epitop bindet, das Aminosäuren über Nummer 40 in Aβ hinausgehend enthält; (c) einen ungelabelten Antikörper oder Fragment davon, welcher an Tau bindet; und (d) einen nachweisbar gelabelten Antikörper oder Fragment davon, welcher an Tau bindet; vorzugsweise sind die Antikörper monoklonale Antikörper oder Fragmente davon.A kit as claimed in claim 18, comprising (A) an unlabeled antibody or fragment thereof, which is a binding region of Aβ spanning amino acid residues 13 to 26 binds; (b) a detectably labeled antibody or Fragment thereof, which binds an epitope, the amino acids by number 40 going into Aβ contains; (C) an unlabeled antibody or fragment thereof which binds to tau; and (d) one detectable labeled antibody or fragment thereof which binds to tau; are preferred the antibodies monoclonal antibodies or fragments thereof.
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US339141 1994-11-14
US41900895A 1995-04-07 1995-04-07
US419008 1995-04-07
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Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2013092952A2 (en) 2011-12-23 2013-06-27 Forschungszentrum Jülich GmbH Method for selectively quantifying a-beta aggregates

Families Citing this family (43)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6610493B1 (en) 1993-06-17 2003-08-26 Brigham And Women's Hospital Screening compounds for the ability to alter the production of amyloid-β peptide
US7427392B1 (en) * 1994-11-14 2008-09-23 Elan Pharmaceuticals, Inc. Methods for aiding in the diagnosis of alzheimer's disease by measuring amyloid-β peptide (x-≧41) and tau
EP1112500B1 (en) * 1998-09-08 2004-09-22 Innogenetics N.V. Tau as a marker for early cns damage
JP5362164B2 (en) * 2000-07-07 2013-12-11 バイオアークティック ニューロサイエンス アーベー Prevention and treatment of Alzheimer's disease
US20070128191A1 (en) * 2001-12-26 2007-06-07 Universidad De Zaragoza Polyclonal antibodies, preparation method thereof and use of same
US8360992B2 (en) 2002-04-19 2013-01-29 Sanofi-Aventis Deutschland Gmbh Method and apparatus for penetrating tissue
ES2246178B1 (en) * 2003-05-08 2007-03-01 Universidad De Zaragoza. USE OF ANTIBODIES FOR THE TREATMENT OF AMYLOID DISEASES.
SE0401601D0 (en) 2004-06-21 2004-06-21 Bioarctic Neuroscience Ab Protofibril specific antibodies and uses thereof
JP2008519988A (en) * 2004-11-12 2008-06-12 ファイザー・インク Method for measuring amyloid-beta peptide
WO2007044094A1 (en) * 2005-10-11 2007-04-19 Blanchette Rockefeller Neurosciences Institute Alzheimer's disease-specific alterations of the erk1/erk2 phosphorylation ratio as alzheimer's disease-specific molecular biomarkers (adsmb)
MY169492A (en) 2006-03-23 2019-04-15 Bioarctic Neuroscience Ab Improved protofibril selective antibodies and the use thereof
EP1944314A1 (en) * 2007-01-11 2008-07-16 Philipps-Universität Marburg Diagnosis of Alzheimer's disease and other neurodementing disorders
CA2675340C (en) 2007-01-11 2018-07-31 Philipps-Universitaet Marburg Diagnosis and treatment of alzheimer's and other neurodementing diseases
US20080249058A1 (en) * 2007-04-05 2008-10-09 Erik Roberson Agents that reduce neuronal overexcitation
EP2009445A1 (en) * 2007-06-29 2008-12-31 Institut Pasteur Use of a camelid single-domain antibody for detecting an oligomeric form of an amyloid beta peptide and its applications
EP2020602A1 (en) * 2007-08-02 2009-02-04 Araclon Biotech High sensitivty immunoassays and kits for the determination of peptides and proteins of biological interest
CA2753586A1 (en) * 2009-02-24 2010-09-02 Winton G. Gibbons Detection of complexes of tau and amyloid
KR20120004994A (en) * 2009-03-18 2012-01-13 에이씨 이뮨 에스.에이. Method for therapeutic use
UA107571C2 (en) * 2009-04-03 2015-01-26 PHARMACEUTICAL COMPOSITION
EP2258398A1 (en) 2009-05-26 2010-12-08 Araclón Biotech, S. L. Albumin-amyloid peptide conjugates and uses thereof
US20140302532A1 (en) 2011-04-12 2014-10-09 Quanterix Corporation Methods of determining a treatment protocol for and/or a prognosis of a patient's recovery from a brain injury
SI2579042T1 (en) * 2011-10-04 2014-09-30 Affiris Ag Method for detecting Ass-specific antibodies in a biological sample
US20150031054A1 (en) 2012-01-27 2015-01-29 Panasonic Healthcare Co., Ltd. Method and system for diagnosing alzheimer's disease
JP6293731B2 (en) 2012-04-05 2018-03-14 エーシー イミューン エス.エー. Humanized tau antibody
RS60080B1 (en) 2012-08-16 2020-05-29 Ipierian Inc Methods of treating a tauopathy
US8980270B2 (en) 2013-01-18 2015-03-17 Ipierian, Inc. Methods of treating a tauopathy
ES2495266B8 (en) 2013-02-13 2015-11-12 Consejo Superior De Investigaciones Científicas (Csic) USE OF IGF-1 AS A REAGENT OF DIAGNOSIS AND / OR EARLY FORECAST OF THE ALZHEIMER DISEASE
WO2014165271A2 (en) 2013-03-13 2014-10-09 Neotope Biosciences Limited Tau immunotherapy
US9598485B2 (en) 2013-03-15 2017-03-21 Ac Immune S.A. Anti-tau antibodies and methods of use
KR20140128229A (en) * 2013-04-26 2014-11-05 한국과학기술연구원 Blood diagnostic kit for diagnosis of protein aggregation and misfolding related diseases or disorders using the dissociation of protein aggregates in body
WO2015020523A1 (en) 2013-08-07 2015-02-12 Stichting Vu-Vumc Biomarkers for early diagnosis of alzheimer's disease
NZ630610A (en) 2014-02-14 2019-05-31 Ipierian Inc Tau peptides, anti-tau antibodies, and methods of use thereof
KR101890978B1 (en) 2014-06-17 2018-08-24 서울대학교산학협력단 Transgenic cloned porcine Models for alzheimer's disease and the Use thereof
ES2865112T3 (en) 2014-07-10 2021-10-15 Bioarctic Ab Enhanced A-beta protofibril binding antibodies
JP7170316B2 (en) 2016-05-02 2022-11-14 プロセナ バイオサイエンシーズ リミテッド Tau immunotherapy
MX2018013386A (en) * 2016-05-02 2019-02-28 Prothena Biosciences Ltd Antibodies recognizing tau.
KR102471787B1 (en) 2016-05-02 2022-11-29 프로테나 바이오사이언시즈 리미티드 Tau recognition antibody
IL270375B1 (en) 2017-05-02 2024-08-01 Prothena Biosciences Ltd Antibodies recognizing tau
KR20240145065A (en) 2017-10-25 2024-10-04 얀센 파마슈티칼즈, 인코포레이티드 Compositions of phosphorylated tau peptides and uses thereof
US20220000428A1 (en) 2018-11-14 2022-01-06 Qynapse Method for determining a prediction model, method for predicting the evolution of a k-uplet of mk markers and associated device
CA3129252A1 (en) 2019-02-08 2020-08-13 Ac Immune S.A. Method of safe administration of phosphorylated tau peptide vaccine
CU20210073A7 (en) 2019-03-03 2022-04-07 Prothena Biosciences Ltd ANTIBODIES THAT BIND WITHIN THE CDRS-DEFINED MICROTUBULE-BINDING REGION OF TAU
SG11202111770RA (en) 2019-04-24 2021-11-29 Janssen Pharmaceuticals Inc Heterologous administration of tau vaccines

Family Cites Families (33)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4271140A (en) 1978-01-23 1981-06-02 Baxter Travenol Laboratories, Inc. Method and composition for double receptor, specific binding assays
US4474892A (en) 1983-02-16 1984-10-02 Board Of Trustees Of The Leland Stanford Junior University Two-site immunoassays using monoclonal antibodies of different classes or subclasses and test kits for performing same
US4666829A (en) 1985-05-15 1987-05-19 University Of California Polypeptide marker for Alzheimer's disease and its use for diagnosis
JPS6267297A (en) 1985-09-18 1987-03-26 Hitachi Ltd Bearing lubricating device for pump
US5220013A (en) * 1986-11-17 1993-06-15 Scios Nova Inc. DNA sequence useful for the detection of Alzheimer's disease
US5223482A (en) * 1986-11-17 1993-06-29 Scios Nova Inc. Recombinant Alzheimer's protease inhibitory amyloid protein and method of use
WO1988003951A1 (en) 1986-11-17 1988-06-02 California Biotechnology, Inc. Recombinant alzheimer's amyloid protein
US5547841A (en) * 1987-10-08 1996-08-20 The Mclean Hospital Corporation In vitro method for screening for drugs that inhibit production or degradation of human A4-amyloid
US5262332A (en) * 1989-04-05 1993-11-16 Brigham And Women's Hospital Diagnostic method for Alzheimer's disease: examination of non-neural tissue
AU5439790A (en) 1989-04-14 1990-11-16 Research Foundation For Mental Hygiene, Inc. Cerebrovascular amyloid protein-specific monoclonal antibody sv17-6e10
WO1990012870A1 (en) 1989-04-14 1990-11-01 Research Foundation For Mental Hygiene, Inc. Monoclonal antibody to amyloid peptide
US5234814A (en) * 1989-06-01 1993-08-10 Du Pont Merck Pharmaceutical Company Diagnostic assay for alzheimer's disease
AU7121191A (en) 1990-02-26 1991-10-10 Albert Einstein College Of Medicine Of Yeshiva University Diagnostic assay for alzheimer's disease
US5213962A (en) * 1990-04-24 1993-05-25 The Regents Of The University Of California Purification, detection and methods of use of protease Nexin-2
JPH06507782A (en) * 1990-06-15 1994-09-08 サイオス ノバ インコーポレイテッド Non-human recombinant mammals exhibiting amyloid formation symptoms of Alzheimer's disease
JPH04252955A (en) 1991-01-29 1992-09-08 Asahi Chem Ind Co Ltd Measuring method, reagent and kit for protein
JPH04252954A (en) 1991-01-29 1992-09-08 Asahi Chem Ind Co Ltd Measuring method, reagent and kit for protein
JPH04252956A (en) 1991-01-29 1992-09-08 Asahi Chem Ind Co Ltd Measuring method, reagent and kit for protein
WO1993014200A1 (en) 1992-01-07 1993-07-22 Tsi Corporation Transgenic animal models for alzheimer's disease
US5604102A (en) * 1992-04-15 1997-02-18 Athena Neurosciences, Inc. Methods of screening for β-amyloid peptide production inhibitors
US5766846A (en) 1992-07-10 1998-06-16 Athena Neurosciences Methods of screening for compounds which inhibit soluble β-amyloid peptide production
US5837672A (en) 1992-07-10 1998-11-17 Athena Neurosciences, Inc. Methods and compositions for the detection of soluble β-amyloid peptide
US6610493B1 (en) 1993-06-17 2003-08-26 Brigham And Women's Hospital Screening compounds for the ability to alter the production of amyloid-β peptide
EP1298436B1 (en) 1992-10-26 2010-07-14 Elan Pharmaceuticals, Inc. Methods for the identification of Beta-amyloid peptide (BAP) release inhibitor compounds
ATE239797T1 (en) 1993-01-25 2003-05-15 Takeda Chemical Industries Ltd ANTIBODIES TO BETA-AMYLOID OR DERIVATIVES THEREOF AND THEIR USE
US6114133A (en) 1994-11-14 2000-09-05 Elan Pharmaceuticals, Inc. Methods for aiding in the diagnosis of Alzheimer's disease by measuring amyloid-β peptide (x-≧41)
US7427392B1 (en) 1994-11-14 2008-09-23 Elan Pharmaceuticals, Inc. Methods for aiding in the diagnosis of alzheimer's disease by measuring amyloid-β peptide (x-≧41) and tau
US5786180A (en) 1995-02-14 1998-07-28 Bayer Corporation Monoclonal antibody 369.2B specific for β A4 peptide
IL150066A0 (en) 2000-02-21 2002-12-01 Pharmexa As Novel method for down-regulation of amyloid
AU2002366355A1 (en) * 2001-12-17 2003-06-30 New York State Office Of Mental Health SEQUESTRATION OF ABeta IN THE PERIPHERY IN THE ABSENCE OF IMMUNOMODULATING AGENT AS A THERAPEUTIC APPROACH FOR THE TREATMENT OR PREVENTION OF BETA-AMYLOID RELATED DISEASES
JP4252955B2 (en) 2002-07-01 2009-04-08 ソニー エリクソン モバイル コミュニケーションズ, エービー Method for entering text into an electronic communication device
US7964298B2 (en) 2002-10-29 2011-06-21 Hoya Corporation Glass for chemical strengthening, substrate for information recording media and information recording media
JP4252954B2 (en) 2004-12-02 2009-04-08 インターナショナル・ビジネス・マシーンズ・コーポレーション Information processing apparatus, power management method for information processing apparatus, and program therefor

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2013092952A2 (en) 2011-12-23 2013-06-27 Forschungszentrum Jülich GmbH Method for selectively quantifying a-beta aggregates
DE102011057021A1 (en) * 2011-12-23 2013-06-27 Forschungszentrum Jülich GmbH Method for the selective quantification of A-beta aggregates

Also Published As

Publication number Publication date
AU4154496A (en) 1996-06-06
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US7811769B2 (en) 2010-10-12
JP2004077499A (en) 2004-03-11
DE69533623D1 (en) 2004-11-11
WO1996015452A1 (en) 1996-05-23
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DK0792458T3 (en) 2005-01-31
PT792458E (en) 2005-02-28
CA2205359A1 (en) 1996-05-23
EP0792458A4 (en) 1999-04-07
JPH10509797A (en) 1998-09-22
US7427392B1 (en) 2008-09-23
US20040265920A1 (en) 2004-12-30
US20040253643A1 (en) 2004-12-16
US7700309B2 (en) 2010-04-20
US20050069968A1 (en) 2005-03-31
ES2230551T3 (en) 2005-05-01
EP0792458B1 (en) 2004-10-06
AU705907B2 (en) 1999-06-03

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